Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 23 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 23 Next Page
Page Background

De paralympiska

spelen

• Den organiserade handikappidrotten kom i gång efter

andra världskriget när tusentals sårade unga män

återvände från kriget.

• Initiativet till rehabiliteringsverksamheten togs av

doktor

Ludwig Guttman

. Han drömde om ett världs-

omfattande evenemang för rörelsehindrade personer.

• De första idrottstävlingarna för rörelsehindrade idrot-

tare ordnades i Stoke Mandeville 1948.

• De första paralympiska spelen arrangerades i Rom

1960. I tävlingarna deltog 400 idrottare från 23

länder. På programmet stod då åtta grenar, av vilka

sex fortfarande är paralympiska grenar (bågskytte,

simning, fäktning, basket, bordtennis och friidrott).

• De paralympiska vinterspelen arrangerades för första

gången 1976. Namnet ”paralympiska spel” godkän-

des officiellt av Internationella olympiska kommittén

1983.

• I de paralympiska spelen tävlar rörelsehindrade och

synskadade idrottare.

• Det finns 22 paralympiska sommargrenar och 6 vinter-

grenar.

• I de paralympiska sommarspelen deltar över 4 200

idrottare från ungefär 165 länder och i de paralympiska

vinterspelen ungefär 600 idrottare från över 50 länder.

• Finland har nått framgång i de paralympiska sommar-

spelen framför allt i goalball, friidrott och bågskytte.

Starka vintergrenar är längdåkning, snowboard och

rullstolscurling.

Tips: En paralympisk X-break passar som pausmotion.

P

officiella maskotar – årskurs 3–6, slöjd: ”M6

handleda eleven att använda informations- och

kommunikationsteknik för att planera och tillverka

slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdpro-

cessen”

• Att bekanta sig med sambakarnevalen och

lära sig

samba

P

årskurs 3–6, musik: ”M1 uppmuntra eleven att del-

ta i gemensamt musicerande och att medverka till

att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp”

samt

P

”M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska

upplevelser och musikens estetiska, kulturella och

historiska mångfald”

• Tävlingsgrenarna som pantomimer

P

årskurs 3–6, gymnastik: ”M1 uppmuntra eleven att

röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter

och att träna enligt bästa förmåga” samt

P

”M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt

principen om rent spel och bära ansvar för gemen-

samma aktivitet”

Olympisk fostran kan införas i skolans årliga arbetsplan el-

ler program för kulturfostran, till exempel så här: ”Årligen

återkommande evenemang kan vara till exempel temadagar

eller mångvetenskapliga lärområden i samband med idrott-

sevenemang, såsom VM eller OS.”