Sidan 11 - v2011sv

Enkel HTML-version

editas år 2011
11
omgivningens kännedom om oss i Norden så att det på bästa
möjliga sätt stödjer koncernbolagens affärsverksamhet och att-
raktionskraften för deras varumärken.
En ansvarsfull partner
Företagsansvarstänkandet har varit en integrerad del av Editas
strategi, och det har stöttat utvecklingen av alla affärsfunktio-
ner. Vi har kunnat märka att ett företag som öppet berättar om
sitt företagsansvarsarbete och målen för detta är en eftertrak-
tad partner, tjänsteleverantör och arbetsgivare. Vi har lagt rib-
ban högt och konstaterat att vi bara kan vara Nordens ledan-
de kommunikationskoncern om vi även är föregångare inom
branschen i fråga om företagsansvar.
Vi har arbetat systematiskt för att minska vår verksamhets
miljöpåverkan sedan början av 1990-talet. 2010 upprättade vi
ett program för företagsansvar för Edita och på våren 2011 pu-
blicerade vi den första företagsansvarsrapporten, där vi förut-
om miljöansvar berättade om hur koncernen genomför och
utvecklar socialt och ekonomiskt ansvar. Nu har vi förenat fö-
retagsansvarsrapporten och verksamhetsöversikten i denna pu-
blikation.
Under 2011 gjorde vi vårt program för företagsansvar känt,
särskilt för koncernens personal, kunder och ägare. På våren
2011 ansåg 74 procent av dem som besvarade personalenkäten
att det är viktigt att Edita är en vägvisare inom socialt ansvar
och 85 procent ansåg att det är viktigt att fungera som goda
föredömen i miljöarbetet. Vårt mål är att vår personal och våra
kunder år 2015 ska anse att vi är föregångare när det gäller fö-
retagsansvar inom kommunikationsbranschen i Norden.
Trots att anpassningen av affärsverksamheten till struktur-
omvandlingen inom kommunikation medför kostnader, har
koncernens ekonomiska ställning varit fortsatt god och vi har
kunnat genomföra förändringarna på ett lönsamt sätt. Under
2011 låg Editas kassaflöde och soliditet på en bra nivå.
Edita Västra Aros och Edita Prima är iso 14001-certifierade,
har Svanenlicens och certifikat för ursprungsmärkning av pap-
per. De använder el från förnybara energikällor och är klimat-
neutrala. jg Communication och Citat ab har varit klimatneu-
trala sedan 2010. Edita Publishing blev klimatneutralt under
hösten 2011.
98 procent av koncernens omsättning kommer från klimat-
neutrala företag. Resterande koldioxidutsläpp kompenseras
genom att finansiera projekt inom fn:s mekanism för ren ut-
veckling i Indien. Edita Publishing och koncernens huvudkon-
tor fick wwf:s Green Office-certifikat år 2011. Vårt mål är att
alla koncernbolag ska vara klimatneutrala och att kontoren i
bolagen ska uppfylla wwf:s Green Office-kriterier till år 2013.
Vi anser att vi som ett företag inom kommunikationsbran-
schen också ska ha ett ansvar för miljömedvetenheten hos våra
intressenter. Vår personal har blivit utbildad i hur olika kom-
munikationslösningar belastar miljön och konsulterar också
våra kunder i detta. Våra trycksaker kan förses med ekologiska
balansräkningar, som också når våra kunders kunder.
Personalens välbefinnande är en central faktor för vår fram-
gång. Framgången inom en kommunikationsbransch i förändring
beror i allt högre grad på människors kunskap och engagemang
i affärsverksamheten. Under de två senaste åren har vi fäst särskild
uppmärksamhet på att utveckla färdigheter i ledning och gott
ledarskap, eftersom vi tror att skickligt ledarskap får människor
att trivas i Editakoncernen.
Timo Lepistö,
vd
,
Edita Abp
»I den här branschen är det inte
längre en fråga om att komma
fram, utan om att färdas på
rätt sätt i rätt riktning.«