Tehtävää voidaan muokata niin, että ohjeistaja:
– ei saa puhua lainkaan tai
– saa puhua vain englantia
Köydenveto
Lakanalenttis
Tehdään 4 - 6 hengen ryhmät, joista jokaiselle annetaan
iso lakana ja pallo. Ryhmien tehtävänä on saada pallo
lentämään lakanalta toiselle samanaikaisesti. Aloita pallon
lennättämisellä omassa lakanassa. Samalla periaatteella voit
pelata kahden joukkueen välistä lakanalenttistä verkon yli.
”Happy Hippous”
Alkuvalmistelut:
• tässä leikissä tarvitaan pyörillä liikkuvia alustoja (esim.
laatikkoalusta, jossa tasainen taso joko vaneria tai vas-
taavaa materiaalia tai sitten alustana skeittilauta)
• tarkistakaa ja testatkaa välineet ennen käyttöä (mm.
alustojen kestävyys - painorajat)
• toisten huomioonottaminen on turvallisuuden takia
tärkeää tässä leikissä – leikki on nopeatempoinen,
vauhdikas ja toiminta tapahtuu lähellä muita osallistu-
jia
• valitkaa leikkialustaksi tasainen paikka
• muodostetaan 3-4 joukkuetta
• jokaisella joukkueella on yksi pyörillä liikkuva alusta
sekä astia esim. kuuppa tai pieni pesuvati
• joukkueiden keskelle muutaman metrin päähän jouk-
kueista pistetään reilusti esim. tennis- ja salibandypallo-
ja
• yksi joukkueesta menee mahalleen alustan päälle ja
ottaa astian käsiinsä
• toinen joukkueen jäsen ottaa mahallaan olevaa jaloista
kiinni liikuttaakseen häntä
Tavoitteena on yhteistyöllä saada niin monta pikkupalloa
joukkueelleen kuin mahdollista (piste/pallo). Pelataan niin
kauan kuin palloja on jäljellä. Koska kerralla toiminnassa
on mukana kaksi pelaajaa/joukkue, niin voidaan pelata
muutama erä sekä vaihtaa myös rooleja. Lasketaan erien
pisteet yhteen.
Yhteisöllisyys –tuntisuunnitelma
Tässä esimerkki, miten yhteisöllisyyttä voi käsitellä lasten
ja nuorten kanssa.
1. Aloitus:
•
X-breikki yhteisöllisyydestä• Mitä kuuluu yhteisöllisyyteen?
• Vastaukset pareittain / kolmen hengen ryhmissä.
2. Aiheen käsittely
• Mitkä sanat olivat outoja X-breikissä, miten ne liittyi-
vät yhteisöllisyyteen?
• Tuliko erilaisia vastauksia joidenkin sanojen
kohdalla - miksi?
–
Riidat
– yhteisöllisyydessä pyritään välttämään
riitoja, mutta jos ja kun niitä syntyy, niin ne pyritään
selvittämään.
–
Suru
– ilot ja surut voidaan jakaa yhteisössä. Yh-
teisön koko tosin vaikuttaa jakamiseen ja se vaatii
luottamuksellisen ilmapiirin.
–
Erilaisuus
– yhteisöissä olemme monista asioista sa-
maa mieltä ja meillä voi olla yhteiset symbolit, motto
sekä pukeutuminenkin, mutta silti voimme olla ja
olemme erilaisia persoonia (hyväksyminen / suvaitse-
vaisuus).
–
Vastustaja ja kilpailu
– yhteisön sisällä ei kuuluisi
olla kilpailua ja vastustajia, mutta voivatko nämä olla
yhteisöllisyyteen yhteydessä olevia asioita, jos miettii
kilpaurheilua?
• Mitä yhteisöllisyys on?
3. Me-henkeä toiminnallisesti
Ihmispyramidi – ryhmäakrobatia
• Muodostakaa 2 - 6 hengen ryhmissä kuvan mukainen
pyramidi. Katso esimerkkejä pyramideista
Reilusti Rioon -teemavuoden pääsivulta.
• Koko ryhmä mukana – muodostakaa itsestänne sana
Rio tai Kristus -patsas (yksi Rio de Janeiron kuuluisim-
mista nähtävyyksistä)
• Edelliset voidaan suorittaa myös pienen kilpailun muo-
dossa. Esimerkkipyramidit voivat olla vaikka vastak-
kaisella seinällä, pyramidit numeroituna. Harjoituksen
vetäjä antaa suoritettavan pyramidin numeron, jolloin
yksi ryhmästä menee katsomaan, minkälainen pyrami-
di tulee suorittaa. Hänen tehtävänään on ohjeistaa oma
ryhmänsä toteuttamaan pyramidi, joko niin, että hän
on mukana pyramidissa tai sitten vain antaa ohjeet.