Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 36 Next Page
Page Background

20 2017

03

HKSCAN AGRI

INSPIRE

Vi skapar

matglädje och

inspiration

LEAD

Vi visar vägen

som marknads­

ledare

CARE

Vi hjälper

konsumenten

att göra sunda

och hållbara

val

Differentiering genom kvalitet

och hållbarhet i hela värdekedjan

– från gård till gaffel

HKScan berättade om företagets förnyade strategi i slutet av augusti. Strategin går ut på

att fokusera på konsumenten genom att aktivt och innovativt leda matkedjan från gård till gaffel.

HKSCAN FÖRNYADE SIN STRATEGI

ENLIGT HKSCANS

verkställande direk-

tör

Jari Latvanen

har den förnyade strate-

gin fått ett bra mottagande bland företagets

medarbetare.

– Enligt den första responsen uppfattas

strategin som lättbegriplig, riktlinjerna dif-

ferentierar oss från våra konkurrenter och

hjälper till att vägleda det egna arbetet. En

strategi som inte hjälper till att dra upp rikt-

linjer för företagets vardag, om vad som

görs och inte görs, är rent ut sagt onödig, konstaterar Jari Latvanen.

– Nu implementerar vi strategin i samtliga verksamhetsländer. Vi

använder också ett gemensamt KPI-system för hela koncernen. Kre-

ativitet kan och ska användas för att uppnå mål, men man uppnår

inte mål genom agera ensam eller genom att suboptimera.

DEN BÄSTA PRODUKTEN HAR EN ÄKTA,

TILLTALANDE OCH EGEN BERÄTTELSE

Strategin definierar bland annat vilka produktkategorier och mark-

nader företagets centrala mål riktar sig mot i fortsättningen. Kon-

kurrensen om konsumentens uppmärksamhet och uppskattning är

hård. Beslut fattas ständigt vid butikshyllor, i lunchrestauranger och

i storkök. Det bästa teamet vinner och för att vinna krävs de bästa

produkterna, på rätt plats och vid rätt tidpunkt, som erbjuder lös-

ningar på problem i konsumentens vardag. Jari Latvanen anser att

de mest framgångsrika produkterna grundar sig på en förståelse

för konsumentens vardag, och att de också har en genuin berät-

telse som tilltalar konsumenten.

TEXT:

MARJA-LEENA DAHLSKOG,

FOTO:

HKSCAN

HÅLLBARHET OCH HÖG KVALITET GER

TILLVÄXTMÖJLIGHETER

Enligt HKScans undersökningar stöder flera konsumenttrender

den växande efterfrågan på hållbart producerad och högkvalita-

tiv mat. Dagens konsumenter vill veta varifrån maten kommer,

hur den har tillverkats och hur väl allt detta överensstämmer med

konsumentens värderingar.

– Vi är övertygade om att vårt löfte om kvalitet och hållbarhet från

gård till gaffel är viktigare än någonsin. Genom att utveckla innova-

tiva produkter och koncept utifrån vårt löfte stärker vi både våra varu-

märken och driver kategoritillväxt i sin helhet, säger Jari Latvanen.

Samtidigt stärks HKScans position ytterligare som en hållbarhets-

fokuserad aktör och differentierar företaget från konkurrenterna.

– Ingen av våra konkurrenter kan erbjuda en verksamhetsmo-

dell som liknar ”Från gård till gaffel”. Vi har egna kontraktleveran-

törer i Finland, Sverige och Danmark och i Estland äger vi själva

flera gårdar. Vi har också, via egna varumärken, en direkt dialog

med konsumenten.

STRATEGISKA FOKUSOMRÅDEN

Jari Latvanen berättar att HKScan strävar efter att nå en ledande

marknadsposition och närvaro i viktiga försäljningskanaler på

nordiska hemmamarknader samt att utveckla internationella till-

växtvägar med fokus på Asien. Strategin definierar även att företa-

gets kärnverksamhet är kött och måltider.

– Somen central aktör är det naturligt att vi är närvarande i alla pris-

segment, men driver tillväxt för att uppnå en starkare ställning inom

premiumsegmentet. Vi ser att detta är fullkomligt möjligt att uppnå.

Våra värdeord guidar oss i vårt interna och externa samarbete