Olympiakasvatus

69 5. MITEN JÄRJESTÄN OLYMPIATAPAHTUMAN? Olympiatapahtumissa korostuvat yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen ja onnistumi- nen. Jokainen yhteisö voi lähteä liikkeelle omista tavoitteista käsin, ennemmin pie- nin askelin kuin liikaa kerralla. Olympiakasvatuksella voidaan saavuttaa sitä yhtei- söllisyyttä ja onnistumista, johon jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla oikeus. Urheiluopistot toimivat osaltaan näiden tapahtumien käynnistäjinä ja mahdollistajina. Ta- pahtumien ja erilaisten yhteistyöprojektien toteuttaminen paikallisesti, olympiakasvatuksen sisältöjen hyödyntäminen monialaisesti työsisäoppimisjaksoilla päiväkodeissa, kouluissa ja seuroissa on hieno mahdollisuus saada lapset ja nuoret kokemaan olympiahuumaa. Ja oman urheiluopiston yhteisiä olympiatapahtumia ei myöskään sovi unohtaa! Jotta voit jakaa jotakin, tulee sinulla itselläsi olla vahva kokemus ja tunne siitä, mitä tapah- tumalla voit saavuttaa. Varalan Urheiluopisto toteutti mm. Reilusti Rioon 2016 teemavuotena päivän mittaisen olympiatapahtuman kuudella koululla sekä saman verran liikunnallisia aamu- navauksia yhdistettynä pitkään toimintavälkkään. Koulujen oppilaat olivat saaneet etukäteen harjoitellakseen liikunnan opiskelijoiden suunnitteleman tanssin, jonka he olivat kuvanneet opetusvideoksi. Näin kaikki teemavuoden tapahtumat huipentuivat yhteiseen Rio-sambaan (nähtävissä Peda.net -kouluverkossa ). Alla on ohjeita, joiden avulla koulut ja yhteisöt voisivat itsenäisesti lähteä toteuttamaan ta- pahtumaa. Olympiakasvatus sisältyy koulujen opetussuunnitelmaan niin monialaisen oppimis- kokonaisuuden kuin yksittäisten oppiaineiden osalta. Ensin on valittava työryhmän jäsenet, mahdollisuuksien mukaan myös oppilasjäseniä. Ryh- mänä voi toimia hyvin myös koulun oppilaskunnan hallitus tai oppilaiden ympäristö/kestävän kehityksen ryhmä. Työryhmän on hyvä valmistella koko työyhteisöä varten seuraavat asiat: Milloin tapahtuma järjestetään? • Pieniä tapahtumia koko lukuvuoden ajan • Päätapahtumat olympialaisten ja paralympialaisten yhteydessä • Vuosittain kevään päätteeksi olympia- tai paralympiapäivänä Yhteistyö kotien kanssa • Yhteisten tavoitteiden asettaminen liikkumisen, nukkumisen ja ruutuajan suhteen • Osallistuminen yhteisiin tapahtumiin, esim. kodin ja koulun talvipäivä Tursolan koulu, Kangasala Kuvaaja: Heli Valkama, Varalan Urheiluopisto

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTk=