Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 23 Next Page
Page Background

Tehtävää voidaan muokata niin, että ohjeistaja:

– ei saa puhua lainkaan tai

– saa puhua vain englantia

Köydenveto

Lakanalenttis

Tehdään 4 - 6 hengen ryhmät, joista jokaiselle annetaan

iso lakana ja pallo. Ryhmien tehtävänä on saada pallo

lentämään lakanalta toiselle samanaikaisesti. Aloita pallon

lennättämisellä omassa lakanassa. Samalla periaatteella voit

pelata kahden joukkueen välistä lakanalenttistä verkon yli.

”Happy Hippous”

Alkuvalmistelut:

• tässä leikissä tarvitaan pyörillä liikkuvia alustoja (esim.

laatikkoalusta, jossa tasainen taso joko vaneria tai vas-

taavaa materiaalia tai sitten alustana skeittilauta)

• tarkistakaa ja testatkaa välineet ennen käyttöä (mm.

alustojen kestävyys - painorajat)

• toisten huomioonottaminen on turvallisuuden takia

tärkeää tässä leikissä – leikki on nopeatempoinen,

vauhdikas ja toiminta tapahtuu lähellä muita osallistu-

jia

• valitkaa leikkialustaksi tasainen paikka

• muodostetaan 3-4 joukkuetta

• jokaisella joukkueella on yksi pyörillä liikkuva alusta

sekä astia esim. kuuppa tai pieni pesuvati

• joukkueiden keskelle muutaman metrin päähän jouk-

kueista pistetään reilusti esim. tennis- ja salibandypallo-

ja

• yksi joukkueesta menee mahalleen alustan päälle ja

ottaa astian käsiinsä

• toinen joukkueen jäsen ottaa mahallaan olevaa jaloista

kiinni liikuttaakseen häntä

Tavoitteena on yhteistyöllä saada niin monta pikkupalloa

joukkueelleen kuin mahdollista (piste/pallo). Pelataan niin

kauan kuin palloja on jäljellä. Koska kerralla toiminnassa

on mukana kaksi pelaajaa/joukkue, niin voidaan pelata

muutama erä sekä vaihtaa myös rooleja. Lasketaan erien

pisteet yhteen.

Yhteisöllisyys –tuntisuunnitelma

Tässä esimerkki, miten yhteisöllisyyttä voi käsitellä lasten

ja nuorten kanssa.

1. Aloitus:

X-breikki yhteisöllisyydestä

• Mitä kuuluu yhteisöllisyyteen?

• Vastaukset pareittain / kolmen hengen ryhmissä.

2. Aiheen käsittely

• Mitkä sanat olivat outoja X-breikissä, miten ne liittyi-

vät yhteisöllisyyteen?

• Tuliko erilaisia vastauksia joidenkin sanojen

kohdalla - miksi?

Riidat

– yhteisöllisyydessä pyritään välttämään

riitoja, mutta jos ja kun niitä syntyy, niin ne pyritään

selvittämään.

Suru

– ilot ja surut voidaan jakaa yhteisössä. Yh-

teisön koko tosin vaikuttaa jakamiseen ja se vaatii

luottamuksellisen ilmapiirin.

Erilaisuus

– yhteisöissä olemme monista asioista sa-

maa mieltä ja meillä voi olla yhteiset symbolit, motto

sekä pukeutuminenkin, mutta silti voimme olla ja

olemme erilaisia persoonia (hyväksyminen / suvaitse-

vaisuus).

Vastustaja ja kilpailu

– yhteisön sisällä ei kuuluisi

olla kilpailua ja vastustajia, mutta voivatko nämä olla

yhteisöllisyyteen yhteydessä olevia asioita, jos miettii

kilpaurheilua?

• Mitä yhteisöllisyys on?

3. Me-henkeä toiminnallisesti

Ihmispyramidi – ryhmäakrobatia

• Muodostakaa 2 - 6 hengen ryhmissä kuvan mukainen

pyramidi. Katso esimerkkejä pyramideista

Reilusti Rioon -teemavuoden pääsivulta

.

• Koko ryhmä mukana – muodostakaa itsestänne sana

Rio tai Kristus -patsas (yksi Rio de Janeiron kuuluisim-

mista nähtävyyksistä)

• Edelliset voidaan suorittaa myös pienen kilpailun muo-

dossa. Esimerkkipyramidit voivat olla vaikka vastak-

kaisella seinällä, pyramidit numeroituna. Harjoituksen

vetäjä antaa suoritettavan pyramidin numeron, jolloin

yksi ryhmästä menee katsomaan, minkälainen pyrami-

di tulee suorittaa. Hänen tehtävänään on ohjeistaa oma

ryhmänsä toteuttamaan pyramidi, joko niin, että hän

on mukana pyramidissa tai sitten vain antaa ohjeet.