Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 28 Next Page
Page Background

11

OPPITUNTI 2

Jokaisen oppilaan selkään tai pulpetille laitetaan paperi.

Oppilaat kiertävät luokassa ja käyvät kirjoittamassa jokai-

sessa oppilaassa kunnioittamiaan piirteitä paperille (esim.

luotettavuus, ahkeruus, kärsivällisyys, rohkeus, ystävälli-

syys). Opettaja voi myös osallistua harjoitukseen.

Ú

Katsellaan papereita ja todetaan, että jokainen on kun-

nioituksen arvoinen.

Rauhoitutaan paikalle ja käydään läpi edellisen tunnin

kotitehtävä. Oppilaat voivat kertoa keitä ihmisiä heidän

vanhempansa arvostavat ja halutessaan joku voi lukea

kirjoittamansa kirjeen.

Jos aikaa jää, voidaan kerätä vielä taululle keinoja, miten

kunnioitusta voi ilmaista toiselle.

Pienet asiat riittävät:

• toiselle paikan varaaminen bussissa

• ottamalla mukaan peliin/leikkiin

• tarjoamalla apua kantamusten kanssa jne.

Teksti:

Juli Hovi, luokanopettaja, Takahuhdin koulu, Tampere

Anniina Laukkanen, luokanopettaja, Kirkkoharjun koulu,

Kangasala

* kunnioitus kreikaksi

Lisävinkki

Stop! - harjoitus

Yksi kunnioitusta osoittava teko on kunnioittaa toista

antamalla hänen olla oma itsensä sekä kunnioittamalla

jokaisen omia rajoja. Missä sinun rajasi kulkevat? Mistä ja

miten löytyvät toisen rajat?

Tehtävä: Jokainen ottaa parin, jota vastapäätä asettuu noin

kahden metrin etäisyyden päähän seisomaan. Toinen paris-

ta (A) jää seisomaan paikalleen, mutta toisen (B) tehtävänä

on hiljaa lähestyä pariaan. A:n tehtävä on sanoa Stop!,

kun B tulee läheisyyden ”sietorajalle”. B:n tulee pysähtyä

siihen.

Tehtävä on hyvä tehdä useamman parin kanssa, koska etäi-

syydet ovat jokaisen kanssa erilaisia. Tehtävän olennainen

osa on sen purkaminen yhdessä ryhmän kesken.

Vastauksia voi etsiä mm. seuraaviin kysymyksiin:

• Miltä leikki tuntui?

• Mitä ajatuksia leikki herätti?

• Oliko eri ihmisillä erilaiset etäisyystarpeet?

• Päästitkö jonkun ihmisen lähemmäksi kuin toisen?

Miksi?

• Miltä tuntui, kun toinen sanoi ”Stop!”?

• Olisitko voinut kuvitella meneväsi vielä lähemmäksi?