7
Syftet med kulturfostran
är att ge kunskap om andra
kulturer, men också att skapa större medvetenhet om den
egna kulturen. Allt utgår från tanken att umgänge med en
representant för en annan kultur ger färre fördomar och en
pluralistisk tankevärld. Tillsammans med andra delområ-
den ger kulturfostran större tolerans.
Erfarenhetsbaserat lärande är ett bra sätt att lyfta fram
kulturfostran.
1. FRÅGOR TILL ELEVERNA
Mål:
att förstå att tolerans gäller oss alla och att se det ur
sitt eget perspektiv.
1. Vad borde andra veta om mig för att toleransen ska
öka?
2. Vad vill jag att andra ska tolerera bättre hos mig för
att de ska förstå mig bättre?
3. Vad beror det på att eleverna i vår grupp är olika?
2. PRAKTISK GRUPPUPPGIFT
Mål:
Att öka toleransen i en mångkulturell grupp, att för-
bättra sammanhållningen och att lära känna olika kulturer.
Om det inte finns elever med olika kulturell bakgrund i
gruppen, kan man på samma sätt vända alla elevers särdrag
till något positivt.
Förberedelser: läraren eller eleverna skriver frågor, som bara
de själva och en annan person i klassen vet svaret på. Frå-
gorna kan gälla elevernas kulturella bakgrund, språk eller
något annat särdrag, såsom rörelsehinder, diabetes, inlär-
ningssvårigheter och varför inte också särskilda kunskaper,
såsom hobbyer och musik. Frågorna hängs på tavlan.
Eleverna kan indelas i mindre grupper med representanter
för olika kulturella bakgrunder och så olika gruppmed-
lemmar som möjligt. Alternativt kan hela klassen göra
övningen tillsammans.
En ur gruppen väljer en fråga på tavlan och ställer den till
sin grupp. De som tycker sig ha rätt sakkunskap får svara
på frågan. Gruppen kan också ställa följdfrågor. Övning-
en kräver förtroende och vägledning, men främjar öppen
interaktion och ger varje elev en känsla av att vara speciell
och respekterad.
Som idrottsövningar passar till exempel de paralympiska
grenarna och tillämpningar av dem.
Juoksusankarit: Luottamusjuoksu, KLL och Finlands
Paralympiska Kommitté rf
Text om tolerans: Liike ry
Arbetsgrupp:
Heli Valkama, Olli Kelhä,
Marja Pennanen, Heikki Turunen, Minna Närhi