14 HKSCAN AGRI
INSPIRE
Luomme
ruokailoa ja
inspiraatiota
LEAD
Näytämme
suunnan
liha-alan
edelläkävijänä
CARE
Autamme
tekemään
vastuullisempia
valintoja
Arvot ohjaavat toimintaamme niin ulkoisessa kuin sisäisessä yhteistyössä
Kilpailuetu kumpuaa
laadusta ja vastuullisuudesta
HKScan kertoi elokuun lopussa uudistuneesta strategiastaan. Strategian keskiössä on kuluttaja,
jota palvellakseen HKScan haluaa johtaa ruoan arvoketjua aktiivisesti ja uudistumiskykyisesti
aina tilalta haarukkaan saakka.
HKSCAN UUDISTI STRATEGIANSA
HKSCANIN TOIMITUSJOHTAJAN
Jari Latvasen
mukaan oma porukka on
ottanut uudistuneen strategian vastaan
myönteisesti.
”Ensipalautteen mukaan strategian
sisältö on järkeenkäypää, linjaukset erot-
tavat meidät kilpailijoista ja antavat hyviä
työkaluja oman tekemisen ohjaamiseen.
Strategialla ei suoraan sanoen tee yhtään
mitään, jos se ei auta linjaamaan sitä, mitä
arjessa tehdään ja toisaalta sitä, mikä jäte-
tään tekemättä”, Latvanen toteaa.
”Nyt strategiaa lähdetään toteuttamaan kaikissa toimintamaissa
ja tekemistä mitataan yhteisellä mittaristolla. Luovuutta tavoittei-
siin pääsemiksi saa ja tuleekin käyttää, mutta tavoitteisiin ei soo-
loilulla tai osaoptimoinnilla pääse.”
PARHAAN TUOTTEEN TARINA ON AITO,
PUHUTTELEVA JA ERILAISTAVA
Strategia määrittelee muun muassa sen, mihin tuotekategorioihin
ja mille markkinoille yhtiön kärkitavoitteet jatkossa kohdistuvat.
Kilpailu kuluttajan huomiosta ja arvostuksesta on kovaa. Päätöksiä
tehdään joka hetki kaupan hyllyjen äärellä, lounasravintoloissa ja
ammattikeittiöissä. Vain paras tiimi voittaa. Voittoon tarvitaan par-
haat tuotteet, jotka ovat oikeaan aikaan oikeassa paikassa, ja jotka
tarjoavat ratkaisun kuluttajan arjen ongelmaan. Latvanen uskoo,
että parhaiden tuotteiden takana on oivallus kuluttajan arjesta, ja
niillä on myös autenttinen, kuluttajaa puhutteleva tarina.
TEKSTI:
MARJA-LEENA DAHLSKOG
KUVAT:
HKSCAN
VASTUULLISUUS JA KORKEA LAATU
LUOVAT KASVUMAHDOLLISUUKSIA
HKScanin tutkimusten mukaan useat kuluttajien mieltymykset
tukevat vastuullisesti tuotetun ja korkealaatuisen ruoan kysynnän
kasvua. Kuluttajat haluavat tietää entistä tarkemmin sen, mistä
ruoka tulee, miten se on tuotettu ja miten tämä kaikki vastaa hänen
arvojaan.
”Luotamme siihen, että lupauksemme laadusta ja vastuullisuu-
desta tilalta haarukkaan on ajankohtaisempi kuin koskaan ennen.
Kehittämällä innovatiivisia tuotteita ja konsepteja tältä pohjalta
vahvistamme sekä brändejämme että edistämme koko lihakatego-
rian kasvua”, Latvanen kertoo.
Samalla HKScanin asema kestävää kehitystä edistävänä toimijana
vahvistuu entisestään ja erottaa yhtiön kilpailijoista.
”Kukaan kilpailijoistamme ei pysty lupaamaan samaa Tilalta
haarukkaan -tapaa toimia. Meillä on Suomessa, Ruotsissa ja
Tanskassa omat sopimustuottajamme ja Virossa olemme itse
tuottajia.”
STRATEGISET PAINOPISTEALUEET
Latvanen kertoo HKScanin tavoittelevan johtavaa markkina-asemaa ja läsnäoloa keskeisissä myyntikanavissa pohjoismaisilla
kotimarkkinoilla sekä kansainvälistä kasvua erityisesti Aasiassa.
Yhtiö linjaa myös, että sen ydinliiketoimintaa ovat liha ja ateriat.
”Merkittävänä toimijana on luonnollista, että olemme läsnä kai-
kissa hintaryhmissä, mutta tavoittelemme myös nykyistä vahvem-
paa asemaa ylemmissä ja premium-hintaryhmissä. Meillä on sii-
hen täydet mahdollisuudet.”
Jari Latvanen