Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 24 Next Page
Page Background

16

Amazing Race –suunnistus

(pari tai joukkuekisa)

IDEA ja TOTEUTUS

Suunnistuksen ideana on, että rasteilla on jokin vihje/

arvoitus, jonka ratkaisemalla löytää seuraavalle rastille.

Rasteilla on vihjeiden lisäksi aina joku kirjain, joka tar-

vitaan pääarvoituksen ratkomiseen. Kirjaimet voivat olla

järjestyksessä rasteilla tai sitten niin, että kun on löytänyt

kaikki rastit, niin niistä pitää muodostaa sana. Rasteja voi

olla esim. yksitoista tai kahdeksan, jolloin pääarvoituksena

voisi olla vaikka ”Rion olympialaisten ja paralympialaisten

maskotit” tai ”olympialaisten maskotti” – Vinicius ja Tom.

Tai sitten joku muu joka liittyy Rio de Janeiroon, kuten

”Yksi Rion kuuluisista nähtävyyksistä” – Kristus-patsas

ja tällöin rasteja olisi seitsemän (kaksi merkkiä per rasti,

väliviiva mukaan luettuna).

Suunnistus voidaan toteuttaa myös viuhkasuunnistukse-

na joko niin, että joka viuhkassa on 2–4 rastia ja välissä

käydään opettajan luona hakemassa seuraavan viuhkan

ensimmäinen vihje tai sitten niin, että opettaja antaa aina

uuden vihjeen eli haetaan rasti kerrallaan.

ESIMERKKEJÄ VIHJEVAIHTOEHDOISTA

• Vihje voi liittyä johonkin paikkaan joko koulussa, kou-

lun läheisyydessä tai sillä alueella, missä ikinä suunnis-

tetaankin. Nämä vihjeet pitää muodostaa paikallistietä-

myksen mukaan ja miettiä, että vihje olisi mahdollista

myös oppilaiden tietää.

TÄSSÄ MUUTAMIA ESIMERKKEJÄ:

– ”Tällä paikalla voi nykyään paistaa makkaraa,

mutta aikoinaan täältä on lähdetty huimaa vauhtia

ja hypätty pitkälle.”

vihje viittaa koulun läheisyydessä olevaan laa-

vuun, joka sijaitsee mäen päällä, jossa on aikoinaan

ollut mäkihyppytorni

– ”Alueella sijaitsevan rakennuksen pohjoisseinä (tai

vaikka pääovi, jos kompasseja ei ole käytettävis-

sä) – tätä rakennusta käyttävät ne henkilöt, jotka

harrastavat lajia, jonka nuoret voittivat MM-kultaa

2016 vuoden alussa.”

vihje johtaa jäähallin pohjoisseinälle

(tai pääovelle).

• Vihjeenä voi toimia mm. valokuva paikasta, jossa on

seuraava rasti

• ”Vihje” voi olla ihan normaali suunnistustehtävä

• Rastiväli voidaan liikkua vaikka kompassin avulla aste-

suunnalla muutaman etapin kautta, jolloin joka etapin

päätepisteessä on uusi suunta

– ”Ota suunta 120° ja kävele noin 40m”

– Kun saapuu seuraavalle etapille, niin siellä voi lukea

”ota suunta 300° ja kävele noin 70m”

– Tällä tavalla voi jatkaa muutaman etapin kautta ja

ohjeita noudattamalla löytää seuraavalle rastille

– Etappien pituudet kannattaa kuitenkin pitää mah-

dollisimman lyhyehköinä, koska kompassisuunnal-

la kuljettaessa pienikin virhesuunta voi muodostua

loppupäässä melko suureksi – varsinkin pitkillä

etäisyyksillä

– Tietysti myös maasto sanelee miten pitkiä etäisyy-

det voivat olla

• Edellisen kanssa saman tyyppinen vihje, jossa tarvitaan

myös kompassia voi olla mm., että ”Kävele itään 30

askelta, jonka jälkeen käännyt etelään ja kävelet 50

askelta. Sen jälkeen kävele vielä 15 askelta lounaaseen”.

Jos haluaa pitää vihjeen mahdollisimman helppona,

niin kannattaa käyttää vain pääilmansuuntia – päätös

oppilaiden taitojen mukaan.

Ennen rastivihjettä voi olla alkutehtävä suoritettavana, joka

on edellytys saadakseen vihjeen. Tehtävänannon perässä

voi lukea ” Suoriuduttuanne tehtävästä tulkaa hakemaan

rastivihje opettajalta” tai edellisen lisäksi voidaan pyytää

näyttämään video opettajalle suorituksesta.

ESIMERKKEJÄ ALKUTEHTÄVISTÄ:

• Ottakaa lentopallo ja pallotelkaa parin kanssa niin

kauan, että saatte yhteensä 15 peräkkäistä sormilyön-

tiä (tai 40 kosketusta). Etäisyys toisistanne pitää olla

vähintään kolme metriä.

• Ottakaa parinne kanssa pesäpalloräpylät ja -pallo.

Edetkää syötellen yleisurheilukentän ympäri. Pallo

kädessä ette saa liikkua – ainoastaan syötellen edetään.

HUOM! Jos pallo tippuu, niin se on palautettava ta-

kaisin tippuneen syötön heittäneelle pelaajalle ja heitto

on heitettävä uudestaan.

• Ottakaa yksi frisbee ja heittäkää vuorotellen kohti

frisbeegolf-koria. Toinen siis jatkaa siitä, mihin toisen

heitto putoaa. Videoikaa korin teko.

• Valitkaa teistä toinen, joka suorittaa tämän tehtävän.

Toinen kuvaa suorituksen. Ota jalkapallo ja ala pom-

pottamaan sitä jaloillasi. Tehtävä on valmis, kun olet

saanut yhteensä 20 pompotusta. Suorituksen ei tarvitse

olla yhtäjaksoinen, mutta kuitenkin vähintään kahden

pompotuksen sarjoissa. Suorituksen jälkeen tulkaa

näyttämään video opettajalle ja saatte rastivihjeen.