HKSCAN AGRI
03
2017 03
FRÅN GÅRD TILL GAFFEL
VÅR NYA STRATEGI
lyder ”från gård till gaffel”. Strategin går ut på att fokusera på
konsumenten. Vår uppgift är att leda matkedjan från gård till gaffel, och på så
sätt garantera att vi erbjuder hållbart producerad, högkvalitativ och hälsosam
mat. Detta gör vi som en del av en lång värdekedja, där vår roll inom primär-
produktionen är ytterst betydelsefull, rent av avgörande.
Ett tydligt mål för oss är att ytterligare öka samarbetet med våra leverantö-
rer. Vi vill vara den bästa marknadskanalen för våra kontraktsleverantörer
och även en del av våra leverantörers vardag. I praktiken innebär detta att
vi finns där och hjälper till då det behövs.
Utveckling av producenttjänster är en del av
vår strategi. Vi har under flera års tid till-
sammans med våra producenter utvecklat
produktionen märkbart enligt flera mätetal.
Vi är bland de bästa i världen då det gäller
såväl djurens välmående som hållbarhet
och effektiv produktion. Detta är något vi
fortsättningsvis vill förstärka i hela koncer-
nen och inom alla våra marknadsområden.
Ett exempel på lyckat samarbete med våra kontraktsleverantörer är
Rypsipossu i Finland och Rapsgris i Sverige. Under den gångna som-
maren levererades också de första beställningarna av griskött till Hong
Kong där vi kan garantera att grisarna inte fått antibiotika någon gång
under uppfödningstiden. Båda exemplen hör till de första inom sin
bransch och är således förebilder för innovation i början av värdekedjan.
Produtveckling är en viktig hörnsten av våra tjänster, och här värde-
sätter vi medlemmarnas insatser i leverantörsrådet. I praktiken innebär
detta en satsning på genetik, foderlösningar, management samt bygg-
nations- och investeringstjänster inom alla djurkategorier på bolagets huvud-
marknader kring Östersjön.
Hållbarhet förutsätter en lönsam primärproduktion. Utan tillräcklig lönsamhet
sker inga investeringar, vilket i sin tur innebär att produktionen inte utvecklas.
Det handlar inte heller endast om investeringar – det gäller även att betänka
kommande generationsskiften på gårdarna. Om produktionen inte är lönsam,
finns det knappast efterträdare som är redo att ta över verksamheten.
Mat och kost är ett hett samtalsämne i dagens samhälle och inhemsk produk-
tion värderas högt. Detta är bra för oss alla som verkar inom livsmedelskedjan.
Inkomstfördelningen inom livsmedelskedjan måste även vara rättvis. Vi måste
alla jobba för att uppnå detta mål.
Ulf Jahnsson
Direktör Producenttjänster
VI VILL VARA DEN BÄSTA
MARKNADSKANALEN
FÖR VÅRA KONTRAKTS-
LEVERANTÖRER