18
editas år 2011
söktjänster, en digital designer, en säljchef, en storkundansva-
rig och en affärsområdeschef för Tryckta medier.
2011 var även året då jg Communication slog ihop två
kontor och blev en byrå i nyrenoverade lokaler på Kungsholmen.
jg Communication ser en ökad efterfrågan på kommuni-
kation inom uppdragsgivarens egna kanaler: webb, sociala me-
dier, pr, bloggar, mobil, med mera. Det finns även ett ökat be-
hov av skräddarsydd, strategisk och paketerad intern kommu-
nikation via intranät och kommunikativt ledarskap. Videofil-
mer och annat interaktivt material blir allt viktigare i både in-
tern och extern kommunikation.
Året 2012
Utmaningar och möjligheter för 2012 är att fortsätta klättra i
värdekedjan genom att ännu tydligare visa marknaden att jg
Communication är en strategisk kommunikationsbyrå, en stor
aktör och en långsiktig samarbetspartner. Det innebär även att
fortsätta förtydliga erbjudandet och vara proaktiva på mark-
naden.
Enligt irm kommer medieinvesteringarna 2012 att öka
med bara 0,1 procent. Som det ser ut nu planerar svenska fö-
retag inga neddragningar i marknadsföringsbudgeten, men de
flesta ligger kvar på samma nivå som 2011.* Internet kommer
att öka med 7,8 procent och tv med 4,6 procent.**
Trenden är att digitaliseringen fortsätter och det är de sto-
ra byråerna och specialistbyråerna som är vinnare. En annan
trend värd att uppmärksamma är att allt i kommunikations-
branschen internationaliseras allt mer – våra referenser, täv-
lingarna, människorna i branschen och kunderna.***
jg Communication möter marknadens förändringar i ef-
terfrågan genom att satsa allt mer på erbjudanden inom digita-
la medier. Av marknadsläget att döma ser det ut som om efter-
frågan för de tjänster jg Communication erbjuder kommer att
öka med 1–3 procent, framför allt vad gäller webb, video och
sociala medier.
•
* irm, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, februari 2012/
Q-rapport .
** irm, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, mars 2012 /
Rvirerad reklam- och medieprognos 2011–2012.
*** Clas Collin, som årligen tar fram Årets Byråanalys i Sverige.
VERKSAMHET
EDI TORIAL COMMUNICAT ION
»Under 2011 fortsatte
JG Communication att
ompositionera sig och
förtydliga sitt erbjudande.«
henrik johansson, vd, jg communication
editorial communication
nyckeltal
2011 2010
Omsättning (T€)
15 474 15 581
Rörelsevinst/förlust (T€)
487
–111
Medarbetare (i genomsnitt) 117
121