Gemenskap – lektionsplan
Här ett exempel på hur gemenskap kan behandlas med
barn och unga.
1. Inledning
:
X-break om gemenskap• Vad innebär gemenskap?
• Eleverna svarar parvis eller tre och tre.
2. Behandling av temat
• Vilka konstiga ord fanns det i x-breaken och hur hade
de med gemenskap att göra? Svarade barnen olika på
vissa ord – varför?
–
Gräl
– i en gemenskap försöker man undvika gräl,
men om och när de uppstår, försöker man reda ut
dem.
–
Sorg
– glädje och sorg kan delas i en gemenskap.
Gemenskapens storlek påverkar ändå hur man kan
dela med sig. Man måste ha förtroende för varandra.
–
Olikhet
– i en gemenskap är vi överens om många
saker och kan ha gemensamma symboler, ett gemen-
samt motto och till och med likadana kläder, men
vi kan ändå vara och är olika som personer (godkän-
nande/tolerans).
–
Motståndare och konkurrens
– inom en gemenskap
borde det inte finnas konkurrens och motståndare,
men kan dessa ha med gemenskap att göra om man
tänker på tävlingsidrott?
• Vad är gemenskap?
3. Praktiska övningar för vi-andan
Människopyramid – gruppakrobatik
• Bilda pyramiden på bilderna i grupper på 2–6 perso-
ner
. Se exempel på pyramider .• Hela gruppen med – bilda ordet RIO eller en Kris-
tusstaty (en av Rio de Janeiros mest kända sevärdheter)
av er själva.
• Övningarna ovan kan också utföras som små tävlingar.
Exempelpyramiderna kan till exempel finnas på mot-
stående vägg. Ledaren säger numret på den pyramid
som grupperna ska bilda och en ur varje grupp får
gå och titta på bilden. Hens uppgift är att vägleda
gruppen att bilda pyramiden, antingen så att hen själv
är med eller så att hen bara ger anvisningar. Uppgiften
kan anpassas så att den som har sett bilden
– inte får prata alls eller
– bara får prata engelska.
Dragkamp
Lakansvolleyboll
Bilda grupper på 4–6 personer och ge varje grupp ett stort
lakan och en boll. Gruppernas uppgift är att få två bollar
att flyga från ett lakan till ett annat på samma gång. Börja
med att studsa bollen på det egna lakanet. Enligt samma
princip kan två lag spela lakansvolleyboll över ett nät.
”Happy Hippous”
Förberedelser:
• I den här leken behövs underlag på hjul
(t.ex.rull-
brädor med en jämn skiva i faner eller motsvarande
material eller skateboardar).
• Kontrollera och testa redskapen på förhand (bl.a. håll-
barhet och viktgränser).
• Av säkerhetsskäl är det viktigt att tänka på de andra
– leken är snabb och fartfylld och deltagarna är nära
varandra.
• Lek på ett plant underlag.
• Bilda 3–4 lag.
• Varje lag ska ha en rullbräda och ett kärl,
t.ex.en skopa
eller ett litet tvättfat.
• Lägg ett stort antal tennis- eller innebandybollar på
några meters avstånd från lagen.
• En av lagmedlemmarna lägger sig på mage på brädan
med kärlet i handen.
• En annan lagmedlem tar tag i hens fötter och skjuter
hen framåt.
Målet är att tillsammans samla så många bollar till laget
som möjligt (en poäng per boll). Spela tills bollarna tar
slut. Eftersom bara två spelare per lag deltar åt gången,
kan man spela flera omgångar och också byta roller. Räkna
ihop poängen från varje omgång.