Page 7 - Fysi 3/2012

Fysi 3 2012
7
non selvä nostaminen. - Lentäjien
on poljettava polkupyöräergometris-
sä vähintään 3.4 W/kg. Suure on täl-
lainen painonhallinnan vuoksi. Tes-
ti on kerran vuodessa. Osa lentäjistä
treenasi itsensä hyvään kuntoon vain
tuota testitapahtumaa varten. Koros-
tin, että se ei riitä, koska teet työtä
joka päivä etkä vain kerran vuodes-
sa – siksi sinun pitää olla kunnossa
joka päivä. Tarvittaessa teen ylimää-
räisen testin.
Asiaa on edesauttanut se, että fy-
sioterapeutti on ”johtanut joukkoja
edestä”. - Olen näyttänyt esimerkkiä
osoittamalla, että nainenkin pystyy
pitämään kunnostaan huolta.
Hornet-lentäjien ohella Sanna Fe-
berg on puuttunut helikopteriyksi-
kössä työskentelevien tuki- ja liikun-
taelinvaivoihin, joita selittävät 4-6
tuntia pitkien matkojen aikainen tä-
rinä ja epäsymmetriset työasennot,
jotka kuormittavat vartalon eri osia.
Tämän vuoksi lihakset väsyvät ja
tunnin HH-lennon jälkeen tulee ”he-
lo huntch» -alaselkäkipu. Pintapelas-
tajien kohdalla kuormittavat myös
matkustus- ja työasennot. - He ovat
liikkuvan helikopterin takaosassa ko-
ko matkan ajan ja liikkuvat tehtävis-
sään selkä kyyryssä ja polvet kou-
kussa. Heidän tehtävänään on ohjata
laskeutumista erilaisiin maastoihin ja
vinssata ylös ja laskea alas ihmisiä ja
tavaroita.
Sanna Feberg
Työstään innostunut ja ravin-
tolan varavastaavaksi jatko-
opiskeleva baarimestari joutui
terveyssyistä vaihtamaan alaa
ja päätti pyrkiä kouluun, johon
on kaikkein vaikeinta pääs-
tä. Valmistui fysioterapeutiksi
Kuopion terveydenhoito-oppi-
laitoksesta 1995.
Valmistumisen jälkeen kuuden
vuoden ajan työssä KYS:n Pa-
lovammayksikössä, jossa teki
tärkeät, palovammapotilaiden
hoitokäytäntöä meillä ja muu-
alla pysyvästi muuttaneet ope-
tusvideot palovammojen fy-
sioterapiasta. Luentoja ympäri
maapalloa. Jatkuvaa tiedon-
hankintaa ja yhteistyötä mm.
huippuortopedien kanssa.
Työtä omalla fysioterapeutin
vastaanotolla
Kuopiossa.
Asiantuntijayhteistyötä HE-Fy-
sion kanssa fysioterapian uu-
siin tuotteisiin ja menetelmiin
liittyen. Käyttänyt mm. kine-
sioteippausta hoitona jo yli 10
vuotta. Kouluttaa HE-Fysiossa.
Vuonna 2005 Puolustusvoi-
miin Hornet- ja helikopteri-
lentäjien ja vuonna 2011 myös
Kansainvälisen yksikön fysio-
terapeutiksi. Kehittänyt Ky-
päräkoulun osaksi lentäjien ja
kansainvälisen yksikön sotilai-
den kokonaisvaltaista, vaivojen
syntymistä ehkäisevää fysiote-
rapiaa.
Työtä urheilijoiden parissa mm.
Pielaveden Sammon fysiote-
rapeuttina: ”Urheilun ei kuulu
rikkoa ihmisen kehoa. Esimer-
kiksi nykytietämyksen vastai-
sesti harjoitelleen lentopalloi-
lijan merkki on, jos olkapää,
selkä tai polvet menevät rikki.”
Salaisuutesi? ”Varmaan hyvät
yhteydet tuonne ylös. Minulle
on annettu jotakin ihanaa näi-
hin käsiin. Toteutan vain sitä.”
Seuraus oli, että minulla oli seu-
raavana päivänä mielettömän kovat
niska- ja hartiakivut juuri niissä koh-
dissa, joihin hoitoni eivät lentäjien
kohdalla olleet tehonneet. Ja tämä
tapahtui pelkällä peilin edessä teh-
dyllä ”kuivaharjoittelulla”, jossa ei
ollut lainkaan mukana ahtaan ohjaa-
mon tai lennon aikaisten g-voimien
vaikutuksia.
Hävittäjälentokoneissa on hyvin
pieni istuinalue, jossa lentäjät teke-
vät työtään raskas kypärä päässään ja
turvaliivit niskassaan. – Opetin lentä-
jät yksinkertaisesti ojentamaan itsen-
sä suoraksi ja nojaamaan penkkiin.
Tämä toi mukanaan muutakin hyvää,
sillä he saavat nyt koneestaan enem-
män irti. Hävittäjälentäjien korjatuis-
ta työasennoista tärkein oli eteenpäin
nojaaminen kaartotaistelussa ja ko-
ko vartalon kierto. Tämä tasaa kuor-
mitusta ja antaa kuskille paremman
katselukulman takasektoriin. Myös
nojaaminen taakse ja kypärän tuke-
minen heittoistuimeen helpottavat
kuormitusta.
Sanna Feberg päätyi kehittämään
koko Suomen laajuisen kypäräkou-
lun, jossa opetetaan lentäjät huomi-
oimaan paitsi kypärän paino myös
oikea istuma-asento koneessa ja kiin-
nittämään vapaa-aikanakin huomiota
niska-hartiaseudun kuormittumiseen.
Lisäksi hän rakensi harjoitusoh-
jelmat, joihin kuuluu fyysisen kun-
Fysioterapeutti Sanna Feberg len-
täjän varustuksessa. Havain-
to siitä, millaiset vaikutukset pel-
kästään kypärällä on lentäjien
niska-hartia -seutuun, synnytti
tärkeän Kypäräkoulun.