Paralympialaiset
tutuiksi
• Järjestäytynyt vammaisurheilutoiminta alkoi toisen
maailmansodan jälkeen, kun tuhannet vammautuneet
nuoret miehet palasivat sodasta kotiin.
• Kuntoutustoiminnan käynnistäjänä toimi tohtori
Ludwig Guttman
. Guttman haaveili maailmanlaajui-
sesta tapahtumasta henkilöille, joilla on jokin liikun-
tarajoitus.
• Ensimmäiset liikuntavammaisille tarkoitetut urheilu-
kilpailut järjestettiin vuonna 1948 Stoke Mandevil-
lessa.
• Ensimmäiset paralympialaiset pidettiin Roomassa
1960. Rooman kisoihin osallistui 400 urheilijaa 23
maasta. Lajeja oli tuolloin kahdeksan, joista kuusi on
edelleenkin paralympialaisten lajeina (jousiammunta,
uinti, miekkailu, koripallo, pöytätennis ja yleisurhei-
lu).
• Talviparalympialaiset alkoivat vuonna 1976. Itse nimi
”paralympialaiset” hyväksyttiin virallisesti Kansainväli-
sessä Olympiakomiteassa 1983.
• Paralympialaisissa kilpailevat liikunta- ja näkövammai-
set urheilijat.
• Kesäparalympialajeja on 22, talvilajeja 6.
• Kesäparalympialaisiin osallistuu yli 4200 urheilijaa
noin 165 eri maasta, talviparalympialaisissa kilpailee
noin 600 urheilijaa yli 50 eri maasta.
• Suomi on menestynyt kesäparalympialaisissa erityisesti
maalipallossa, yleisurheilussa ja jousiammunnassa.
Talvilajeista vahvoja ovat maastohiihto, lumilautailu ja
pyörätuolicurling.
•
Vinkki: Taukoliikunnaksi sopiva X-breikki paralympia urheilusta.P
viralliset maskotit – luokat 3-6 käsityö, ”T6 opastaa
oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa
käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityö-
prosessin dokumentoinnissa”
• Sambakarnevaaleihin tutustuminen ja
samban opettelu
P
luokat 3-6 musiikki, ”T1 rohkaista oppilasta
osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan
myönteistä yhteishenkeä yhteisössään” sekä
P
”T6 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmotta-
maan kuulemaansa ja ilmaisemaan ideoita, kuvia,
tarinoita tai esimerkiksi tunnetiloja kehollisesti
kokonaisvaltaisesti liikkuen”
• Kisalajit pantomiimeinä
P
luokat 3-6 liikunta, ”T1 kannustaa oppilaita fyysi-
seen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikunta-
tehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen” sekä
P
”T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin
periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä
oppimistilanteista”
Olympiakasvatus on hyvä kirjata joko koulun vuosittai-
seen työsuunnitelmaan tai kulttuurikasvatusohjelmaan,
vaikka seuraavasti: ”Vuosittain toistuvia tapahtumia voivat
olla esimerkiksi teemapäivät tai monialaiset oppimiskoko-
naisuudet urheilutapahtumien yhteydessä, kuten MM-ki-
sat tai olympialaiset.”