Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 28 Next Page
Page Background

10

Lektionsplan

εκτίμηση

*

LEKTION 1

Inledning:

Läraren har satt fram bilder av olika slags människor på

tavlan eller på golvet. Bilderna kan föreställa barn, vuxna,

idrottare, sångare, skådespelare osv. Varje elev väljer en

bild.

Ú

Alla elever berättar varför de valde just den bilden

(människan kanske är vacker, duktig på idrott, modig,

skicklig på något osv.).

Ú

Fundera på varför personen på bilden uppskattas och se

om ni kan dela in bilderna i grupper enligt orsaken till att

personerna uppskattas.

T.ex.

idrottare och musiker

Ú

uppskattas för sin

specialfärdighet. Vackra/stiliga personer

Ú

uppskattas för sitt utseende.

Fundera vidare på grupperna och

diskutera om det finns andra skäl

att respektera personen på bilden.

T.ex.

Teemu Selänne är en skicklig

ishockeyspelare. Är han något

annat? Pappa, son, make, bra på

att laga mat, hjälpsam granne.

Uppgift i häftet i skolan:

Skriv om en person som du

känner och som du respekterar.

Varför?

Hemuppgift:

Årskurs 5–9

Skriv ett brev till personen som du

valde ut i skolan. Berätta att du respek-

terar den här personen och varför du

gör det.

Årskurs 3–9

Fråga föräldrarna vem de respekterar och varför.