Olympisk fostran enligt den
nya läroplanen
Målet för den olympiska fostran är psykiskt och
fysiskt balanserade, samarbetsvilliga, toleranta
och fredssträvande ungdomar med god kondi-
tion och insikt om rent spel.
Olympisk fostran kan bedrivas regelbundet vartannat år.
Erfarenheten visar att
olika OS-evenemang är precis det
som barnen på daghem och i skolor önskar sig.
Målet med temaåret Rent spel mot Rio är att skapa en
öppen och interaktiv verksamhetskultur och att stödja
samarbetet såväl i skolan som med hemmen och samhället
i övrigt. Också eleven ska ha möjlighet att vara med om att
skapa och utveckla skolans verksamhetskultur.
Materialet Rent spel mot Rio erbjuder ämnesöverskridande
temahelheter och tyngdpunktsområden för fostran och un-
dervisning vilkas mål och innehåll ingår i flera läroämnen.
De är teman som kännetecknar helhetsskapande fostran
och undervisning. De motsvarar också de mångvetenskap-
liga lärområdena i LP 2016.
Mångvetenskapliga lärområden kan innebära att
• samma tema studeras parallellt i två eller flera läroäm-
nen samtidigt
• innehåll som hör till samma tema delas in i perioder
som följer på varandra
• ordna aktiverande evenemang såsom temadagar och
olika tillställningar
• planera lärområden som omfattar en längre period och
flera läroämnen
• skapa helheter där många läroämnen samverkar
• erbjuda samordnad undervisning så att all undervis-
ning är helhetsbaserad.
Några exempel på hur den olympiska fostran och temaåret
Rent spel mot Rio uppfyller de mångvetenskapliga lärom-
rådena och målen för dem:
• Eleverna lär sig basfakta
om Brasilien och Rio de
Janeiro
P
var ligger de, avståndet från Finland till Rio
- årskurs 3–6,omgivningslära: ”M16 handleda
eleven i geografiskt tänkande och att iaktta sin
omgivning och hela världen”
- årskurs 7–9, geografi: ”M1 stödja eleven att skapa
en strukturerad kartbild av jordklotet”
P
klimat
- årskurs 7–9, geografi: ”M2 vägleda eleven att
undersöka naturgeografiska fenomen samt att
jämföra naturlandskap i Finland och på andra
håll i världen”
P
hälsomässiga och kulturella skillnader
- årskurs 3–6, omgivningslära: ”M19 vägleda elev-
en att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen
av sunda vanor”
- årskurs 3–6, samhällslära: ”M3 stödja eleven att
uppfatta sig själv som en individ och medlem
i olika grupper och handleda eleven att förstå
betydelsen av de mänskliga rättigheterna och
jämlikhet”
- årskurs 7–9, hälsokunskap: ”M9 vägleda eleven
att förstå samhällets, omgivningens, kulturens
och den digitala utvecklingens betydelse för hälsa
och välfärd”
- årskurs 7–9, religion: ”M7 hjälpa eleven att
reflektera kring religioners och livsåskådningars
globala betydelse som grund och rättesnöre för
människors val”
• Eleverna gör
ett eget ackrediteringskort
, väljer vilket
land de ska representera och bekantar sig med landet.
De kan välja en existerande stat eller hitta på en egen.
P
årskurs 3–6, svenska och litteratur: ”M7 handleda
eleven i att söka information, använda många olika
slag av informationskällor” samt
P
”M15 stärka elevens språkliga och kulturella
identitet(er), handleda eleven att lära känna och
värdesätta olika kulturer och språk, väcka elevens
intresse för de nordiska grannspråken och erbjuda
eleven möjlighet att bekanta sig med ett mångsidigt
medie- och kulturutbud och att själv medverka i
kulturproduktioner”
• Att tillverka maskotar
P
egen maskot – årskurs 3–6, handarbete: ”M3 hand-
leda eleven att på egen hand eller tillsammans med
andra planera och framställa en slöjdprodukt eller
ett alster genom att lita på sina egna estetiska och
tekniska lösningar”