50
editas år 2011
Personalens kompetens, engagemang och välbefinnande är viktiga faktorer
för vår framgång. Vårt mål är att varje medarbetare ska må bra och att Edita-
koncernen ska vara en attraktiv arbetsplats.
den snabba
digitaliseringen av kommunikation fortsatte
under 2011. Samtidigt var marknadsläget utmanande – det var
en måttlig ökning i efterfrågan på kommunikationstjänster,
vilket gjorde att den hårda priskonkurrensen höll i sig. För att
behålla koncernens lönsamhet och konkurrenskraft genomför-
de vi omstruktureringar i affärsverksamheten, vilket medför-
de att vi under 2011 var tvungna att minska antalet anställda i
Editakoncernen från 1 007 till 845.
Den främsta orsaken till omstruktureringarna är att kom-
munikationen övergår till digitala kanaler, vilket minskar ef-
terfrågan på trycksaker och även ställer andra krav på persona-
lens kompetens. I finska Edita Prima, som specialiserar sig på
tryckeriverksamhet och direktmarknadsföring, minskade anta-
let anställda med nästan 100 personer under 2011. Detta följer
den allmänna trenden inom branschen i Finland och Sverige.
Omstruktureringen av verksamheterna med tillhörande per-
sonalnedskärningar genomförs ansvarsfullt i Editakoncernen;
vi behandlar de uppsagda med respekt och försöker i möjli-
gaste mån stötta dem i avvecklingsprocessen. .I de företag där
man varit tvungen att genomföra nedskärningar i antalet an-
ställda fäster man särskild uppmärksamhet vid att upprätthålla
en god arbetsmotivation.
När det gäller antalet anställda i koncernen så har Sveriges
andel ökat till 52 procent (447 anställda), att jämföra med Fin-
lands 43 procent (360 anställda) De återstående 38 anställda,
som står för 5 procent av personalstyrkan, arbetar i Ukraina
och i Indien.
En fantastisk arbetsplats
Editas hr-strategi förändrades inte under 2011; vi strävade
mot visionen en fantastisk arbetsplats genom att satsa på per-
sonalens kompetens, engagemang och välbefinnande. hr-arbe-
tet styrs av koncernens värdeord förnyelse, respekt och ansvar.
Den årliga medarbetarundersökningen, som genomförs un-
der mars och april, ger viktig information om förbättringsom-
råden med anknytning till hr för det kommande året. Under-
sökningen genomförs i alla helägda koncernbolag. År 2011
skickades undersökningen ut till 784 anställda, varav 606 be-
svarade den. Svarsfrekvensen ökade till 77 procent (2010:74
procent) och missade knappt målet på 80 procent. Svarsfrek-
s oc i a lt an s va r
Människorna är vår
viktigaste resurs