Olympiakasvatus

70 Olympiakasvatusta voidaan toteuttaa säännöllisesti kahden vuoden välein. Se sopii mainios- ti myös osaksi suunnitelmallista koulun kestävän kehityksen työtä (esim www.vihrealippu. fi) esimerkiksi lähiympäristöön tutustumisen tai terveellisten elämäntapojen teemavuosina. Saatujen kokemusten myötä erilaiset olympiatapahtumat ovat juuri sitä toimintaa mitä lapset päiväkodeissa ja kouluissa toivovat. Olympialaisten teemavuosien tavoitteena on luoda yhteisöön toimintakulttuuria, joka on avoin ja vuorovaikutteinen sekä tukea yhteistyötä niin koulun sisällä kuin kotien ja muun yhteiskun- nan kanssa. Myös oppilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun toimintakulttuurin luo- miseen ja sen kehittämiseen. Suomen Olympia-Akatemian tuottamaa olympiakasvatusmateriaalia voidaan hyödyntää kas- vatus- ja opetustyössä. Niiden sisällöt tukevat uuden opetussuunnitelman (OPS 2016) mu- kaisia monialaisia oppimiskokonaisuuksia, yksittäisiä oppiaineita ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Monialainen oppimiskokonaisuus voi olla: • saman teeman opiskelua kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti tai peräkkäin • toiminnallisia aktiviteetteja, kuten teemapäiviä ja erilaisia tapahtumia • pidempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita • oppiaineista muodostettuja integroituja kokonaisuuksia • kokonaisopetusta, jossa kaikki opetus toteutetaan eheytettynä. Muutamia esimerkkejä siitä, miten olympiakasvatuksen ja olympia-teemavuoden toiminnot vastaavat monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin ja niiden tavoitteisiin: • Opiskellaan perustietoa järjestävästä isäntämaasta ja -kaupungista • missä sijaitsevat, välimatka Suomesta paikan päälle - luokat 3-6 ympäristöoppi, ”T16 ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa” - luokat 7-9 maantieto, ”T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta” • ilmasto - luokat 7-9 maantieto, ”T2 ohjata oppilasta tutkimaan luonnon- maantieteellisiä ilmi- öitä sekä vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja muualla maapallolla” • terveys- ja kulttuurierot - luokat 3-6 ympäristöoppi, ”T19 Ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-aluei- ta, arjen terveystottumusten merkitystä” - luokat 3-6 yhteiskuntaoppi, ”T3 Ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen.” - luokat 7-9 terveystieto, ”ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille.” - luokat 7-9 uskonto, ”T7 auttaa oppilasta pohtimaan uskontojen ja katsomusten maa- ilmanlaajuista merkitystä ihmisten valintojen perusteina ja ohjaajina.” Olympiakasvatusta uuden opetussuunnitelman mukaisesti

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTk=