De paralympiska
spelen
• Den organiserade handikappidrotten kom i gång efter
andra världskriget när tusentals sårade unga män
återvände från kriget.
• Initiativet till rehabiliteringsverksamheten togs av
doktor
Ludwig Guttman
. Han drömde om ett världs-
omfattande evenemang för rörelsehindrade personer.
• De första idrottstävlingarna för rörelsehindrade idrot-
tare ordnades i Stoke Mandeville 1948.
• De första paralympiska spelen arrangerades i Rom
1960. I tävlingarna deltog 400 idrottare från 23
länder. På programmet stod då åtta grenar, av vilka
sex fortfarande är paralympiska grenar (bågskytte,
simning, fäktning, basket, bordtennis och friidrott).
• De paralympiska vinterspelen arrangerades för första
gången 1976. Namnet ”paralympiska spel” godkän-
des officiellt av Internationella olympiska kommittén
1983.
• I de paralympiska spelen tävlar rörelsehindrade och
synskadade idrottare.
• Det finns 22 paralympiska sommargrenar och 6 vinter-
grenar.
• I de paralympiska sommarspelen deltar över 4 200
idrottare från ungefär 165 länder och i de paralympiska
vinterspelen ungefär 600 idrottare från över 50 länder.
• Finland har nått framgång i de paralympiska sommar-
spelen framför allt i goalball, friidrott och bågskytte.
Starka vintergrenar är längdåkning, snowboard och
rullstolscurling.
•
Tips: En paralympisk X-break passar som pausmotion.P
officiella maskotar – årskurs 3–6, slöjd: ”M6
handleda eleven att använda informations- och
kommunikationsteknik för att planera och tillverka
slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdpro-
cessen”
• Att bekanta sig med sambakarnevalen och
lära sig
samba
P
årskurs 3–6, musik: ”M1 uppmuntra eleven att del-
ta i gemensamt musicerande och att medverka till
att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp”
samt
P
”M6 handleda eleven att analysera sina musikaliska
upplevelser och musikens estetiska, kulturella och
historiska mångfald”
• Tävlingsgrenarna som pantomimer
P
årskurs 3–6, gymnastik: ”M1 uppmuntra eleven att
röra på sig, att pröva på olika gymnastikuppgifter
och att träna enligt bästa förmåga” samt
P
”M9 handleda eleven att delta i aktiviteterna enligt
principen om rent spel och bära ansvar för gemen-
samma aktivitet”
Olympisk fostran kan införas i skolans årliga arbetsplan el-
ler program för kulturfostran, till exempel så här: ”Årligen
återkommande evenemang kan vara till exempel temadagar
eller mångvetenskapliga lärområden i samband med idrott-
sevenemang, såsom VM eller OS.”