10
editas år 2011
2008 upprättade vi
en strategi för Edita. Denna strategi
fick namnet Raketen. Raketen hade till uppgift att stödja Edita
på ett lönsamt sätt fram till 2011, då Edita skulle vara en nord-
isk koncern som levererar omfattande kommunikationstjäns-
ter genom flera kanaler. Verksamhet genom flera kanaler var en
central fråga. Tryckt kommunikation utgjorde 60 procent av
koncernbolagens totala omsättning 2008, och man kunde se
att fokus i efterfrågan under de närmaste åren skulle övergå till
digitala kommunikationstjänster och flerkanalstjänster.
Raketen har fört oss till vårt mål på ett lönsamt sätt, till och
med före tidtabellen. Under 2008 kunde ingen ännu förutspå
hur snabbt kommunikationen skulle digitaliseras. De senaste
åren har präglats av att man har varit tvungen att kontinuerligt
påskynda förändringstakten. Digitaliseringen av kommunika-
tion har i många organisationer påskyndats av den ekonomiska
lågkonjunkturen.
Flyttandet av affärsverksamhetens fokus till digitala kom-
munikationstjänster och flerkanalstjänster har krävt stora struk-
turella förändringar i koncernbolagen, samtidigt som man har
minskat verksamhet med svagare lönsamhet har man stärkt
tjänster med ökad efterfrågan och även startat nya tjänster. Ett
bevis på hur betydande förändringen har varit är att andelen
flerkanalstjänster uppgick till två tredje del av vår omsättning år
2011, medan andelen i slutet av 2008 var under hälften. I vissa
av koncernbolagen uppgår andelen digital kommunikation till
nästan 100 procent av omsättningen.
Förändringen fortsätter
Förändring verkar ha blivit det normala tillståndet inom kom-
munikation. I den här branschen är det heller inte längre en
fråga om att komma fram, utan om att färdas på rätt sätt i rätt
riktning. Efter en raketflygning på tre år kan vi konstatera att
Edita är en ledande aktör i Norden, med två jämnstarka hem-
mamarknader, Finland och Sverige. Kärnan i Editas tjäns-
ter utgörs av kompetenser inom flerkanalskommunikation i
snabb utveckling. Det väsentliga är förmågan att betjäna kun-
der genom nya, innovativa lösningar. Den metamorfos som
vi genomgått och den ökande kännedomen om oss skapar en
grund för att kunna genomföra den kontinuerliga förändring-
en på ett allt effektivare och lönsammare sätt.
Således förvandlades hösten 2011 Raketen till »Evolution
2015«, då vi utvärderade Editas affärsstrategi i samarbete med
ett konsultföretag för företagsledning. Utvärderingen visade att
den förändringsstrategi som vi valde 2008 har varit rätt, och att
det lönar sig att hålla samma riktning även under kommande
treårsperiod. Förändringen fortsätter på marknaderna så man
måste hela tiden kritiskt utvärdera sina strategiska beslut.
Koncernen har fått en allt större roll vad gäller att bygga och
styra strategiska kommunikationsportföljer. 2011 förstärktes
dotterbolag som är verksamma inom olika segment på kommu-
nikationsmarknaden, såväl genom strukturaffärer som genom
investeringar i personalutveckling och utveckling av serviceut-
bud. Under 2012 kommer vi att fortsätta satsa på försäljnings-
utveckling och att bilda nätverk med andra aktörer inom bran-
schen, samt förstärka konsulttjänsternas roll i koncernbolagen,
Det blir också allt viktigare att förstärka koncernens image och
Förändring verkar ha blivit det normala tillståndet inom kommunikation.
Den metamorfos som vi genomgått från 2008 till 2011 för att bli en ledande
nordisk kommunikationskoncern skapar en stark grund för att genomföra
den kontinuerliga förändringen på ett allt lönsammare sätt.
s t r at e g i
v d h a r o r d e t
Evolution 2015
Timo Lepistö