11
OPPITUNTI 2
Jokaisen oppilaan selkään tai pulpetille laitetaan paperi.
Oppilaat kiertävät luokassa ja käyvät kirjoittamassa jokai-
sessa oppilaassa kunnioittamiaan piirteitä paperille (esim.
luotettavuus, ahkeruus, kärsivällisyys, rohkeus, ystävälli-
syys). Opettaja voi myös osallistua harjoitukseen.
Ú
Katsellaan papereita ja todetaan, että jokainen on kun-
nioituksen arvoinen.
Rauhoitutaan paikalle ja käydään läpi edellisen tunnin
kotitehtävä. Oppilaat voivat kertoa keitä ihmisiä heidän
vanhempansa arvostavat ja halutessaan joku voi lukea
kirjoittamansa kirjeen.
Jos aikaa jää, voidaan kerätä vielä taululle keinoja, miten
kunnioitusta voi ilmaista toiselle.
Pienet asiat riittävät:
• toiselle paikan varaaminen bussissa
• ottamalla mukaan peliin/leikkiin
• tarjoamalla apua kantamusten kanssa jne.
Teksti:
Juli Hovi, luokanopettaja, Takahuhdin koulu, Tampere
Anniina Laukkanen, luokanopettaja, Kirkkoharjun koulu,
Kangasala
* kunnioitus kreikaksi
Lisävinkki
Stop! - harjoitus
Yksi kunnioitusta osoittava teko on kunnioittaa toista
antamalla hänen olla oma itsensä sekä kunnioittamalla
jokaisen omia rajoja. Missä sinun rajasi kulkevat? Mistä ja
miten löytyvät toisen rajat?
Tehtävä: Jokainen ottaa parin, jota vastapäätä asettuu noin
kahden metrin etäisyyden päähän seisomaan. Toinen paris-
ta (A) jää seisomaan paikalleen, mutta toisen (B) tehtävänä
on hiljaa lähestyä pariaan. A:n tehtävä on sanoa Stop!,
kun B tulee läheisyyden ”sietorajalle”. B:n tulee pysähtyä
siihen.
Tehtävä on hyvä tehdä useamman parin kanssa, koska etäi-
syydet ovat jokaisen kanssa erilaisia. Tehtävän olennainen
osa on sen purkaminen yhdessä ryhmän kesken.
Vastauksia voi etsiä mm. seuraaviin kysymyksiin:
• Miltä leikki tuntui?
• Mitä ajatuksia leikki herätti?
• Oliko eri ihmisillä erilaiset etäisyystarpeet?
• Päästitkö jonkun ihmisen lähemmäksi kuin toisen?
Miksi?
• Miltä tuntui, kun toinen sanoi ”Stop!”?
• Olisitko voinut kuvitella meneväsi vielä lähemmäksi?