Table of Contents Table of Contents
Previous Page  3 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 36 Next Page
Page Background

HKSCAN AGRI

03

2017 03

FRÅN GÅRD TILL GAFFEL

VÅR NYA STRATEGI

lyder ”från gård till gaffel”. Strategin går ut på att fokusera på

konsumenten. Vår uppgift är att leda matkedjan från gård till gaffel, och på så

sätt garantera att vi erbjuder hållbart producerad, högkvalitativ och hälsosam

mat. Detta gör vi som en del av en lång värdekedja, där vår roll inom primär-

produktionen är ytterst betydelsefull, rent av avgörande.

Ett tydligt mål för oss är att ytterligare öka samarbetet med våra leverantö-

rer. Vi vill vara den bästa marknadskanalen för våra kontraktsleverantörer

och även en del av våra leverantörers vardag. I praktiken innebär detta att

vi finns där och hjälper till då det behövs.

Utveckling av producenttjänster är en del av

vår strategi. Vi har under flera års tid till-

sammans med våra producenter utvecklat

produktionen märkbart enligt flera mätetal.

Vi är bland de bästa i världen då det gäller

såväl djurens välmående som hållbarhet

och effektiv produktion. Detta är något vi

fortsättningsvis vill förstärka i hela koncer-

nen och inom alla våra marknadsområden.

Ett exempel på lyckat samarbete med våra kontraktsleverantörer är

Rypsipossu i Finland och Rapsgris i Sverige. Under den gångna som-

maren levererades också de första beställningarna av griskött till Hong

Kong där vi kan garantera att grisarna inte fått antibiotika någon gång

under uppfödningstiden. Båda exemplen hör till de första inom sin

bransch och är således förebilder för innovation i början av värdekedjan.

Produtveckling är en viktig hörnsten av våra tjänster, och här värde-

sätter vi medlemmarnas insatser i leverantörsrådet. I praktiken innebär

detta en satsning på genetik, foderlösningar, management samt bygg-

nations- och investeringstjänster inom alla djurkategorier på bolagets huvud-

marknader kring Östersjön.

Hållbarhet förutsätter en lönsam primärproduktion. Utan tillräcklig lönsamhet

sker inga investeringar, vilket i sin tur innebär att produktionen inte utvecklas.

Det handlar inte heller endast om investeringar – det gäller även att betänka

kommande generationsskiften på gårdarna. Om produktionen inte är lönsam,

finns det knappast efterträdare som är redo att ta över verksamheten.

Mat och kost är ett hett samtalsämne i dagens samhälle och inhemsk produk-

tion värderas högt. Detta är bra för oss alla som verkar inom livsmedelskedjan.

Inkomstfördelningen inom livsmedelskedjan måste även vara rättvis. Vi måste

alla jobba för att uppnå detta mål.

Ulf Jahnsson

Direktör Producenttjänster

VI VILL VARA DEN BÄSTA

MARKNADSKANALEN

FÖR VÅRA KONTRAKTS-

LEVERANTÖRER