Table of Contents Table of Contents
Previous Page  18 / 28 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 28 Next Page
Page Background

18

Samarbetsfrågesport med OS-tema

(tid 25–30 min + förberedelser)

Tanken med samarbetsfrågesporten är att sprida kunskap

om olympisk fostran och OS-historia. Målet är att för-

bättra gruppens samarbete och sammanhållning samt att

åstadkomma rörelse och rolig aktivitet. Det är intressant

att följa med lagens agerande under övningen och se vilken

roll varje lagmedlem själv tar på sig.

Frågesporten innehåller frågor vars svar lagen får ta reda på

tillsammans.

Frågesporten kan användas i sin helhet eller enkelt ändras

för den egna gruppen genom att byta ut frågor, till exem-

pel till frågor om olika läroämnen eller om någon idrotts-

grens regler och historia.

Förberedelser:

• Välj ett tillräckligt stort utrymme där det finns gott om

plats för övningen. Gymnastiksalen går bra, men det

går också bra att vara utomhus nästan var som helst där

det finns gott om plats och inga stora hinder. Om det

finns hinder bör man se till att de inte utgör en säker-

hetsrisk. För vissa grupper kan det till och med vara bra

med hinder för att öka utmaningen.

• Dela in gruppen eller klassen i mindre lag. Lagets ideal-

storlek är 5–6 personer. För varje lag behövs

- en mapp för frågelapparna

- frågelappar

- -en penna

- -redskap för de olika rörelserna

(se nedan)

• Låt lagen ställa sig en bit från varandra så att lagmed-

lemmarna kan tala med varandra i lugn och ro.

• Lägg lapparna med svaren på lagom avstånd från lagen,

så att det finns plats för rörelserna. Svarslapparna ska

ligga lika långt från alla lag. Om det exempelvis är fyra

lag i salen, kan lagen stå i varsitt hörn och lapparna lig-

ga vid mittcirkeln. Det lönar sig att laminera svaren om

man tänker leka utomhus eller om man vill använda

samma frågor och svar flera gånger.

Anvisningar för frågesporten:

• Efter lagindelningen går varje lag till sitt eget bo med

sin frågemapp, men ingen får ännu titta på frågorna.

• Berätta att det finns x stycken frågor i mappen och

att lagen ska hitta svaren på de svarslappar som finns

utspridda på lekområdet. De hittar inte nödvändigtvis

svaren direkt, utan får söka fram dem i texten. Laget

får också besvara frågorna utan att titta på svarslappar-

na, om laget tror sig veta svaret.

• Eleverna tar sig fram till svarslapparna parvis eller tre

och tre. Flera par eller grupper från laget får vara i

rörelse samtidigt. För att alla par och grupper ska ta sig

fram på så många sätt som möjligt, kan man komma

överens om att de får ta sig fram på samma sätt bara en

eller två gånger i följd. Ibland har ett barn som saknar

par fungerat som lagets sekreterare och laget har också

kunnat byta sekreterare under lekens gång.

• Exempel på sätt att ta sig fram

(fler finns på

Rent spel mot Rio-temaårets ingångssida

- bära på ryggen

- skottkärra

- parvis med en boll mellan sig utan hålla i

bollen med händerna

- genom att kasta ett redskap (boll, frisbee e.d.)

till varandra. Man får inte röra sig med redskapet

i handen.

- hoppa hopprep

- parvis eller tre tillsammans med benen

hopknutna

- parvis eller tre tillsammans i en rockring

• De som hör till samma par eller grupp får diskutera

sinsemellan när som helst, men med de andra lagmed-

lemmarna får man diskutera bara i boet. Eleverna får

alltså inte ropa svaret till boet och inte diskutera med

andra lagmedlemmar i området där svarslapparna

finns. All planering ska alltså ske i boet.

• Bestäm utgående från gruppmedlemmarnas nivå hur

många svarslappar de får besöka åt gången. Om man

vill ha mycket rörelse får eleverna besöka bara en svars-

lapp åt gången och sedan återvända till boet.

• Uppgiften kan göras svårare genom att spela memory:

lägg svarslapparna uppochner och be paren/grupperna

vända lapparna uppochner igen när de har läst färdigt.

• ”NU BÖRJAR FRÅGESPORTEN – NI FÅR LÄSA

FRÅGORNA”

• Ge eleverna 10–15 minuter tid att söka svaren, bero-

ende på antalet frågor (i OS-frågesporten 15 minuter).

När tiden går ut ska alla lämna svarslapparna och lagen

får ytterligare 2–3 minuter på sig att slutföra sina svar.

• Gå slutligen igenom svaren tillsammans, så att alla får

veta de rätta svaren (inlärning). Lagen kan kontrollera

sina egna svar för att öva på rent spel eller byta svar

med varandra.

Material för OS-frågesporten (endast på finska), fråge- och

svarslappar, de rätta svaren och fler exempel på sätt att ta

sig fram finns på

Rent spel mot Rio-temaårets ingångssida

Med hopp om rolig samarbetsfrågesport!

Text: Oskar Breilin, Suomen Olympia-Akatemia