10
Lektionsplan
εκτίμηση
*
LEKTION 1
Inledning:
Läraren har satt fram bilder av olika slags människor på
tavlan eller på golvet. Bilderna kan föreställa barn, vuxna,
idrottare, sångare, skådespelare osv. Varje elev väljer en
bild.
Ú
Alla elever berättar varför de valde just den bilden
(människan kanske är vacker, duktig på idrott, modig,
skicklig på något osv.).
Ú
Fundera på varför personen på bilden uppskattas och se
om ni kan dela in bilderna i grupper enligt orsaken till att
personerna uppskattas.
T.ex.idrottare och musiker
Ú
uppskattas för sin
specialfärdighet. Vackra/stiliga personer
Ú
uppskattas för sitt utseende.
Fundera vidare på grupperna och
diskutera om det finns andra skäl
att respektera personen på bilden.
T.ex.Teemu Selänne är en skicklig
ishockeyspelare. Är han något
annat? Pappa, son, make, bra på
att laga mat, hjälpsam granne.
Uppgift i häftet i skolan:
Skriv om en person som du
känner och som du respekterar.
Varför?
Hemuppgift:
Årskurs 5–9
Skriv ett brev till personen som du
valde ut i skolan. Berätta att du respek-
terar den här personen och varför du
gör det.
Årskurs 3–9
Fråga föräldrarna vem de respekterar och varför.