Olympiakasvatus

41 4. TUNNETKO OLYMPIALAISET? Voit aloittaa tähän teemaan tutustumisen toiminnallisella olympiatietovisalla. Ohjeet toimin- nalliseen visaan löydä t tästä linkistä. Olympiahuumaa -materiaalin a vulla pääset aloittamaan Olympialaisiin ja sen taustalla vaikut- taviin aatteisiin tutustumisen jo aikaisemmin. Materiaali on suunnattu alakoululaisille, mutta on sovellettavissa myös muille luokka-asteille ja ryhmille. Se sisältää oppilaille esitettävän Prezi-diaesityksen (alla) sekä opettajan materiaalin. M ateriaali mahdollistaa yhden oppitunnin tai koko koulupäivän mittaisen olympiakasvatusteeman käsittelyn. Olympismi Olympialiikkeen olemuksen ymmärtämiseksi on tärkeää tiedostaa paroni Pierre de Coubertinin luoman olympismin olennaisimmat asiat. Olympismi on luotu yli sata vuotta sitten, osittain antiikin olympialaistenperiaatteista kopioiden ja osittain yhdistäen 1800-luvun lopun erilaisia elementtejä urheilusta ja yhteiskunnista Ranskasta, Iso-Britanniasta, Kreikasta sekä Yhdysvalloista. Pierre de Coubertin kirjoitti, että kansainvälinen urheilu voisi edistää yksilöllistä ja yhteisöllistä hyväntahtoisuutta sekä maail- man rauhaa. Pierre de Coubertinin ajatukset olympismistä voidaan tiivistää neljään periaatteeseen: 1. Fyysinen kunto ja terveys johtavat parempaan moraaliin. 2. Urheilijan tulisi olla amatööri, jotta hän voisi hyötyä urheilukokemuksestaan parhaiten. 3. Urheilun kansainvälinen yhteistyö lisää ymmärtämystä eri ihmisten ja kanso- jen välillä. 4. Urheilu ja estetiikka tulisi yhdistää taiteen ja kirjallisuuden kautta.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTk=