Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 24 Next Page
Page Background

14

Kisailuvinkkejä

Esineiden poiminta

(40 sokkoliinaa ja 40 erilaista esinettä mm. pikkukar-

tioita)

Muodostetaan 4–6 hengen joukkueita.

Joukkueen tehtävänä on poimia mahdollisimman monta

esinettä maasta.

Joukkueen tulee edetä yhdessä jonossa, kädet toistensa

hartioilla.

Kaikilla muilla joukkueen jäsenillä on liina silmillä paitsi

opastajalla, joka on jonon viimeisenä. Hän pysyy sillä pai-

kalla, kun jono on liikkeessä ja esineitä poimitaan.

Ainoastaan jonon ensimmäinen saa poimia esineen.

Kun esine on poimittu, opastaja pysäyttää jonon ja käy ha-

kemassa jonon ensimmäisen jonon perälle opastajan eteen.

Näin saadaan uusi esineen poimija.

Opastaja EI saa käyttää sanoja eteenpäin, taaksepäin, oi-

kealle ja vasemmalle, vaan joukkueiden täytyy keksiä /sopia

oma kieli. SEIS on ainoa sana, jota saa ja tulee käyttää, jos

on vaara satuttaa itseä tai muita.

Kun opastaja on valittu, kieli on sovittu ja joukkueet ovat

jonossa liinat silmillä sekä opastaja viimeisenä, niin jouk-

kueiden välinen kisa voi alkaa.

Jos on aikaa, niin kisa voidaan uusia ja opastajaa voidaan

vaihtaa.

Pituushyppy antiikin

olympialaisten tapaan

(joukkuekisa)

Vauhditon pituus painojen kanssa

2 hyppyä (parempi lasketaan mukaan luokan tulokseen)

Lopputulos on luokan keskiarvo.

Painoina voidaan käyttää mm. käsipainoja, kiviä, vedellä

tai hiekalla täytettyjä kahvallisia mehukannuja.

Antiikin aikana urheilija hyppäsi vauhditta ja hänellä oli

molemmissa käsissään painot, jotka auttoivat viemään

hypyn pidemmälle. Urheilija heitti painot pois ilmalennon

aikana (ylimääräinen paino pois). Painojen käyttö pituus-

hypyssä kiellettiin kansainvälisissä yleisurheilusäännöissä

vuonna 1898.

Keihäänheitto

(joukkuekisa)

Heitetään sekä vasemmalla että oikealla kädellä.

Lasketaan heitot yhteen.

Luokan lopputulos on oppilaiden yhteistulosten keskiarvo.

Tasatassut keilat kädessä

(joukkuekisa)

Koulu voi vapaasti miettiä kuinka monta jäsentä joukku-

een muodostaa.

Tavoite on hyppiä tasahyppyjä keilat kädessä.

Seuraava hyppääjä jatkaa aina siitä mihin edellinen hyp-

pääjä pääsi.

Kaksi hyppykierrosta.

Sukkulaviesti

(joukkuekisa)

Normaali vastakkaisina jonoina toteutettu juoksuviesti.

Perussukkulaviestiä voidaan muuntaa mielikuvituksen

mukaan mm.

• radassa mukana pujottelua, esteitä tms.

• pukeutumisviestinä, jossa joku löysä vaate toimii vies-

tikapulana

• juoksun sijaan edetään pyörätuoleilla