Page 5 - Fysi 3/2012

Fysi 3 2012
5
Kuntavaalit
vaikuttamisen paikka!
tä laadukasta tai kustannustehokasta
varojen käyttöä eikä anna mahdol-
lisuutta yksityisen fysioterapia-alan
täydentävään rooliin osana kuntou-
tusta.
Miksi siis tällaisia kehityskulkuja
syntyy? Olennaisin kysymys on omis-
tajaohjauksen heikko laatu. Ilman
asianmukaista tietoa julkisen tervey-
denhuollon omasta kustannustasosta
ei ole mahdollista tehdä taloudellises-
ta näkökulmasta viisaita päätöksiä.
Rakenteet ja resurssit saattavat
ohjata enemmän kuin sairastavuus.
Ilman kuntien laatimaa palvelustra-
tegiaa on mahdotonta hallita kunnan
elinkeinopolitiikkaa kokonaisvaltai-
sesti. Palvelustrategiassa huomioi-
daan ainakin kunnan itsensä tai yh-
teistyössä muiden kuntien kanssa
tuottamat palvelut sekä se, mitkä toi-
minnot kunta ostaa yksityiseltä pal-
veluntuottajalta.
Edelleen strategiassa huomioi-
daan kunnan tahtotila kehittää pal-
veluitaan yhteistyössä yksityisen pal-
velusektorin kanssa. Epätietoisuus
kunnan yrittäjäpolitiikan linjauksista
estää myös yritysten liiketoiminnan
kehittämishaluja, kuten investointeja
ja henkilöstön palkkaamista.
Jyväskylä on ollut etujoukois-
sa omien terveydenhoitopalvelujen-
sa todellisten kustannusten laskija-
na. Yksi huomioista on ollut, että
esimerkiksi yksityisen fysiotera-
piapalvelun tuottama hoitokerta
on huomattavasti halvempi kuin
omana tuotantona tehty.
K
untavaaleissa on yrittäjien kan-
nalta monia tärkeitä kysymyk-
siä. Eräs paljon keskustelua
herättänyt asia on kuntien tapa yh-
tiöittää aikaisemmin pelkästään kun-
nan täysin omana työnä tehtyjä toi-
mintoja. Julkisen rahoituksen tuella
synnytetään vapailla markkinoilla
toimivia kilpailijoita osakeyhtiöiden
tai liikelaitosten kautta.
Toinen erityisesti fysioterapia-alal-
la huolta herättänyt trendi on kuntien
tapa keskittää asiakkaan koko tervey-
denhoito terveyskeskuksen tai muun
julkisen terveydenhuollon hoitaman
yksikön vastuulle.
Tällöin estetään koko yhteis-
kunnan kannalta järkevä yhteistyö
kunnallisen sektorin ja yksityisten
fysioterapiayritysten välillä. Veron-
maksajan näkökulmasta tämä ei edis-
Kustannustietoisuuden kasvaessa
on yhtenä palveluiden toteuttamis-
keinona käytetty palveluseteliä. Pal-
veluseteleillä lisätään asiakkaan va-
linnanmahdollisuuksia silloin, kun
valinta perustuu tietoiseen päätök-
seen. Jos laatutasosta ei ole tietoa,
voidaan todellisesta asiakkaan valin-
nanvapaudesta olla monta mieltä.
Tietoa tarvitsevat niin kuntapäät-
täjät (kustannusnäkökulma) kuin
asiakaskin (laatunäkökulma). Palve-
lusetelin hinnoittelun on myös oltava
sellaisella tasolla, että sen perusteel-
la yksityisen fysioterapiayrittäjän on
taloudellisesti mahdollista harjoittaa
toimintaansa pitkäjänteisesti kustan-
nuksensa kattaen.
Kuntien terveydenhoitopalvelui-
den kustannukset tulee myös avoi-
mesti kertoa, jotta asukkaat ja yrityk-
set voivat arvioida kuntapalveluiden
todellisia kustannuksia.
Viimeksi mainitut edellyttävät
tietoa kunnan omien toimintojen to-
dellisista kustannuksista, jotta pal-
velusetelin arvo voidaan asettaa
sellaiselle tasolle, että yksityisen pal-
veluntuottajan kustannukset tulevat
katettua.
Tämä on tärkeää kuntalaisten ta-
sa-arvon, mutta myös jokaisen kun-
nan elinkeinorakenteen säilyttämi-
sen näkökulmasta. Ilman yksityistä
yritystoimintaa ei ole myöskään toi-
mivia kuntalaisten peruspalveluja.
Martti Heinonen
Päätoimittaja
Pääkirjoitus
HUOM! Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n
syyskokous pidetään torstaina 1.11.2012 klo 13:00 alkaen FYSI ry:n
koulutustiloissa, Nuijamiestentie 5 B, 2. krs, 00400 Helsinki.
Katso esityslista
Tervetuloa!