Olympiakasvatus

28 Globaalikasvatuksen kantavana voimana on kulttuurien monimuotoisuus ja yhteistyö. YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin pyritään eri keinoin ja liikunta on osoittautunut tehokkaaksi välineeksi ja väyläksi globaalikasvatuksessa ympäri maailmaa. Monissa maissa kuten Iso-Bri- tanniassa ja Ranskassa asuu moninkertainen määrä maahanmuuttajia Suomeen verrattuna. Myös monet tunnetut urheilijat ovat taustaltaan maahanmuuttajia, ja omien kokemustensa kautta he ovat ryhtyneet lähettiläiksi promotoimaan liikunnan ja kehityksen mahdollisuuksia. Esimerkiksi ranskalaisen jalkapalloilijan Zinedine Zidanen vanhemmat ovat alun perin kotoisin Algeriasta. Zidanen toiminta mm. UNDP:n hyväntahdonlähettiläänä on luonut suvaitsevaisuu- delle lisäpohjaa kaikissa jalkapallon harrastamista tukevissa maissa. Right to Play -organisaa- tion liikuntalähettiläät, kuten Wayne Gretzky ja Silken Laumann ovat vierailleet useissa kehi- tysmaissa kertomassa liikunnan ja demokratian sekä tasa-arvon merkityksestä. Kehitysyhteistyön ja globaalikasvatuksen kulmakivenä on yhteistyö ja kehitysmaiden autta- minen oman itsenäisen toiminnan ja kehityksen aloittamiseksi, jotta kuilu etelän ja pohjoisen välillä katoaisi. Idea on siis aktivoida ja auttaa paikallisia yksilöitä ja ryhmiä järjestäytymään ja kehittämään omaa toimintaansa niin, ettei jossakin vaiheessa kehitysapua enää tarvittaisi, vaan paikalliset järjestöt toimisivat omillaan. Tarkoituksena ei ole tarjota valmiita ratkaisuja, vaan dialogin ja yhdessä tekemisen kautta löytää tiettyyn paikkaan ja aikaan sopivia toimin- tamuotoja. Tämä on myös globaalikasvatuksen idea kotimaassa: herätellään ihmisiä ajattelemaan ja punnitsemaan omia arvoja, asenteita ja valintoja tarjoamatta yhtä oikeaa ratkaisua. Monet suomalaisetkin järjestöt kouluttavat kotimaan lisäksi myös maailmalla välittäen tietotaitoa ja tarjoten työkaluja monenlaiseen toimintaan. Muun muassa vammaisjärjestö FIDIDA, Fida International, UNIFEM ja Kirkon ulkomaanapu ja SPR järjestävät koulutuksia ympäri maail- maa erilaisiin tarpeisiin. Globaalikasvatus on tärkeää myös kansainvälisiin kehitystavoitteisiin pääsemisen kannalta. Kaikkien järjestöjen avustustyön tavoitteet noudattavat YK:ssa sovittu- ja vuodelle 2030 asetettuja Kestävän kehityksen tavoitteita (Sustainable Development Goals, SDG). Vuonna 2000 asetetut vuosituhattavoitteet (Millennium Development Goals) umpeutuivat vuoden 2015 aikana. YK:n huippukokouksessa syyskuussa 2015 annettiin uudet tavoitteet. Kuva: LiiKe ry

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTk=