Att göra tillsammans,
vi-anda och vänskap
D
et kan låta svårt att prata om gemenskap. Fundera
först på vad det betyder för dig själv, innan du tar
upp ämnet med barnet och ungdomarna. Fundera dess-
utom på vad gemenskap innebär i just den miljö (skola,
förening e.d.) där barnen och ungdomarna befinner sig.
Gemenskap är
• vi-anda (lag-, grupp-, klassanda), att höra till en grupp
Ú
à fundera på hur gemenskapen skiljer sig i en
grupp, ett lag, ett samhälle eller en större gemenskap
(t.ex. kompisgäng/grupp inom laget, klass/lag, skola/
förening, kommun/stad, nationalitet)
• gemensamma koder: stil, klädsel, tillvägagångssätt,
ritualer, symboler (logo, maskot osv.), regler (grenens
regler, skolans ordningsregler, lagen)
• att göra tillsammans för att nå ett gemensamt mål
• att låta alla vara med (tolerans)
• att jobba för att alla ska fortsätta vara med – att för-
bättra sammanhållningen (gruppbildning/integration,
gemensamma evenemang, i arbetslivet friskvårdsda-
gar)
För att gemenskap ska uppstå (ny klass, nytt lag, invand-
rare) är det mycket viktigt att komma ihåg gruppbildning-
ens kraft – ju bättre medlemmarna i gruppen lär känna
varandra, desto starkare blir gemenskapen och vi-andan.
Det är viktigt att ta hand om nya medlemmar och önska
dem välkomna, så att de inte känner sig utanför. Ju bättre
nykomlingarna lär känna gruppens regler och andra koder,
desto bättre kan de agera inom gruppen och känna sig som
medlemmar i gruppen.
Det lönar sig att värna om gemenskapen också i en bekant
grupp – att göra något roligt tillsammans som avviker från
de dagliga rutinerna (temadagar, klassutfärder, spel, film-
kväll osv.). Det bästa alternativet är att man kan planera
och genomföra det här tillsammans eller åtminstone så att
medlemmarna har haft möjlighet att påverka vad gruppen
ska göra.
Olympiska spel, olympiadagar eller OS-veckor med den
egna gruppen ger goda möjligheter att utveckla gruppan-
dan och förbättra gemenskapen.
Lektionsplan och lektionstips