Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 23 Next Page
Page Background

Gemenskap – lektionsplan

Här ett exempel på hur gemenskap kan behandlas med

barn och unga.

1. Inledning

:

X-break om gemenskap

• Vad innebär gemenskap?

• Eleverna svarar parvis eller tre och tre.

2. Behandling av temat

• Vilka konstiga ord fanns det i x-breaken och hur hade

de med gemenskap att göra? Svarade barnen olika på

vissa ord – varför?

Gräl

– i en gemenskap försöker man undvika gräl,

men om och när de uppstår, försöker man reda ut

dem.

Sorg

– glädje och sorg kan delas i en gemenskap.

Gemenskapens storlek påverkar ändå hur man kan

dela med sig. Man måste ha förtroende för varandra.

Olikhet

– i en gemenskap är vi överens om många

saker och kan ha gemensamma symboler, ett gemen-

samt motto och till och med likadana kläder, men

vi kan ändå vara och är olika som personer (godkän-

nande/tolerans).

Motståndare och konkurrens

– inom en gemenskap

borde det inte finnas konkurrens och motståndare,

men kan dessa ha med gemenskap att göra om man

tänker på tävlingsidrott?

• Vad är gemenskap?

3. Praktiska övningar för vi-andan

Människopyramid – gruppakrobatik

• Bilda pyramiden på bilderna i grupper på 2–6 perso-

ner

. Se exempel på pyramider .

• Hela gruppen med – bilda ordet RIO eller en Kris-

tusstaty (en av Rio de Janeiros mest kända sevärdheter)

av er själva.

• Övningarna ovan kan också utföras som små tävlingar.

Exempelpyramiderna kan till exempel finnas på mot-

stående vägg. Ledaren säger numret på den pyramid

som grupperna ska bilda och en ur varje grupp får

gå och titta på bilden. Hens uppgift är att vägleda

gruppen att bilda pyramiden, antingen så att hen själv

är med eller så att hen bara ger anvisningar. Uppgiften

kan anpassas så att den som har sett bilden

– inte får prata alls eller

– bara får prata engelska.

Dragkamp

Lakansvolleyboll

Bilda grupper på 4–6 personer och ge varje grupp ett stort

lakan och en boll. Gruppernas uppgift är att få två bollar

att flyga från ett lakan till ett annat på samma gång. Börja

med att studsa bollen på det egna lakanet. Enligt samma

princip kan två lag spela lakansvolleyboll över ett nät.

”Happy Hippous”

Förberedelser:

• I den här leken behövs underlag på hjul

(t.ex.

rull-

brädor med en jämn skiva i faner eller motsvarande

material eller skateboardar).

• Kontrollera och testa redskapen på förhand (bl.a. håll-

barhet och viktgränser).

• Av säkerhetsskäl är det viktigt att tänka på de andra

– leken är snabb och fartfylld och deltagarna är nära

varandra.

• Lek på ett plant underlag.

• Bilda 3–4 lag.

• Varje lag ska ha en rullbräda och ett kärl,

t.ex.

en skopa

eller ett litet tvättfat.

• Lägg ett stort antal tennis- eller innebandybollar på

några meters avstånd från lagen.

• En av lagmedlemmarna lägger sig på mage på brädan

med kärlet i handen.

• En annan lagmedlem tar tag i hens fötter och skjuter

hen framåt.

Målet är att tillsammans samla så många bollar till laget

som möjligt (en poäng per boll). Spela tills bollarna tar

slut. Eftersom bara två spelare per lag deltar åt gången,

kan man spela flera omgångar och också byta roller. Räkna

ihop poängen från varje omgång.