16 HKSCAN AGRI
HKScan saa Rauman yksikössä käyttöönsä markkinoiden
uusimman teknologian, mikä luo mahdollisuuksia
kehittää entistä innovatiivisempia Kariniemen®-
uutuustuotteita HKScanin koti- ja vientimarkkinoille.
Latvanen luettelee strategiset painopisteet, joihin yhtiössä nyt
keskitytään:
•
Fokus lihassa.
HKScan linjaa olevansa jatkossakin lihatalo.
Yhtiö vastaa kuluttajien kysyntään innovoimalla ja investoi-
malla uusiin konsepteihin ja tuotteisiin. Laatu ja vastuullisuus
toimivat erottavina kilpailutekijöinä.
•
Johtajuus siipikarjassa.
HKScan tavoittelee johtavaa markkina-
asemaa kasvavassa kategoriassa muun muassa Rauman uuden
yksikön avulla.
•
Aterialiiketoiminnan kasvattaminen.
Yhtiö aikoo investoida
kasvaviin ja korkean jalostusarvon potentiaalia omaaviin tuote-
ryhmiin. Aterioissa voidaan jatkossa nähdä myös tuotteita, jotka
eivät ole lihapohjaisia.
•
Tiivis yhteistyö tuottajien kanssa.
HKScanissa nähdään, että
innovaatioiden kehittämisen ja tuotteiden erilaistamisen voi
aloittaa jo tiloilla. Entistä tiiviimpi kumppanuus sopimustuot-
tajien kanssa mahdollistaa alkutuotannon kehittämisen, joka
tuo kilpailuetua, parantaa kannattavuutta ja turvaa ketjun
elinvoimaisuutta.
•
Tuottavuuden ja kustannuskilpailukyvyn parantaminen.
HKScanin tavoitteena on parantaa sen tuotantolaitosten tehok-
kuuttajakäyttöasteita.Työonkäynnistettyjaensimmäisiätuloksia
on odotettavissa jo syksyn aikana.
UUSI TOIMINTAMALLI JA ARVOT
TUKEVAT STRATEGIAN TOTEUTTAMISTA
Yhtiön uusi toimintamalli on yksi tärkeä strategian toteuttamisen
mahdollistajista.
”Toimintamallimme on rakennettu tukemaan strategian toteut-
tamista. Ei ole sattumaa, että uudistumiskyky sekä yhtenä pohjois-
maisena tiiminä toimiminen ovat toimintamallin sisäänrakennet-
tuja perusajatuksia.”
Myös yhtiön arvot – Inspire, Lead, Care – ohjaavat päivittäistä
työtä. Arvot eivät ole Latvasen mukaan sanahelinää, vaan hän edel-
lyttää niin itseltään kuin tiimiltään itsetutkiskelua. Hänestä on ter-
veellistä pohtia tasaisin väliajoin, miten hyvin toteutamme arvoja
arjessamme. Latvanen antaa tästä muutaman esimerkin: Inspi-
roinko arjessani työkavereitani tai onko kehittämäni tuote, pak-
kaus, resepti, teksti tai mainos inspiroiva? Johdanko tiimiäni tai
omaa tekemistäni selkeästi ja jämäkästi? Auttavatko tekemisemme
HKScania saavuttamaan markkina- ja ajatusjohtajuuden? Entä väli-
tänkö työkaveristani, alaisestani, kuluttajasta tai tuottajasta? Välit-
täminen on lupausten pitämistä. Se on vastuuta laadusta, ympäris-
töstä ja myös taloudesta.
SUUNTA ON SELVÄ
HKScanin strategia on kokonaisuus, jonka osat linkittyvät toi-
nen toisiinsa luontevasti. Ketjun osat ovat toistensa mahdollis-
tajia. Jokaiseen vaiheeseen liittyy omat haasteensa, mutta myös
mahdollisuutensa.
”Kun suunta on päätetty ja kurssi selvä, on vaikeissakin olosuh-
teissa helpompaa navigoida ja päästä määränpäähän. Uudistettu
strategia on vahvistanut HKScanin suunnan ja etenemme nyt hyvää
vauhtia kohti tavoitteitamme.”
Suunta on päätetty
ja etenemme
hyvää vauhtia kohti
tavoitteitamme.