14
Kisailuvinkkejä
Esineiden poiminta
(40 sokkoliinaa ja 40 erilaista esinettä mm. pikkukar-
tioita)
Muodostetaan 4–6 hengen joukkueita.
Joukkueen tehtävänä on poimia mahdollisimman monta
esinettä maasta.
Joukkueen tulee edetä yhdessä jonossa, kädet toistensa
hartioilla.
Kaikilla muilla joukkueen jäsenillä on liina silmillä paitsi
opastajalla, joka on jonon viimeisenä. Hän pysyy sillä pai-
kalla, kun jono on liikkeessä ja esineitä poimitaan.
Ainoastaan jonon ensimmäinen saa poimia esineen.
Kun esine on poimittu, opastaja pysäyttää jonon ja käy ha-
kemassa jonon ensimmäisen jonon perälle opastajan eteen.
Näin saadaan uusi esineen poimija.
Opastaja EI saa käyttää sanoja eteenpäin, taaksepäin, oi-
kealle ja vasemmalle, vaan joukkueiden täytyy keksiä /sopia
oma kieli. SEIS on ainoa sana, jota saa ja tulee käyttää, jos
on vaara satuttaa itseä tai muita.
Kun opastaja on valittu, kieli on sovittu ja joukkueet ovat
jonossa liinat silmillä sekä opastaja viimeisenä, niin jouk-
kueiden välinen kisa voi alkaa.
Jos on aikaa, niin kisa voidaan uusia ja opastajaa voidaan
vaihtaa.
Pituushyppy antiikin
olympialaisten tapaan
(joukkuekisa)
Vauhditon pituus painojen kanssa
2 hyppyä (parempi lasketaan mukaan luokan tulokseen)
Lopputulos on luokan keskiarvo.
Painoina voidaan käyttää mm. käsipainoja, kiviä, vedellä
tai hiekalla täytettyjä kahvallisia mehukannuja.
Antiikin aikana urheilija hyppäsi vauhditta ja hänellä oli
molemmissa käsissään painot, jotka auttoivat viemään
hypyn pidemmälle. Urheilija heitti painot pois ilmalennon
aikana (ylimääräinen paino pois). Painojen käyttö pituus-
hypyssä kiellettiin kansainvälisissä yleisurheilusäännöissä
vuonna 1898.
Keihäänheitto
(joukkuekisa)
Heitetään sekä vasemmalla että oikealla kädellä.
Lasketaan heitot yhteen.
Luokan lopputulos on oppilaiden yhteistulosten keskiarvo.
Tasatassut keilat kädessä
(joukkuekisa)
Koulu voi vapaasti miettiä kuinka monta jäsentä joukku-
een muodostaa.
Tavoite on hyppiä tasahyppyjä keilat kädessä.
Seuraava hyppääjä jatkaa aina siitä mihin edellinen hyp-
pääjä pääsi.
Kaksi hyppykierrosta.
Sukkulaviesti
(joukkuekisa)
Normaali vastakkaisina jonoina toteutettu juoksuviesti.
Perussukkulaviestiä voidaan muuntaa mielikuvituksen
mukaan mm.
• radassa mukana pujottelua, esteitä tms.
• pukeutumisviestinä, jossa joku löysä vaate toimii vies-
tikapulana
• juoksun sijaan edetään pyörätuoleilla