Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 28 Next Page
Page Background

11

LEKTION 2

Lägg ett papper på varje elevs rygg eller pulpet. Eleverna

får gå runt i klassen och skriva vad de respekterar hos varje

klasskamrat

(t.ex

. pålitlig, flitig, tålmodig, modig, vänlig).

Också läraren kan delta.

Ú

Läs vad eleverna har skrivit och konstatera att alla är

värda respekt.

Eleverna sätter sig på sina platser och går igenom hemupp-

giften från föregående lektion. Eleverna kan berätta vilka

personer deras föräldrar respekterar och den som vill kan

läsa upp sitt brev.

Om det blir tid över kan ni skriva på tavlan på vilka sätt

man kan visa en annan person respekt.

Det räcker med små saker:

• reservera plats i bussen

• låta personen vara med och spela eller leka

• erbjuda sig att bära personens väskor osv.

Text:

Juli Hovi, klasslärare, Takahuhdin koulu, Tammerfors

Anniina Laukkanen, klasslärare, Kirkkoharjun koulu,

Kangasala

* respekt på grekiska

Extra tips

Stopp!-övning

Ett sätt att visa respekt är att låta andra vara sig själva och

respektera deras gränser. Var går dina gränser? Var går

andras gränser och hur vet man det?

Övning: Var och en väljer ett par och ställer sig mitt emot

på ungefär två meters avstånd. Den ena (A) står kvar på

sin plats, medan den andra (B) småningom stiger närmare

paret. A:s uppgift är att säga ”Stopp!” när B kommer för

nära. B stannar där.

Eleverna kan göra övningen med flera olika par, för avstån-

den är olika med var och en. En viktig del av övningen är

att diskutera den med gruppen.

Eleverna kan fundera på bland annat följande frågor:

• Hur kändes leken?

• Vilka tankar väckte leken?

• Hade olika personer olika behov av avstånd?

• Lät du själv någon person komma närmare än någon

annan? Varför?

• Hur kändes det är den andra sade ”Stopp!”?

• Skulle du själv ha kunnat tänka dig att gå ännu närma-

re?