28
bokslut 2011
3. Långfristiga tillgångar tillgängliga för försäljning
Koncernens dotterföretag Edita Prima Oy, som ingår i Edita-koncernens affärsområde Print & Distribution, har
sålt verksamheten vid enheten i Vilppula år 2010. Tillgångarna i anknytning till enheten i Vilppula har klassificerats
som tillgängliga för försäljning i bokslutet för det avslutade räkenskapsåret. Affären trädde i kraft den 1 januari 2011.
eur 1000
Vilppula-enhetens tillgångar klassificerade som tillgängliga för försäljning
31.12.2010
Materiella anläggningstillgångar
352
Omsättningstillgångar
120
Totalt
472
4. Förvärvade affärsverksamheter
Företagsförvärv 2011
Till affärsområdet Marketing Services förvärvades 1.3.2011 Gospel Communications Oy, som ägde 100 % av
Paperjam Oy vid förvärvstidpunkten. Förvärvet gav upphov till en goodwill på 0,4 miljoner euro.
Företagsförvärv 2010
Förvärv av dotterföretag och affärsverksamheter
Den 1.1.2010 förvärvade koncernen samtliga aktier i Kampanjfabriken AB. Köpesumman var 0,3 miljoner euro.
Av köpesumman erlades 0,1 miljoner euro kontant och 0,2 miljoner som villkorad tilläggsköpeskilling. Koncernen
har förbundit sig att som tilläggsköpeskilling betala den avtalsenliga andelen av det förvärvade bolagets resultat
före skatt för räkenskapsåren 2010–2012. Koncernen har bokfört förhandlingsarvodena i anknytning till
företagsförvärvet under resultaträkningens post Övriga kostnader.
I september 2010 förvärvade koncernen bokbinderiverksamheten Rolge AB. Köpesumman var 0,6 miljoner
euro. I samband med förvärvet övergår produktionsutrustning, övriga fordringar och verksamhetens personal till
koncernen. Ingen goodwill uppstod i samband med förvärvet.
Förvärven stärker kunskaperna i direktmarknadsföring i koncernens affärsområde Print & Distribution.
Köpesumman för båda förvärven, de förvärvade tillgångarna och värdet på mottagna skulder var följande:
EUR 1000
Köpeskilling
Kontanter
707
Villkorad ersättning
208
Totalt förvärvsvärde
915
Uppgifter om viktigaste kunder
Koncernens intäkter från en kund inom segmentet Editorial Communication uppgick till cirka 11,4 miljoner euro år
2011 (9,8 miljoner euro år 2010), vilket utgjorde 11 % (9 %) av koncernens omsättning.