10
Tuntisuunnitelma
εκτίμηση
*
OPPITUNTI 1
Tunnin aloitus:
Opettaja on tuonut luokkaan taululle tai lattialle kuvia
erilaisista ihmisistä. Kuvat voivat olla lapsia, aikuisia,
urheilijoita, laulajia, näyttelijöitä yms. Jokainen oppilas
valitsee yhden kuvan.
Ú
Jokainen kertoo mistä syystä valitsi kyseisen kuvan (ih-
minen on ehkä kaunis, hyvä urheilemaan, rohkea, taitava
jossain jne.)
Ú
Mietitään miksi ketäkin kuvan ihmistä arvostetaan ja
katsotaan, muokkautuuko kuvista ja arvostuksista ryhmiä.
Esim. urheilijat ja muusikot
Ú
arvostetaan erityistaidon
takia. Kauniita/komeita ihmisiä
Ú
arvostetaan
ulkonäön takia
Tutkitaan ryhmiä edelleen ja keskus-
tellaan, onko kuvan ihmisellä muuta
miksi häntä voisi kunnioittaa. Esim.
Teemu Selänne on taitava jääkiek-
koilija. Onko Selänne muuta? Isä,
poika, aviomies, hyvä laittamaan
ruokaa, avulias naapuri.
Tehtävä vihkoon koulussa:
Kirjoita, ketä tuntemaasi henki-
löä arvostat ja miksi.
Kotitehtävä:
5-9 lk.
Kirjoita kirje tälle koulussa valitse-
mallesi henkilölle. Kerro kirjeessä,
että kunnioitat häntä ja miksi.
3-9 lk.
Kysy vanhemmilta, keitä he kunnioitta-
vat ja miksi.