Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 32 Next Page
Page Background

26 2016

01

HKSCAN AGRI

Lammleverantör Crister

NIlsson med Ulf Jahnsson

HKScan

Aki Laiho, tillförordnad

CEO HKScan

Fullsatt i konferenslokalen

på Silja Symphony

TEXT:

ELISABETH SVENSSON

FOTO:

HKSCAN

/ PARTNER /

Unik träff blev succé

I slutet av januari ägde HKScans leverantörsträff rum. 330 leverantörer träffades på en kombinerad

kryssning och leverantörsträff. Temat var ”Tillsammans är vi The Nordic meat experts”. Ett av syftena

med resan var att leverantörerna gavs möjlighet att träffa delar av HKScans styrelse och ledning för

att lyssna till deras syn på företaget och de trender som påverkar vår verksamhet. Det fanns också

möjlighet att träffa sin inköpare och kollegor från både Finland och Sverige.

FÖR DE FINSKA DELTAGARNA

började resan från

Helsingfors en onsdag i slutet av januari. Kryssningen inled-

des med att

Samuli Eskola

hälsade alla välkomna till HKScans

kryssning.

Johanna Daka

Foderexpert HKScan Agri Finland

berättade om nya foder och det lyckade samarbetet med

Hankkija. Årets Producenter i Finland år 2015 hyllades för

sin kunnighet och skicklighet.

Under torsdag förmiddag anslöt den svenska gruppen i

Stockholm. Incheckning och lunch väntade innan alla samla-

des i Atlantis Palace på Silja Symphony för en intressant efter-

middag. Roligt att se finska och svenska producenter samlade

tillsammans i lokalen som var fylld till sista plats.

INTRESSANTA SEMINARIER

Veli-Matti Jäppilä

som är SVP Animal Sourcing på HKScan

hälsade alla välkomna tillsammans med

Pia Nybäck

som

snart kommer att axla Veli-Mattis uppdrag. Efter det fortsätter

Veli-Matti med strategiska projekt inom primärproduktionen.

Aki Laiho

, tillförordnad CEOHKScan, gjorde en intressant

presentation om företaget och beskrev på ett bra sätt för delta-

garna var HKScan står idag. Mycket har hänt under de senaste

åren med företagets struktur och mycket arbete har gjorts för

att skapa ”One Company”, det vill säga ett enat HKScan. Aki

Laiho menade att nu har vi ett stabilt läge och vi är bra rustade

för att kunna accelerera och gå vidare mot lönsam tillväxt. Våra

kända varumärken presenterades och Aki berättade att lanse-

ringen av finsk rapsgris i Hongkong under varumärket Flo-

dins har blivit en succé. Ledorden är ”natural, safe, pure taste”.

Presentationerna hölls på engelska men deltagarna kunde

följa med då dessa var översatta både till svenska och finska.

Magnus Sjöholm

, Affärsutvecklingsdirektör på HKScan,

talade om ämnet ”Hur är dagens konsumenter?” Magnus

identifierade sex megatrender: hälsa, digitalisering, bekväm-

lighet, etik, äkthet, tillfredsställelse/erfarenhet.

Framtidens protein kan komma från olika källor men

Magnus påvisade hur protein från kött är mer högvärdigt

och att det blir stora mängder som skall produceras och kon-

sumeras ifall det byts ut mot baljväxter eller sojabaserade pro-

dukter. Mat blir allt mer personligt i takt med ökad teknologi

som berättar om mitt behov av näring och vitaminer uträk-

nat med hjälp av tekniska hjälpmedel sommäter min träning

och tar hänsyn till ålder och hälsa.

Den digitala generationen är år 2020 vuxna konsumenter

vilket kommer att bli en speciell grupp att tillfredsställa. Till

exempel har de nya behov och vanor som on-line shopping.

Hög bekvämlighet och att få sitt behov tillgodosett snabbt kom-

mer att vara avgörande i framtiden. Produkterna skall inte bara

vara hälsosamma och smaka gott, de skall också vara enkla att

ta med och äta medan jag är på väg eller gör något annat – mat

i farten. Samtidigt som vi är stressade under vardagarna så har

vi tid och vill vi njuta av maten och matlagningen under hel-

gen. Vi blir allt mera polariserade med andra ord.

Omsorg om djurens välmående och klimatavtryckets stor-

lek i produktionen kan vara avgörande egenskaper i framti-

den. HKScan jobbar aktivt med att minska vår förbrukning

av resurser–till exempel finns nya och mera klimatsmarta för-

packningslösningar. Hantverket och en touch of lokal känsla

vill konsumenterna höra mer om. Vi är äkta, vi är genuina

och har bra berättelser om våra produkter, avslutar Magnus.

Ulf Jahnsson

är VP för den nya funktionen Producer Servi-

ces. HKScan vill säkra att våra djurproducenter ligger i fram-

kant och är mer effektiva och mer framgångsrika än våra kon-

kurrenter. Ett konkret exempel somUlf visade var antalet små-

grisar per sugga och år. Med bra genetik och utveckling kan