Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 23 Next Page
Page Background

Yhdessä tekeminen,

me-henki ja ystävyys

Y

hteisöllisyys sanana saattaa ensin kuulostaa vaikealta.

Kasvattajana kannattaa ensin miettiä, mitä yhteisöl-

lisyys merkitsee itselle, ennen kuin alkaa käsitellä aihetta

lasten ja nuorten kanssa. On hyvä pohtia, mitä se pitää

sisällään juuri siinä toimintaympäristössä (koulu/seura

tms.), jossa lasten ja nuorten kanssa toimitaan.

Yhteisöllisyys on

• me-henkeä (joukkue-, ryhmä-, luokkahenki), kuulu-

mista ryhmään/yhteisöön

Ú

pohdittavaksi – miten yhteisöllisyys eroaa, jos

kyseessä on ryhmä, joukkue, yhteisö tai yksi iso yhteisö

(esim. kaveriporukka/joukkueen sisäinen ryhmä, luok-

ka/joukkue, koulu/seura, kunta/kaupunki, kansalai-

suus)

• yhteinen ”koodisto”: tyyli, pukeutuminen, toimintata-

vat, rituaalit, symbolit (logot, maskotit jne.), säännöt

(lajin säännöt, koulun järjestyssäännöt, laki)

• yhdessä tekemistä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

• hyväksytään kaikki mukaan (suvaitsevaisuus)

• tehdään töitä sen eteen, että kaikki pysyvät mukana –

yhteishengen kasvattaminen (ryhmäytyminen/kotoutu-

minen, yhteiset tapahtumat, työelämässä TYHY-päivät)

Yhteisöllisyyden muodostumisen kannalta (uusi luokka

/joukkue, maahanmuuttajat) on hyvin tärkeää muistaa

ryhmäytymisen voima – mitä paremmin ryhmän jäsenet

oppivat tuntemaan toisensa, niin yhteisöllisyys, me-henki

voimistuu. Uudet jäsenet on tärkeä ottaa huomioon ja

toivottaa heidät tervetulleiksi, jotteivat he tunne itseään

ulkopuolisiksi. Mitä paremmin tulokkaat saadaan tietoi-

siksi yhteisön säännöistä ja muusta ”koodistosta”, niin sitä

paremmin he osaavat toimia yhteisössä ja voivat kokea

itsensä yhteisön jäseneksi.

Yhteisöllisyyttä kannattaa vaalia tutunkin ryhmän kans-

sa – tehdä jotain yhteistä mukavaa ja arjesta poikkeavaa

(teemapäivät, luokkaretket, pelailua yhdessä, elokuvailta

jne.). Kaikkein paras vaihtoehto on, jos tämä pystytään

suunnittelemaan ja toteuttamaan yhdessä tai ainakin siten,

että yhteisön jäsenillä on ollut halutessaan mahdollisuus

olla vaikuttamassa yhteiseen toimintaan.

Oman yhteisön kanssa järjestetyt olympialaiset, olympia-

päivät/-viikot tarjoavat hyvän mahdollisuuden ryhmäyty-

miseen ja me-hengen/yhteisöllisyyden lisäämiseen.

Tuntisuunnitelma –vinkkejä oppitunneille