Sidan 36 - v2011sv

Enkel HTML-version

36
editas år 2011
företagsansvarsprogrammet
utvecklades 2010. En
viktig del i utvecklingsarbetet var att ta reda på intressentgrup-
pernas förväntningar . I en personalenkät ställdes frågor om
medarbetarnas förväntningar och förväntningarna i koncern-
bolagens ledningar fick man reda på genom intervjuer. Vi stu-
derade också föregångare inom företagsansvarsrapportering
i kommunikationsbranschen och valde ut mediakoncernen
Guardian och förlaget Pearson, som våra förebilder.
Företagsansvarsaspekter
Som en del i utvecklingsprojektet för att ta fram företagsan-
svarsprogrammet 2010 valde vi ut de mest relevanta företags-
ansvarsaspekterna. Det är de aspekter som är viktigast för oss,
där vi vill vara föregångare. Vi strävar efter att vara en före-
gångare i att utveckla kommunikation, att öka medvetenheten
om företagsansvarsfrågor och ta ansvar för miljön. Vi vill ock-
så locka till oss personal och behålla anställda, utveckla ett gott
ledarskap och arbeta för mångfald i koncernen.
Vid slutet av 2011 utvärderade vi på nytt företagsansvars-
aspekterna som valdes ut föregående år. Vi kom till slutsatsen
att de fortfarande är väsentliga för oss. Vi lade inte till något
och tog inte heller bort något. Förutom att vi vill vara en fö-
regångare inom flera områden är de aspekter som uttrycker
att vi vill vara aktiva i relation till våra intressentgrupper sär-
skilt viktiga: Vi vill vara en pålitlig partner, utveckla öppen-
het och transparens, dela med oss av kunskap, erbjuda per-
sonalen möjligheter till karriärutveckling och kompetens-
utveckling samt främja medarbetarnas balans mellan arbete
och fritid.
På sidan 39 beskrivs betydelsen av företagsansvarsaspekt-
erna för våra intressentgrupper och deras inverkan på Edita.
Koncernens arbetsgrupp för företagsansvarsarbete (cri-grup-
pen), verkställande direktören och den högsta ledningen i kon-
cernbolagen valde ut företagsansvarsaspekterna och var med i
utvärderingen av deras betydelse.
Intressentgrupper
I samband med att vi tog fram vårt företagsansvarsprogram
2010 identifierade vi våra viktigaste intressenter. Editas cen-
trala intressentgrupper består av personal, kunder, ägaren (dvs.
finska staten), samarbetspartner, konkurrenter, fackförbund,
slutanvändare av våra tjänster och produkter, medborgarorga-
nisationer och, i ett bredare perspektiv, hela samhället. Dialo-
gen med intressentgrupperna är en väsentlig del av företags-
ansvarsarbetet och affärsverksamheten i Edita. Om vi ska vara
framgångsrika och utvecklas som företag, som yrkesmännis-
kor, arbetsgivare och samarbetspartner måste vi vara lyhörda
för våra intressentgrupper.
Editas Företagsansvarsprogram består av tre delområden: ekonomiskt ansvar,
socialt ansvar och miljöansvar. Editas värdeord, förnyelse, respekt och ansvar,
stödjer företagsansvarsprogrammet, vilket är integrerat i koncernens strategi.
f ö r e tag s an s va r
p ro g r a m
Ansvarstagande
kommunikation i vardagen