Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 23 Next Page
Page Background

Paralympialaiset

tutuiksi

• Järjestäytynyt vammaisurheilutoiminta alkoi toisen

maailmansodan jälkeen, kun tuhannet vammautuneet

nuoret miehet palasivat sodasta kotiin.

• Kuntoutustoiminnan käynnistäjänä toimi tohtori

Ludwig Guttman

. Guttman haaveili maailmanlaajui-

sesta tapahtumasta henkilöille, joilla on jokin liikun-

tarajoitus.

• Ensimmäiset liikuntavammaisille tarkoitetut urheilu-

kilpailut järjestettiin vuonna 1948 Stoke Mandevil-

lessa.

• Ensimmäiset paralympialaiset pidettiin Roomassa

1960. Rooman kisoihin osallistui 400 urheilijaa 23

maasta. Lajeja oli tuolloin kahdeksan, joista kuusi on

edelleenkin paralympialaisten lajeina (jousiammunta,

uinti, miekkailu, koripallo, pöytätennis ja yleisurhei-

lu).

• Talviparalympialaiset alkoivat vuonna 1976. Itse nimi

”paralympialaiset” hyväksyttiin virallisesti Kansainväli-

sessä Olympiakomiteassa 1983.

• Paralympialaisissa kilpailevat liikunta- ja näkövammai-

set urheilijat.

• Kesäparalympialajeja on 22, talvilajeja 6.

• Kesäparalympialaisiin osallistuu yli 4200 urheilijaa

noin 165 eri maasta, talviparalympialaisissa kilpailee

noin 600 urheilijaa yli 50 eri maasta.

• Suomi on menestynyt kesäparalympialaisissa erityisesti

maalipallossa, yleisurheilussa ja jousiammunnassa.

Talvilajeista vahvoja ovat maastohiihto, lumilautailu ja

pyörätuolicurling.

Vinkki: Taukoliikunnaksi sopiva X-breikki paralympia­ urheilusta.

P

viralliset maskotit – luokat 3-6 käsityö, ”T6 opastaa

oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa

käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityö-

prosessin dokumentoinnissa”

• Sambakarnevaaleihin tutustuminen ja

samban opettelu

P

luokat 3-6 musiikki, ”T1 rohkaista oppilasta

osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan

myönteistä yhteishenkeä yhteisössään” sekä

P

”T6 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmotta-

maan kuulemaansa ja ilmaisemaan ideoita, kuvia,

tarinoita tai esimerkiksi tunnetiloja kehollisesti

kokonaisvaltaisesti liikkuen”

• Kisalajit pantomiimeinä

P

luokat 3-6 liikunta, ”T1 kannustaa oppilaita fyysi-

seen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikunta-

tehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen” sekä

P

”T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin

periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä

oppimistilanteista”

Olympiakasvatus on hyvä kirjata joko koulun vuosittai-

seen työsuunnitelmaan tai kulttuurikasvatusohjelmaan,

vaikka seuraavasti: ”Vuosittain toistuvia tapahtumia voivat

olla esimerkiksi teemapäivät tai monialaiset oppimiskoko-

naisuudet urheilutapahtumien yhteydessä, kuten MM-ki-

sat tai olympialaiset.”