Olympiakasvatus

49 Väittelyharjoitus Väittelyharjoituksessa kaksi osapuolta pyrkii puolustamaan omaa kantaansa. Väittelyn aihealueina voivat toimia esimerkiksi vammaishuippu-urheilun teemat: • Vammaishuippu-urheilijat ovat yhtä kovia kilpailijoita kuin vammattomat urheilijat • Paralympialaisissa saavutettu mitali on yhtä suuri saavu- tus kuin olympiamitali • Paralympialaisten pitäisi saada isompi näkyvyys mediassa • Liikunta kuuluu kaikille Näiden teemojen lisäksi väittelyaiheita voidaan keksiä luokassa lisää. Arpokaa aiheet ja väittelyn osapuolet. Väittely alkaa molempien osapuolten lyhyellä aloitus- puheenvuorolla, jossa tulee esille väittelijän/joukkueen kanta. Tämän jälkeen väittely jatkuu joko vapaana keskusteluna tai minuutin puheenvuoroin. Väittelyn johtajana toimii luokan opettaja, joka antaa väittelijöille puheenvuorot ja valvoo, että keskustelu pysyy asiallisena ja aiheessa. TEHTÄVÄ Luokittelu Luokittelu on olennainen osa vammaisurheilua. Luokittelua voidaan verrata vammattomien ikäluokkiin tai painoluokkalajeihin (esim. paini, judo, nyrkkeily). Tavoite on sama, taata kaikil- le kilpailijoille tasapuoliset lähtökohdat, jossa lopputuloksen ratkaisee urheilulliset tekijät, ei vamman haitta-aste. Paralympialaisiin saavat osallistua urheilijat, joilla on vähintään lajikohtaisesti määritetty minimivamma, joka rajoittaa toimintakykyä niin, että urheilija ei pysty tasaväkisesti kilpaile- maan vammattomien kanssa. Paralympialaisiin osallistuvilla urheilijoilla on oltava kansainvä- linen luokitus. Paralympialaisissa luokitus tapahtuu Kansainvälisen Paralympiakomitean (IPC) sääntöjen mukaan. Lue lisää luokittelusta tai katso oheinen video ”Paralympic Classification”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTk=