6
Lektionsidéer
TOLERANS som begrepp
Tolerans är ett vidsträckt begrepp som omfattar all slags
jämlikhet, inte bara skillnaderna mellan olika nationaliteter
och sexuella minoriteter, utan tolerans mot varje människa,
hens unika person och olika vanor, fenomen och kulturer.
Utöver OS-året är exempelvis den internationella dagen
för tolerans den 18 november eller den internationella
migrationsdagen den 18 december lämpliga tidpunkter att
lyfta fram arbetet för tolerans och utmaningar som hänför
sig till migration.
Ingen föds intolerant. Medierna, omgivningen, familjen
och skolan påverkar våra uppfattningar och attityder på
både gott och ont. Skolor och föreningar har en bra möj-
lighet att fostra rättvisa och toleranta ungdomar. Att ändra
inlärda attityder är en mycket svårare och komplexare
process. Barn och unga ska uppmuntras att se utanför sitt
eget liv. I vår internationella värld är det bra att känna till
och tåla olikhet. En tolerant världsbild hos de unga har en
positiv inverkan på alla människors liv.
Klarhet i termerna:
Det finns cirka 43 miljoner
flyktingar
i världen. Ansvaret
för att skydda flyktingarna ankommer på hela det inter-
nationella samfundet, för ursprungsländernas grannlän-
der, där över 80 procent av hela världens flyktingar bor i
tillfälliga läger, kan inte ta hand om dem alla. Flyktingar är
invandrare som har varit tvungna att lämna sitt hemland
på grund av krig, oroligheter, förföljelse eller kränkning av
de mänskliga rättigheterna. Flyktingar har alltid motive-
rade skäl att vara rädda för att bli förföljda på grund av
sin ras, nationalitet, religion, samhällsgrupp eller politiska
åsikt. En person som har fått flyktingstatus har beviljats
asyl i enlighet med konventionen om flyktingars rättsliga
ställning.
Asylsökande
är personer som söker asyl i ett främmande
land eftersom de har utsatts för omänsklig behandling,
förföljelse eller våld i sitt hemland eller det förra landet de
bodde i. Också asylsökande kan alltså få flyktingstatus, vil-
ket i Finland avgörs av migrationsverket. Flyktingstatus får
alltså de som beviljas asyl eller som Finland tar emot inom
sin flyktingkvot. Inom flyktingkvoten tar Finland emot
personer som UNHCR har klassat som flyktingar. Finland
riksdag beslutar årligen i samband med att statsbudgeten
godkänns hur många kvotflyktingar Finland förbinder sig
att ta emot.
Invandrare
är alla personer som vistas i landet på an-
dra grunder än ett tillstånd för turism eller motsvarande
kortvarig vistelse. En invandrare kan till exempel vara en
person som har hittat en finländsk make, arbetsplats eller
studieplats och därför har flyttat hit.
Syftet med det integrationsfrämjande arbetet
är att ge
invandrarna de kunskaper och färdigheter som de be-
höver i det finländska samhället och arbetslivet, såsom
baskunskap om samhällets strukturer och system, service,
rättigheter och skyldigheter. Att stödja invandrarna att
upprätthålla sitt eget språk och sin kultur är också en del
av det integrationsfrämjande arbetet. För varje invandrare
uppgörs en individuell integrationsplan i samarbete mellan
invandraren, kommunen och arbets- och näringsbyrån.
Idrott är en fungerande och effektiv integrationsmetod. En
ung invandrare som går med i en lokal fotbollsförening lär
känna sina jämnåriga på ett naturligt sätt i en trygg miljö.
När ungdomarna spelar och leker tillsammans lär de sig
samtidigt viktiga färdigheter genom rent spel. Också när
vuxna integreras via motion och idrott kan de få viktiga
kontakter till finländarna, börja må bättre såväl fysiskt
som psykiskt och framför allt koppla av i en situation som
i övrigt kan vara mycket besvärlig och stressframkallande.
Exempelvis många muslimska kvinnor har funnit idrotts-
glädje på gym för kvinnor, där de kan känna sig välkom-
na och förbättra sin kondition tillsammans med andra
kvinnor.