Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 24 Next Page
Page Background

6

Lektionsidéer

TOLERANS som begrepp

Tolerans är ett vidsträckt begrepp som omfattar all slags

jämlikhet, inte bara skillnaderna mellan olika nationaliteter

och sexuella minoriteter, utan tolerans mot varje människa,

hens unika person och olika vanor, fenomen och kulturer.

Utöver OS-året är exempelvis den internationella dagen

för tolerans den 18 november eller den internationella

migrationsdagen den 18 december lämpliga tidpunkter att

lyfta fram arbetet för tolerans och utmaningar som hänför

sig till migration.

Ingen föds intolerant. Medierna, omgivningen, familjen

och skolan påverkar våra uppfattningar och attityder på

både gott och ont. Skolor och föreningar har en bra möj-

lighet att fostra rättvisa och toleranta ungdomar. Att ändra

inlärda attityder är en mycket svårare och komplexare

process. Barn och unga ska uppmuntras att se utanför sitt

eget liv. I vår internationella värld är det bra att känna till

och tåla olikhet. En tolerant världsbild hos de unga har en

positiv inverkan på alla människors liv.

Klarhet i termerna:

Det finns cirka 43 miljoner

flyktingar

i världen. Ansvaret

för att skydda flyktingarna ankommer på hela det inter-

nationella samfundet, för ursprungsländernas grannlän-

der, där över 80 procent av hela världens flyktingar bor i

tillfälliga läger, kan inte ta hand om dem alla. Flyktingar är

invandrare som har varit tvungna att lämna sitt hemland

på grund av krig, oroligheter, förföljelse eller kränkning av

de mänskliga rättigheterna. Flyktingar har alltid motive-

rade skäl att vara rädda för att bli förföljda på grund av

sin ras, nationalitet, religion, samhällsgrupp eller politiska

åsikt. En person som har fått flyktingstatus har beviljats

asyl i enlighet med konventionen om flyktingars rättsliga

ställning.

Asylsökande

är personer som söker asyl i ett främmande

land eftersom de har utsatts för omänsklig behandling,

förföljelse eller våld i sitt hemland eller det förra landet de

bodde i. Också asylsökande kan alltså få flyktingstatus, vil-

ket i Finland avgörs av migrationsverket. Flyktingstatus får

alltså de som beviljas asyl eller som Finland tar emot inom

sin flyktingkvot. Inom flyktingkvoten tar Finland emot

personer som UNHCR har klassat som flyktingar. Finland

riksdag beslutar årligen i samband med att statsbudgeten

godkänns hur många kvotflyktingar Finland förbinder sig

att ta emot.

Invandrare

är alla personer som vistas i landet på an-

dra grunder än ett tillstånd för turism eller motsvarande

kortvarig vistelse. En invandrare kan till exempel vara en

person som har hittat en finländsk make, arbetsplats eller

studieplats och därför har flyttat hit.

Syftet med det integrationsfrämjande arbetet

är att ge

invandrarna de kunskaper och färdigheter som de be-

höver i det finländska samhället och arbetslivet, såsom

baskunskap om samhällets strukturer och system, service,

rättigheter och skyldigheter. Att stödja invandrarna att

upprätthålla sitt eget språk och sin kultur är också en del

av det integrationsfrämjande arbetet. För varje invandrare

uppgörs en individuell integrationsplan i samarbete mellan

invandraren, kommunen och arbets- och näringsbyrån.

Idrott är en fungerande och effektiv integrationsmetod. En

ung invandrare som går med i en lokal fotbollsförening lär

känna sina jämnåriga på ett naturligt sätt i en trygg miljö.

När ungdomarna spelar och leker tillsammans lär de sig

samtidigt viktiga färdigheter genom rent spel. Också när

vuxna integreras via motion och idrott kan de få viktiga

kontakter till finländarna, börja må bättre såväl fysiskt

som psykiskt och framför allt koppla av i en situation som

i övrigt kan vara mycket besvärlig och stressframkallande.

Exempelvis många muslimska kvinnor har funnit idrotts-

glädje på gym för kvinnor, där de kan känna sig välkom-

na och förbättra sin kondition tillsammans med andra

kvinnor.