Sidan 23 - v2011sv

Enkel HTML-version

editas år 2011
23
under 2011 omfattade
affärsområdet Print & Distribu-
tion Edita Prima Oy i Finland samt Edita Västra Aros ab och
intressebolaget Edita Bobergs ab i Sverige.
Omsättningen för affärsområdet Print & Distribution upp-
gick till 59,3 miljoner euro (64,1 miljoner euro). Omsättning-
en i Finland sjönk på grund av den försvagade tryckerimark-
naden och den fortsatt höga priskonkurrensen. I Sverige öka-
de omsättningen på grund av att den svenska kronan stärktes.
Om förstärkningen inte beaktas, låg omsättningen på samma
nivå som föregående år.
Rörelsevinsten för affärsområdet uppgick till 1,5 miljoner
euro (0,3 miljoner euro). Affärsverksamheten utvecklades ge-
nom att erbjuda nya elektroniska tjänster och genom att öka
utbudet av lösningar för digital direktmarknadsföring. Även
om resultatet belastades av kostnaderna för anpassningsåt-
gärderna, var resultatet positivt både i Finland och i Sverige.
I Finland förbättrades resultatet av realisationsvinster av en-
gångsnatur från omorganiseringar av affärsverksamhet.
De kraftiga förändringarna på marknaden för grafisk kom-
munikation fortsatte 2011. Traditionell tryckeriverksamhet
minskade fortsättningsvis och på grund av kraftig priskonkur-
rens var tryckerierna tvungna att fortsätta anpassa sin kost-
nads- och produktionsstruktur.
Effektivare kommunikation
Kunder har ett behov av att förändra de sätt de kommunicerar
på, vilket å ena sidan uttrycks som en vilja att minska kommu-
nikationskostnaderna och å andra sidan som en vilja att öka ef-
fekten av kommunikationen. Samtidigt som efterfrågan på en-
skilda trycksaker minskar, ökar efterfrågan på helhetslösningar
som effektiviserar kommunikationen. Kunder vill att kommu-
nikationstjänster ska vara enkla, kontrollerbara och effektiva.
Applikationsutveckling och databaslösningar har blivit en allt
viktigare del av serviceutbudet inom affärsområdet.
Förändringen inom kommunikationsområdet innebär ock-
så en stor möjlighet, eftersom databaslösningar hjälper kun-
derna att skapa en förnuftig kanalstrategi och att utveckla sin
kommunikation så att den blir effektiv och modern. Utöver
detta är affärsområdets styrka ett nordiskt serviceutbud, vilket
ger våra stora nordiska kunder möjligheten att vidare effektivi-
sera sin verksamhet tack vare de fördelar som vårt breda servi-
ceutbud ger.
Edita Prima
Det finska Edita Prima, med verksamhet i Håkansåker i Hel-
singfors, är Nordens ledande leverantör av tjänster för grafisk
kommunikation. Bolaget är en föregångare inom tjänstelös-
ningar för material- och innehållshantering och produktion av
variabla data. Bolagets tre huvudserviceområden är innehålls-
hantering, som omfattar planerings- och ombrytningstjänster,
produktion, som innehåller framställning av tryckta och elek-
troniska produkter samt leverans till olika kanaler, samt mate-
rialhantering, som omfattar lagerhållning och logistik.
Edita Primas tjänster utnyttjas av företag inom bank-, för-
säkrings-, service- och handelsbranscherna samt organisationer
inom offentlig förvaltning. 2011 utvecklade Edita Prima sin
försäljningsverksamhet på ett kraftfullt sätt och införde en ny
kundstrategi. Bolaget knöt betydande nya kundkontakter och
utvecklade nya tjänster, bland annat den webbaserade eGa-
te-tjänsten. Bolaget reagerade på den minskade efterfrågan på
trycksaker genom att minska sin kapacitet och utveckla part-
nernätverk.
v e r k s amh e t
p r i n t & d i s t r i b u t i o n
Förändringen
är en stor möjlighet
Förändringen inom kommunikation innebär också en stor möjlighet
för oss. Våra databaslösningar hjälper kunderna att skapa
en förnuftig kanalstrategi och att utveckla sin kommunikation. Utöver detta är
affärsområdets styrka ett nordiskt serviceutbud.