editan vuosi 2011
17
vuonna 2011
Editorial Communication -liiketoiminta-
alueella toimi jg Communication Ruotsissa. Liiketoiminta-
alueen liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla, 15,5 miljoonassa
eurossa (15,6 milj. euroa). Ruotsin kruunun vahvistuminen
kasvatti euromääräistä liikevaihtoa. Liiketoiminta-alueen liike-
voitto oli 0,5 milj. euroa (-0,1milj. euroa). Kun kertakuluja ei
oteta huomioon, tulos pysyi edellisen vuoden tasolla.
Merkityksellistä vuorovaikutusta
jg Communicationin liikeidea on kehittää asiakkaidensa vies-
tintää luomalla sisältöstrategian mukaista, merkityksellistä
vuorovaikutusta sanoin, äänin ja kuvin – jg Communication
luo sisältöä, joka on jakamisen arvoista.
Vuonna 1989 perustettu tukholmalainen yhtiö on yksi
Ruotsin suurimmista viestintätoimistoista. Vuonna 2011 sen
palveluksessa työskenteli keskimäärin 117 henkilöä.
jg Communicationin työntekijät ovat viestinnän asiantun-
tijoita. Heidän joukossaan on muun muassa strategisia suun-
nittelijoita, luovia sisällöntuottajia sekä muiden viestinnän
alojen asiantuntijoita. Yhtiössä hallitaan kaikki ei-maksetut
mediat; asiakkaan omat viestintäkanavat sekä ansaitut mediat,
kuten joukkotiedotusvälineet ja sosiaalinen media.
jg Communicationin asiakkaat toimivat monella eri alalla.
Enimmäkseen asiakkaat ovat B2B-yrityksiä, mutta joukossa
on myös B2C-yrityksiä. Yhtiö on erityisen vahva telealalla.
Vuonna 2011 uusia asiakkaita saatiin myös lääketeollisuudesta,
rahoitusalalta ja julkiselta sektorilta. Asiakkaat tarvitsivat apua
etenkin strategisessa viestinnän suunnittelussa, viestintäproses-
seissa ja johtajuusvalmennuksessa. Paljon tehtiin myös white
papereita, asiakaslehtiä, videoita ja verkkosivustoja.
Opening people’s minds
jg Communicationin visio
Opening people’s minds
kertoo pyr-
kimyksestä luoda viestintää, jonka avulla asiakkaat saavuttavat
liiketoimintatavoitteensa. Vuonna 2011 yhtiö pyrki entistä
voimakkaammin eroon kanavariippuvaisesta viestinnästä, ase-
moitui laaja-alaiseksi viestintätoimistoksi ja selkeytti palvelu-
tarjontaansa markkinoilla.
jg Communicationin tavoitteena on olla asiakkaidensa
strateginen, kanavariippumaton viestintäkumppani. Tärkeim-
mät kasvualueet ovat strateginen viestintä, digitaaliset mediat
ja erityisesti videot. Myös asiakaslehtien kysynnän lasku näytti
kääntyvän kasvuksi loppuvuonna 2011.
Vuosi 2011
Mediamainonta kasvoi Ruotsissa 4,2 prosenttia vuonna 2011.
Eniten kasvoivat mobiili- ja hakusanamarkkinointi.*
jg Communicationin vuosi 2011 käynnistyi hieman
hitaasti, mutta toisella vuosipuoliskolla liiketoiminta vilkastui
ja kasvoi saman verran kuin edellisvuoden vastaavalla ajan-
jaksolla. Yhtiö panosti aktiivisuuteen markkinoilla, palvelu-
jensa markkinointiin ja liikeideansa viestintään. Tämä tuotti
tulosta; vuoden toisella puoliskolla osallistuttiin lukuisiin tar-
jouskilpailuihin ja onnistuttiin saamaan viitisentoista uutta
asiakasta. Samalla jatkettiin olemassa olevien asiakkuuksien
kehittämistä.
l i i k e to i m i n ta
e d i to r i a l c o m m u n i c at i o n
Jakamisen arvoista
sisältöä
jg
Communication luo viestinnän sisältöstrategian pohjalta
merkityksellistä vuorovaikutusta sanoin, äänin ja kuvin.