Olympiakasvatusta uuden opetus-
suunnitelman mukaisesti
Olympiakasvatuksen tavoitteena on henkisesti
ja fyysisesti tasapainoinen, yhteistyökykyinen,
suvaitsevainen, rauhantahtoinen, hyväkuntoinen
ja reilun pelin säännöt omaksunut nuori.
Olympiakasvatusta voidaan toteuttaa säännöllisesti kahden
vuoden välein. Saatujen kokemusten myötä erilaiset
olym-
piatapahtumat ovat juuri sitä toimintaa mitä lapset
päiväkodeissa ja kouluissa toivovat.
Reilusti Rioon -teemavuoden tavoitteena on luoda yhtei-
söön toimintakulttuuria, joka on avoin ja vuorovaikuttei-
nen sekä tukea yhteistyötä niin koulun sisällä kuin kotien
ja muun yhteiskunnan kanssa. Myös oppilaalla tulee olla
mahdollisuus osallistua koulun toimintakulttuurin luomi-
seen ja sen kehittämiseen.
Reilusti Rioon -materiaali tarjoaa aihekokonaisuudet
”ylittävät” oppiainerajat ja sellaisia kasvatus- ja opetustyön
keskeisiä painoalueita, joiden tavoitteet ja sisällöt sisältyvät
useisiin oppiaineisiin. Ne ovat kasvatusta ja opetusta eheyt-
täviä teemoja. Niiden kautta vastataan myös OPS2016
monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin.
Monialainen oppimiskokonaisuus voi olla:
• saman teeman opiskelua kahdessa tai useammassa
oppiaineessa samanaikaisesti tai peräkkäin
• toiminnallisia aktiviteetteja, kuten teemapäiviä ja erilai-
sia tapahtumia
• pidempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden to-
teuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita
• oppiaineista muodostettuja integroituja kokonaisuuksia
• kokonaisopetusta, jossa kaikki opetus toteutetaan
eheytettynä.
Muutamia esimerkkejä siitä, miten olympiakasvatuksen ja
Reilusti Rioon -teemavuoden toiminnot vastaavat monia-
laisiin oppimiskokonaisuuksiin ja niiden tavoitteisiin:
• Opiskellaan perustietoa
Brasiliasta ja Rio de Janei-
rosta
P
missä sijaitsevat, välimatka Suomesta Rioon
- luokat 3-6 ympäristöoppi, ”T16 ohjata oppilasta
maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan
omaa ympäristöä ja koko maailmaa”
- luokat 7-9 maantieto, ”T1 tukea oppilaan jäsen-
tyneen karttakuvan rakentumista maapallosta”
P
ilmasto
- luokat 7-9 maantieto, ”T2 ohjata oppilasta
tutkimaan luonnonmaantieteellisiä ilmiöitä sekä
vertailemaan luonnonmaisemia Suomessa ja
muualla maapallolla”
P
terveys- ja kulttuurierot
- luokat 3-6 ympäristöoppi, ”T19 Ohjata oppilasta
ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terve-
ystottumusten merkitystä”
- luokat 3-6 yhteiskuntaoppi, ”T3 Ohjata oppi-
lasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten
yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuk-
sien ja tasa-arvon merkityksen.”
- luokat 7-9 terveystieto, ”ohjata oppilasta ym-
märtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin ja
tieto- ja viestintäteknologian merkitystä tervey-
delle ja hyvinvoinnille.”
- luokat 7-9 uskonto, ”T7 auttaa oppilasta pohti-
maan uskontojen ja katsomusten maailmanlaa-
juista merkitystä ihmisten valintojen perusteina
ja ohjaajina.”
• Oman
kisapassin tekeminen
, edustettavan valtion
valinta ja siihen tutustuminen. Kansalaisuuden voi
valita itse joko olemassa olevista valtioista tai käyttää
mielikuvitusta ja keksiä uuden
P
luokat 3-6 suomen kieli ja kirjallisuus, ”T7 ohjata
oppilasta tiedonhankintaan, monipuolisten tiedon-
lähteiden käyttöön” sekä
P
T15 ”tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen
identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan
eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mah-
dollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustu-
miseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen”
• Maskottien valmistaminen
P
oma maskotti – luokat 3-6 käsityö, ”T3 opastaa
oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin
tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin
esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin”