Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 24 Next Page
Page Background

14 HKSCAN AGRI

INSPIRE

Luomme

ruokailoa ja

inspiraatiota

LEAD

Näytämme

suunnan

liha-alan

edelläkävijänä

CARE

Autamme

tekemään

vastuullisempia

valintoja

Arvot ohjaavat toimintaamme niin ulkoisessa kuin sisäisessä yhteistyössä

Kilpailuetu kumpuaa

laadusta ja vastuullisuudesta

HKScan kertoi elokuun lopussa uudistuneesta strategiastaan. Strategian keskiössä on kuluttaja,

jota palvellakseen HKScan haluaa johtaa ruoan arvoketjua aktiivisesti ja uudistumiskykyisesti

aina tilalta haarukkaan saakka.

HKSCAN UUDISTI STRATEGIANSA

HKSCANIN TOIMITUSJOHTAJAN

Jari Latvasen

mukaan oma porukka on

ottanut uudistuneen strategian vastaan

myönteisesti.

”Ensipalautteen mukaan strategian

sisältö on järkeenkäypää, linjaukset erot-

tavat meidät kilpailijoista ja antavat hyviä

työkaluja oman tekemisen ohjaamiseen.

Strategialla ei suoraan sanoen tee yhtään

mitään, jos se ei auta linjaamaan sitä, mitä

arjessa tehdään ja toisaalta sitä, mikä jäte-

tään tekemättä”, Latvanen toteaa.

”Nyt strategiaa lähdetään toteuttamaan kaikissa toimintamaissa

ja tekemistä mitataan yhteisellä mittaristolla. Luovuutta tavoittei-

siin pääsemiksi saa ja tuleekin käyttää, mutta tavoitteisiin ei soo-

loilulla tai osaoptimoinnilla pääse.”

PARHAAN TUOTTEEN TARINA ON AITO,

PUHUTTELEVA JA ERILAISTAVA

Strategia määrittelee muun muassa sen, mihin tuotekategorioihin

ja mille markkinoille yhtiön kärkitavoitteet jatkossa kohdistuvat.

Kilpailu kuluttajan huomiosta ja arvostuksesta on kovaa. Päätöksiä

tehdään joka hetki kaupan hyllyjen äärellä, lounasravintoloissa ja

ammattikeittiöissä. Vain paras tiimi voittaa. Voittoon tarvitaan par-

haat tuotteet, jotka ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa, ja jotka

tarjoavat ratkaisun kuluttajan arjen ongelmaan. Latvanen uskoo,

että parhaiden tuotteiden takana on oivallus kuluttajan arjesta, ja

niillä on myös autenttinen, kuluttajaa puhutteleva tarina.

TEKSTI:

MARJA-LEENA DAHLSKOG

KUVAT:

HKSCAN

VASTUULLISUUS JA KORKEA LAATU

LUOVAT KASVUMAHDOLLISUUKSIA

HKScanin tutkimusten mukaan useat kuluttajien mieltymykset

tukevat vastuullisesti tuotetun ja korkealaatuisen ruoan kysynnän

kasvua. Kuluttajat haluavat tietää entistä tarkemmin sen, mistä

ruoka tulee, miten se on tuotettu ja miten tämä kaikki vastaa hänen

arvojaan.

”Luotamme siihen, että lupauksemme laadusta ja vastuullisuu-

desta tilalta haarukkaan on ajankohtaisempi kuin koskaan ennen.

Kehittämällä innovatiivisia tuotteita ja konsepteja tältä pohjalta

vahvistamme sekä brändejämme että edistämme koko lihakatego-

rian kasvua”, Latvanen kertoo.

Samalla HKScanin asema kestävää kehitystä edistävänä toimijana

vahvistuu entisestään ja erottaa yhtiön kilpailijoista.

”Kukaan kilpailijoistamme ei pysty lupaamaan samaa Tilalta

haarukkaan -tapaa toimia. Meillä on Suomessa, Ruotsissa ja

Tanskassa omat sopimustuottajamme ja Virossa olemme itse

tuottajia.”

STRATEGISET PAINOPISTEALUEET

Latvanen kertoo HKScanin tavoittelevan johtavaa markkina-asemaa ja läsnäoloa keskeisissä myyntikanavissa pohjoismaisilla

kotimarkkinoilla sekä kansainvälistä kasvua erityisesti Aasiassa.

Yhtiö linjaa myös, että sen ydinliiketoimintaa ovat liha ja ateriat.

”Merkittävänä toimijana on luonnollista, että olemme läsnä kai-

kissa hintaryhmissä, mutta tavoittelemme myös nykyistä vahvem-

paa asemaa ylemmissä ja premium-hintaryhmissä. Meillä on sii-

hen täydet mahdollisuudet.”

Jari Latvanen