20 2017
03
HKSCAN AGRI
INSPIRE
Vi skapar
matglädje och
inspiration
LEAD
Vi visar vägen
som marknads
ledare
CARE
Vi hjälper
konsumenten
att göra sunda
och hållbara
val
Differentiering genom kvalitet
och hållbarhet i hela värdekedjan
– från gård till gaffel
HKScan berättade om företagets förnyade strategi i slutet av augusti. Strategin går ut på
att fokusera på konsumenten genom att aktivt och innovativt leda matkedjan från gård till gaffel.
HKSCAN FÖRNYADE SIN STRATEGI
ENLIGT HKSCANS
verkställande direk-
tör
Jari Latvanen
har den förnyade strate-
gin fått ett bra mottagande bland företagets
medarbetare.
– Enligt den första responsen uppfattas
strategin som lättbegriplig, riktlinjerna dif-
ferentierar oss från våra konkurrenter och
hjälper till att vägleda det egna arbetet. En
strategi som inte hjälper till att dra upp rikt-
linjer för företagets vardag, om vad som
görs och inte görs, är rent ut sagt onödig, konstaterar Jari Latvanen.
– Nu implementerar vi strategin i samtliga verksamhetsländer. Vi
använder också ett gemensamt KPI-system för hela koncernen. Kre-
ativitet kan och ska användas för att uppnå mål, men man uppnår
inte mål genom agera ensam eller genom att suboptimera.
DEN BÄSTA PRODUKTEN HAR EN ÄKTA,
TILLTALANDE OCH EGEN BERÄTTELSE
Strategin definierar bland annat vilka produktkategorier och mark-
nader företagets centrala mål riktar sig mot i fortsättningen. Kon-
kurrensen om konsumentens uppmärksamhet och uppskattning är
hård. Beslut fattas ständigt vid butikshyllor, i lunchrestauranger och
i storkök. Det bästa teamet vinner och för att vinna krävs de bästa
produkterna, på rätt plats och vid rätt tidpunkt, som erbjuder lös-
ningar på problem i konsumentens vardag. Jari Latvanen anser att
de mest framgångsrika produkterna grundar sig på en förståelse
för konsumentens vardag, och att de också har en genuin berät-
telse som tilltalar konsumenten.
TEXT:
MARJA-LEENA DAHLSKOG,
FOTO:
HKSCAN
HÅLLBARHET OCH HÖG KVALITET GER
TILLVÄXTMÖJLIGHETER
Enligt HKScans undersökningar stöder flera konsumenttrender
den växande efterfrågan på hållbart producerad och högkvalita-
tiv mat. Dagens konsumenter vill veta varifrån maten kommer,
hur den har tillverkats och hur väl allt detta överensstämmer med
konsumentens värderingar.
– Vi är övertygade om att vårt löfte om kvalitet och hållbarhet från
gård till gaffel är viktigare än någonsin. Genom att utveckla innova-
tiva produkter och koncept utifrån vårt löfte stärker vi både våra varu-
märken och driver kategoritillväxt i sin helhet, säger Jari Latvanen.
Samtidigt stärks HKScans position ytterligare som en hållbarhets-
fokuserad aktör och differentierar företaget från konkurrenterna.
– Ingen av våra konkurrenter kan erbjuda en verksamhetsmo-
dell som liknar ”Från gård till gaffel”. Vi har egna kontraktleveran-
törer i Finland, Sverige och Danmark och i Estland äger vi själva
flera gårdar. Vi har också, via egna varumärken, en direkt dialog
med konsumenten.
STRATEGISKA FOKUSOMRÅDEN
Jari Latvanen berättar att HKScan strävar efter att nå en ledande
marknadsposition och närvaro i viktiga försäljningskanaler på
nordiska hemmamarknader samt att utveckla internationella till-
växtvägar med fokus på Asien. Strategin definierar även att företa-
gets kärnverksamhet är kött och måltider.
– Somen central aktör är det naturligt att vi är närvarande i alla pris-
segment, men driver tillväxt för att uppnå en starkare ställning inom
premiumsegmentet. Vi ser att detta är fullkomligt möjligt att uppnå.
Våra värdeord guidar oss i vårt interna och externa samarbete