Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 24 Next Page
Page Background

7

Syftet med kulturfostran

är att ge kunskap om andra

kulturer, men också att skapa större medvetenhet om den

egna kulturen. Allt utgår från tanken att umgänge med en

representant för en annan kultur ger färre fördomar och en

pluralistisk tankevärld. Tillsammans med andra delområ-

den ger kulturfostran större tolerans.

Erfarenhetsbaserat lärande är ett bra sätt att lyfta fram

kulturfostran.

1. FRÅGOR TILL ELEVERNA

Mål:

att förstå att tolerans gäller oss alla och att se det ur

sitt eget perspektiv.

1. Vad borde andra veta om mig för att toleransen ska

öka?

2. Vad vill jag att andra ska tolerera bättre hos mig för

att de ska förstå mig bättre?

3. Vad beror det på att eleverna i vår grupp är olika?

2. PRAKTISK GRUPPUPPGIFT

Mål:

Att öka toleransen i en mångkulturell grupp, att för-

bättra sammanhållningen och att lära känna olika kulturer.

Om det inte finns elever med olika kulturell bakgrund i

gruppen, kan man på samma sätt vända alla elevers särdrag

till något positivt.

Förberedelser: läraren eller eleverna skriver frågor, som bara

de själva och en annan person i klassen vet svaret på. Frå-

gorna kan gälla elevernas kulturella bakgrund, språk eller

något annat särdrag, såsom rörelsehinder, diabetes, inlär-

ningssvårigheter och varför inte också särskilda kunskaper,

såsom hobbyer och musik. Frågorna hängs på tavlan.

Eleverna kan indelas i mindre grupper med representanter

för olika kulturella bakgrunder och så olika gruppmed-

lemmar som möjligt. Alternativt kan hela klassen göra

övningen tillsammans.

En ur gruppen väljer en fråga på tavlan och ställer den till

sin grupp. De som tycker sig ha rätt sakkunskap får svara

på frågan. Gruppen kan också ställa följdfrågor. Övning-

en kräver förtroende och vägledning, men främjar öppen

interaktion och ger varje elev en känsla av att vara speciell

och respekterad.

Som idrottsövningar passar till exempel de paralympiska

grenarna och tillämpningar av dem.

Juoksusankarit: Luottamusjuoksu, KLL och Finlands

Paralympiska Kommitté rf

Text om tolerans: Liike ry

Arbetsgrupp:

Heli Valkama, Olli Kelhä,

Marja Pennanen, Heikki Turunen, Minna Närhi