Yhdessä tekeminen,
me-henki ja ystävyys
Y
hteisöllisyys sanana saattaa ensin kuulostaa vaikealta.
Kasvattajana kannattaa ensin miettiä, mitä yhteisöl-
lisyys merkitsee itselle, ennen kuin alkaa käsitellä aihetta
lasten ja nuorten kanssa. On hyvä pohtia, mitä se pitää
sisällään juuri siinä toimintaympäristössä (koulu/seura
tms.), jossa lasten ja nuorten kanssa toimitaan.
Yhteisöllisyys on
• me-henkeä (joukkue-, ryhmä-, luokkahenki), kuulu-
mista ryhmään/yhteisöön
Ú
pohdittavaksi – miten yhteisöllisyys eroaa, jos
kyseessä on ryhmä, joukkue, yhteisö tai yksi iso yhteisö
(esim. kaveriporukka/joukkueen sisäinen ryhmä, luok-
ka/joukkue, koulu/seura, kunta/kaupunki, kansalai-
suus)
• yhteinen ”koodisto”: tyyli, pukeutuminen, toimintata-
vat, rituaalit, symbolit (logot, maskotit jne.), säännöt
(lajin säännöt, koulun järjestyssäännöt, laki)
• yhdessä tekemistä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• hyväksytään kaikki mukaan (suvaitsevaisuus)
• tehdään töitä sen eteen, että kaikki pysyvät mukana –
yhteishengen kasvattaminen (ryhmäytyminen/kotoutu-
minen, yhteiset tapahtumat, työelämässä TYHY-päivät)
Yhteisöllisyyden muodostumisen kannalta (uusi luokka
/joukkue, maahanmuuttajat) on hyvin tärkeää muistaa
ryhmäytymisen voima – mitä paremmin ryhmän jäsenet
oppivat tuntemaan toisensa, niin yhteisöllisyys, me-henki
voimistuu. Uudet jäsenet on tärkeä ottaa huomioon ja
toivottaa heidät tervetulleiksi, jotteivat he tunne itseään
ulkopuolisiksi. Mitä paremmin tulokkaat saadaan tietoi-
siksi yhteisön säännöistä ja muusta ”koodistosta”, niin sitä
paremmin he osaavat toimia yhteisössä ja voivat kokea
itsensä yhteisön jäseneksi.
Yhteisöllisyyttä kannattaa vaalia tutunkin ryhmän kans-
sa – tehdä jotain yhteistä mukavaa ja arjesta poikkeavaa
(teemapäivät, luokkaretket, pelailua yhdessä, elokuvailta
jne.). Kaikkein paras vaihtoehto on, jos tämä pystytään
suunnittelemaan ja toteuttamaan yhdessä tai ainakin siten,
että yhteisön jäsenillä on ollut halutessaan mahdollisuus
olla vaikuttamassa yhteiseen toimintaan.
Oman yhteisön kanssa järjestetyt olympialaiset, olympia-
päivät/-viikot tarjoavat hyvän mahdollisuuden ryhmäyty-
miseen ja me-hengen/yhteisöllisyyden lisäämiseen.
Tuntisuunnitelma –vinkkejä oppitunneille