Olympiakasvatus

50 4.4 Mitä on olympiakasvatus ja sen ulottuvuudet Vuodesta 1995 lähtien Suomen Olympia-Akatemian tärkein toimintamuoto on ollut peruskou- luissa ja lukioissa toteutettava olympiakasvatusohjelma. Kouluille asetetuilla kasvatustavoit- teilla on samat päämäärät kuin olympialiikkeellä: kasvattaa nuorista henkisesti ja fyysisesti tasapainoisia, yhteistyökykyisiä, suvaitsevaisia, luovia ja rauhantahtoisia kansalaisia, jotka toteuttavat elämässään reilun pelin sääntöjä. Tähän olympia-aate ja olympiakasvatus tar- joaa oivan keinon lasten ja nuorten vanhemmille, opettajille ja urheiluseuroille. Sivulla 69 on kerrottu, kuinka järjestät onnistuneen olympiatapahtuman. Alla on muutama muu hyvä idea olympiakasvatuksen ja liikunnan hyödyntämisestä koulun kasvatustavoitteiden tukemiseksi. Tavattoman hyvät tavat Tavoitteena on käsitellä koulun ja Reilun Pelin sääntöjä koko koulussa. Aihetta voi lähestyä opettajainkokouksessa miettien koulun vahvuuksia – mitkä asiat toimivat hyvin koulussa? Oppilaita voi viritellä aiheeseen mm. aamunavauksilla. Aloita luokkakohtainen työskentely jakamalla luokka pienempiin ryhmiin. Jokainen oppilas kir- joittaa kolmesta viiteen asiaa aiheesta: Mikä tekee luokasta viihtyisän ja turvallisen oppimis- ympäristön? Tämän jälkeen pohdinnat puretaan omassa ryhmässä ja poimitaan sieltä kolme tärkeintä kohtaa, jotka kerrotaan muille. Jokainen ryhmä kertoo kolme tärkeintä ehdotusta ja ne kerätään taululle. Näistä valitaan yh- teisesti viisi tärkeintä ehdotusta, joiden pohjalta voidaan luoda luokan omat säännöt, myön- teisessä hengessä. Miten voit kasvattaa lasta reiluksi kaveriksi? • Reilun Pelin oppilas -diplomi (liikunnallinen reilu kaveri -palkinto) • Toisen ihmisen kunnioittaminen ja huomioiminen (vihreä kortti liikuntatunnilla) • Runoja, näytelmiä, yhteispeliharjoituksia käytännössä, ryhmätyöt ja roolit • Kasvatusohjelmien hyväksikäyttö; harjoituksia erilaisista sosiaalisista tilanteista • Toisen rooliin asettuminen; empatia, sympatia ja kultainen sääntö • Kentällä tulee olla mukavaa – yhdessä tulee olla hauskaa! • Tunteiden käsittely (tappio vs. voitto), epäonnistuminen – onnistuminen • Oppilaat valitsevat reilun pelin oppilaan joka kuukausi. Hänelle luovutetaan kiertopalkinto kuukauden ajaksi • Oppilasarviointi; reilu peli osana kokonaisvaltaista käyttäytymistä, sosiaalisten taitojen karttumisen seuranta Miten käsittelet asiaa huoltajien kanssa? • Vanhempainillat • Vanhempainvartit (käyttäytymisestä keskustelu sekä sosiaaliset taidot) • Yhteiset säännöt ja niihin puuttuminen johdonmukaisesti - Mihin asioihin opet- taja puuttuu koulussa, voidaanko sopia kotien yhteisistä käytänteistä esim. ko- tiintulo-, ruutu- ja nukkumaanmenoajan suhteen?

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTk=