Page 10 - v2011fi

Basic HTML Version

10
editan vuosi 2011
laadimme vuonna 2008
Editalle strategian, jonka nime-
simme Raketiksi. Raketin tehtävänä oli lennättää Edita kan-
nattavasti vuoteen 2011, jolloin Edita olisi laajasti monika-
navaisia viestintäpalveluja tarjoava pohjoismainen konserni.
Monikanavaisuus oli keskeinen asia. Vuonna 2008 konser-
niyhtiöiden yhteenlasketusta liikevaihdosta oli perinteistä
painettua viestintää noin 60 prosenttia ja nähtävissä oli, että
kysynnän painopiste tulee lähivuosien aikana siirtymään digi-
taalisiin ja monikanavaisiin viestintäpalveluihin.
Raketti on tuonut meidät kannattavasti tavoitteeseemme,
jopa etuajassa. Vuonna 2008 kukaan ei kuitenkaan osannut
ennustaa, miten nopeasti viestintä digitalisoituu. Leimallista
viime vuosille on ollut se, että muutoksen vauhtia on pitänyt
jatkuvasti kiihdyttää. Muun muassa taloudellinen laskusuh-
danne on vauhdittanut viestinnän digitalisoimista monissa
organisaatioissa.
Liiketoiminnan painopisteen siirtäminen monikanavaisiin
viestintäpalveluihin on vaatinut isoja rakenteellisia muutok-
sia konserniyhtiöissä; samalla kun kannattavuudeltaan heik-
kenevää liiketoimintaa on supistettu, on vahvistettu kasvavan
kysynnän palveluja ja aloitettu uusia. Muutoksen merkittävyy-
destä kertoo se, että monikanavaisten viestintäpalvelujen osuus
liikevaihdostamme oli vuoden 2011 lopussa kaksi kolmasosaa,
kun se vuonna 2008 oli alle puolet. Joissakin konserniyhti-
öissä digitaalisen viestinnän osuus palveluista on jo lähes 100
prosenttia.
Muutos jatkuu
Näyttää siltä, että muutoksesta on tullut viestinnän normaali
olotila. Tällä toimialalla kyse ei enää olekaan pääsemisestä
perille jonnekin, vaan siitä, että matkaa osataan taittaa oikealla
tavalla oikeaan suuntaan. Kolmen vuoden rakettilennon jäl-
keen voimme todeta Editan olevan johtava pohjoismainen
toimija, jolla on kaksi tasavahvaa kotimarkkinaa, Suomi ja
Ruotsi, ja jonka palvelujen ytimen muodostaa osaaminen
nopeasti kehittyvässä monikanavaisessa viestinnässä. Olen-
naista on kyky palvella asiakkaita uusilla innovatiivisilla ratkai-
suilla. Läpikäyty muodonmuutos ja kasvava tunnettuus muo-
dostavat perustan, jolta jatkuvaa muutosta voidaan toteuttaa
entistä tehokkaammin ja kannattavammin.
Näin ollen, Raketista tuli Evoluutio 2015 syksyllä 2011,
jolloin arvioimme Editan liiketoimintastrategian yhdessä liik-
keenjohdon konsulttiyrityksen kanssa. Arviointi osoitti, että
vuonna 2008 valitsemamme muutosstrategia on ollut oikea, ja
että myös seuraava kolmevuotiskausi kannattaa pysyä samalla
tiellä. Markkinoiden muutos kuitenkin jatkuu, joten strategi-
sia ratkaisuja on arvioitava kriittisesti koko ajan.
Konsernin rooli strategisen viestintäportfolion rakentajana
ja ohjaajana on korostunut. Vuonna 2011 viestintämarkkinoi-
den eri segmenteillä toimivia tytäryhtiöitä vahvistettiin sekä
Näyttää siltä, että muutoksesta on tullut normaali olotila viestinnän alalla.
Edita-konsernin kehitys Pohjoismaiden johtavaksi viestintäkonserniksi
vuosina 2008-2011 on vankka perusta, jolta voimme toteuttaa jatkuvaa
muutosta omassa liiketoiminnassamme yhä kannattavammin.
s t r at e g i a
to i m i t u s j o h ta j a n k at s a u s
Evoluutio 2015
Timo Lepistö