Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 23 Next Page
Page Background

Olympisk fostran enligt den

nya läroplanen

Målet för den olympiska fostran är psykiskt och

fysiskt balanserade, samarbetsvilliga, toleranta

och fredssträvande ungdomar med god kondi-

tion och insikt om rent spel.

Olympisk fostran kan bedrivas regelbundet vartannat år.

Erfarenheten visar att

olika OS-evenemang är precis det

som barnen på daghem och i skolor önskar sig.

Målet med temaåret Rent spel mot Rio är att skapa en

öppen och interaktiv verksamhetskultur och att stödja

samarbetet såväl i skolan som med hemmen och samhället

i övrigt. Också eleven ska ha möjlighet att vara med om att

skapa och utveckla skolans verksamhetskultur.

Materialet Rent spel mot Rio erbjuder ämnesöverskridande

temahelheter och tyngdpunktsområden för fostran och un-

dervisning vilkas mål och innehåll ingår i flera läroämnen.

De är teman som kännetecknar helhetsskapande fostran

och undervisning. De motsvarar också de mångvetenskap-

liga lärområdena i LP 2016.

Mångvetenskapliga lärområden kan innebära att

• samma tema studeras parallellt i två eller flera läroäm-

nen samtidigt

• innehåll som hör till samma tema delas in i perioder

som följer på varandra

• ordna aktiverande evenemang såsom temadagar och

olika tillställningar

• planera lärområden som omfattar en längre period och

flera läroämnen

• skapa helheter där många läroämnen samverkar

• erbjuda samordnad undervisning så att all undervis-

ning är helhetsbaserad.

Några exempel på hur den olympiska fostran och temaåret

Rent spel mot Rio uppfyller de mångvetenskapliga lärom-

rådena och målen för dem:

• Eleverna lär sig basfakta

om Brasilien och Rio de

Janeiro

P

var ligger de, avståndet från Finland till Rio

- årskurs 3–6,omgivningslära: ”M16 handleda

eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin

omgivning och hela världen”

- årskurs 7–9, geografi: ”M1 stödja eleven att skapa

en strukturerad kartbild av jordklotet”

P

klimat

- årskurs 7–9, geografi: ”M2 vägleda eleven att

undersöka naturgeografiska fenomen samt att

jämföra naturlandskap i Finland och på andra

håll i världen”

P

hälsomässiga och kulturella skillnader

- årskurs 3–6, omgivningslära: ”M19 vägleda elev-

en att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen

av sunda vanor”

- årskurs 3–6, samhällslära: ”M3 stödja eleven att

uppfatta sig själv som en individ och medlem

i olika grupper och handleda eleven att förstå

betydelsen av de mänskliga rättigheterna och

jämlikhet”

- årskurs 7–9, hälsokunskap: ”M9 vägleda eleven

att förstå samhällets, omgivningens, kulturens

och den digitala utvecklingens betydelse för hälsa

och välfärd”

- årskurs 7–9, religion: ”M7 hjälpa eleven att

reflektera kring religioners och livsåskådningars

globala betydelse som grund och rättesnöre för

människors val”

• Eleverna gör

ett eget ackrediteringskort

, väljer vilket

land de ska representera och bekantar sig med landet.

De kan välja en existerande stat eller hitta på en egen.

P

årskurs 3–6, svenska och litteratur: ”M7 handleda

eleven i att söka information, använda många olika

slag av informationskällor” samt

P

”M15 stärka elevens språkliga och kulturella

identitet(er), handleda eleven att lära känna och

värdesätta olika kulturer och språk, väcka elevens

intresse för de nordiska grannspråken och erbjuda

eleven möjlighet att bekanta sig med ett mångsidigt

medie- och kulturutbud och att själv medverka i

kulturproduktioner”

• Att tillverka maskotar

P

egen maskot – årskurs 3–6, handarbete: ”M3 hand-

leda eleven att på egen hand eller tillsammans med

andra planera och framställa en slöjdprodukt eller

ett alster genom att lita på sina egna estetiska och

tekniska lösningar”