Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 23 Next Page
Page Background

Olympiakasvatusta uuden opetus-

suunnitelman mukaisesti

Olympiakasvatuksen tavoitteena on henkisesti

ja fyysisesti tasapainoinen, yhteistyökykyinen,

suvaitsevainen, rauhantahtoinen, hyväkuntoinen

ja reilun pelin säännöt omaksunut nuori.

Olympiakasvatusta voidaan toteuttaa säännöllisesti kahden

vuoden välein. Saatujen kokemusten myötä erilaiset

olym-

piatapahtumat ovat juuri sitä toimintaa mitä lapset

päiväkodeissa ja kouluissa toivovat.

Reilusti Rioon -teemavuoden tavoitteena on luoda yhtei-

söön toimintakulttuuria, joka on avoin ja vuorovaikuttei-

nen sekä tukea yhteistyötä niin koulun sisällä kuin kotien

ja muun yhteiskunnan kanssa. Myös oppilaalla tulee olla

mahdollisuus osallistua koulun toimintakulttuurin luomi-

seen ja sen kehittämiseen.

Reilusti Rioon -materiaali tarjoaa aihekokonaisuudet

”ylittävät” oppiainerajat ja sellaisia kasvatus- ja opetustyön

keskeisiä painoalueita, joiden tavoitteet ja sisällöt sisältyvät

useisiin oppiaineisiin. Ne ovat kasvatusta ja opetusta eheyt-

täviä teemoja. Niiden kautta vastataan myös OPS2016

monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin.

Monialainen oppimiskokonaisuus voi olla:

• saman teeman opiskelua kahdessa tai useammassa

oppiaineessa samanaikaisesti tai peräkkäin

• toiminnallisia aktiviteetteja, kuten teemapäiviä ja erilai-

sia tapahtumia

• pidempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden to-

teuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita

• oppiaineista muodostettuja integroituja kokonaisuuksia

• kokonaisopetusta, jossa kaikki opetus toteutetaan

eheytettynä.

Muutamia esimerkkejä siitä, miten olympiakasvatuksen ja

Reilusti Rioon -teemavuoden toiminnot vastaavat monia-

laisiin oppimiskokonaisuuksiin ja niiden tavoitteisiin:

• Opiskellaan perustietoa

Brasiliasta ja Rio de Janei-

rosta

P

missä sijaitsevat, välimatka Suomesta Rioon

- luokat 3-6 ympäristöoppi, ”T16 ohjata oppilasta

maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan

omaa ympäristöä ja koko maailmaa”

- luokat 7-9 maantieto, ”T1 tukea oppilaan jäsen-

tyneen karttakuvan rakentumista maapallosta”

P

ilmasto

- luokat 7-9 maantieto, ”T2 ohjata oppilasta

tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä

vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja

muualla maapallolla”

P

terveys- ja kulttuurierot

- luokat 3-6 ympäristöoppi, ”T19 Ohjata oppilasta

ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terve-

ystottumusten merkitystä”

- luokat 3-6 yhteiskuntaoppi, ”T3 Ohjata oppi-

lasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten

yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuk-

sien ja tasa-arvon merkityksen.”

- luokat 7-9 terveystieto, ”ohjata oppilasta ym-

märtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin ja

tieto- ja viestintäteknologian merkitystä tervey-

delle ja hyvinvoinnille.”

- luokat 7-9 uskonto, ”T7 auttaa oppilasta pohti-

maan uskontojen ja katsomusten maailmanlaa-

juista merkitystä ihmisten valintojen perusteina

ja ohjaajina.”

• Oman

kisapassin tekeminen

, edustettavan valtion

valinta ja siihen tutustuminen. Kansalaisuuden voi

valita itse joko olemassa olevista valtioista tai käyttää

mielikuvitusta ja keksiä uuden

P

luokat 3-6 suomen kieli ja kirjallisuus, ”T7 ohjata

oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedon-

lähteiden käyttöön” sekä

P

T15 ”tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen

identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan

eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mah-

dollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustu-

miseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen”

• Maskottien valmistaminen

P

oma maskotti – luokat 3-6 käsityö, ”T3 opastaa

oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin

tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin

esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin”