11
LEKTION 2
Lägg ett papper på varje elevs rygg eller pulpet. Eleverna
får gå runt i klassen och skriva vad de respekterar hos varje
klasskamrat
(t.ex. pålitlig, flitig, tålmodig, modig, vänlig).
Också läraren kan delta.
Ú
Läs vad eleverna har skrivit och konstatera att alla är
värda respekt.
Eleverna sätter sig på sina platser och går igenom hemupp-
giften från föregående lektion. Eleverna kan berätta vilka
personer deras föräldrar respekterar och den som vill kan
läsa upp sitt brev.
Om det blir tid över kan ni skriva på tavlan på vilka sätt
man kan visa en annan person respekt.
Det räcker med små saker:
• reservera plats i bussen
• låta personen vara med och spela eller leka
• erbjuda sig att bära personens väskor osv.
Text:
Juli Hovi, klasslärare, Takahuhdin koulu, Tammerfors
Anniina Laukkanen, klasslärare, Kirkkoharjun koulu,
Kangasala
* respekt på grekiska
Extra tips
Stopp!-övning
Ett sätt att visa respekt är att låta andra vara sig själva och
respektera deras gränser. Var går dina gränser? Var går
andras gränser och hur vet man det?
Övning: Var och en väljer ett par och ställer sig mitt emot
på ungefär två meters avstånd. Den ena (A) står kvar på
sin plats, medan den andra (B) småningom stiger närmare
paret. A:s uppgift är att säga ”Stopp!” när B kommer för
nära. B stannar där.
Eleverna kan göra övningen med flera olika par, för avstån-
den är olika med var och en. En viktig del av övningen är
att diskutera den med gruppen.
Eleverna kan fundera på bland annat följande frågor:
• Hur kändes leken?
• Vilka tankar väckte leken?
• Hade olika personer olika behov av avstånd?
• Lät du själv någon person komma närmare än någon
annan? Varför?
• Hur kändes det är den andra sade ”Stopp!”?
• Skulle du själv ha kunnat tänka dig att gå ännu närma-
re?