52
editas år 2011
vensen ökade från 85 till 86 procent i Sverige och från 67 till
68 procent i Finland.
Med medarbetarundersökningen som utgångspunkt har
alla bolag i koncernen definierat minst två fokusområden för
2011-2012. Förbättringsarbetet sker på företagsnivå, eftersom
företagen har mycket olika utmaningar och förutsättningar.
Kompetens
Att medarbetarna har rätt kompetens är avgörande för att
Editakoncernen ska kunna leva upp till sina kunders förvänt-
ningar och bevara sin konkurrenskraft. Förutom att utveckla
kompetensen hos vår personal måste vi också säkerställa att vi
kan attrahera de främsta förmågorna till Editakoncernen.
Under 2011 bedrevs kompetensutveckling på olika sätt och
genom olika metoder. I genomsnitt spenderade vi
10
timmar
per person på utbildningsinsatser. Plan och budget för kompe-
tensutveckling beslutas i enlighet med koncernbolagens strate-
gier och affärsplaner.
Ett exempel på kompetensutveckling är Citat Academy, som
lanserades i mars 2011. Dess vision lyder: »Genom professi-
onell, inspirerande och aktuell utbildning strävar vi efter att
få de mest kompetenta och innovativa medarbetarna i bran-
schen«.
Utbildningen i Citat Academy sker även med hjälp av exter-
na experter. Det finns tre utbildningsområden: Professional,
Leadership and Inspirational. Under 2011 deltog till exem-
pel 50 medarbetare i en projektekonomikurs och 300 anställda
deltog i öppna föredrag. Initiativet har varit mycket uppskattat
av Citats medarbetare.
På koncernnivå fortsatte vårt lednings- och utvecklings-
program, som lanserades 2010. 33 av våra chefer deltog i pro-
grammet och individuella utvärderingargenomfördes för att
identifiera personliga karriärambitioner och utvecklingsom-
råden. Målet är att ta fram individuella planer för att utveckla
deltagarna inom olika ledarskapsområden.
Engagemang
Vårt mål är att alla anställda inom Editakoncernen ska känna
till sina personliga mål för det kommande året. Vi strävar ef-
ter högre motivation och ett ökat engagemang bland medarbe-
tarna genom ”målstyrning”. Målen för de anställda knyts sam-
man med företagets mål på ett tydligt sätt i de årliga målsamta-
len mellan chefer och medarbetare.
Andelen anställda som genomfört minst ett målsamtal un-
der de senaste 12 månaderna ökade till 68 procent (2010: 59
procent). I de bolag där målsamtal inte konsekvent hade ge-
nomförts tidigare ökade andelen betydligt. Vårt mål är att alla
medarbetare ska ha minst ett målsamtal inom en 12-måna-
dersperiod.
Samarbete och delaktighet är ett annat sätt att förbättra
medarbetarnas engagemang. I alla Editas helägda koncernbo-
lag har personalgrupperna utsett representanter som kan age-
ra ombud för personalen.. Huvudförtroendemannen för den
största personalgruppen i Edita Prima är också medlem i före-
tagets ledningsgrupp. I Sverige har varje företag ett medarbe-
»Vi anser att vi genom att främja mångfald kommer
att förbättra möjligheterna att tillgodose våra
kunders behov och stärka vår konkurrenskraft.«
annika parkkonen, hr-chef, editakoncernen
soc i alt ansvar