26 2016
01
HKSCAN AGRI
Lammleverantör Crister
NIlsson med Ulf Jahnsson
HKScan
Aki Laiho, tillförordnad
CEO HKScan
Fullsatt i konferenslokalen
på Silja Symphony
TEXT:
ELISABETH SVENSSON
FOTO:
HKSCAN
/ PARTNER /
Unik träff blev succé
I slutet av januari ägde HKScans leverantörsträff rum. 330 leverantörer träffades på en kombinerad
kryssning och leverantörsträff. Temat var ”Tillsammans är vi The Nordic meat experts”. Ett av syftena
med resan var att leverantörerna gavs möjlighet att träffa delar av HKScans styrelse och ledning för
att lyssna till deras syn på företaget och de trender som påverkar vår verksamhet. Det fanns också
möjlighet att träffa sin inköpare och kollegor från både Finland och Sverige.
FÖR DE FINSKA DELTAGARNA
började resan från
Helsingfors en onsdag i slutet av januari. Kryssningen inled-
des med att
Samuli Eskola
hälsade alla välkomna till HKScans
kryssning.
Johanna Daka
Foderexpert HKScan Agri Finland
berättade om nya foder och det lyckade samarbetet med
Hankkija. Årets Producenter i Finland år 2015 hyllades för
sin kunnighet och skicklighet.
Under torsdag förmiddag anslöt den svenska gruppen i
Stockholm. Incheckning och lunch väntade innan alla samla-
des i Atlantis Palace på Silja Symphony för en intressant efter-
middag. Roligt att se finska och svenska producenter samlade
tillsammans i lokalen som var fylld till sista plats.
INTRESSANTA SEMINARIER
Veli-Matti Jäppilä
som är SVP Animal Sourcing på HKScan
hälsade alla välkomna tillsammans med
Pia Nybäck
som
snart kommer att axla Veli-Mattis uppdrag. Efter det fortsätter
Veli-Matti med strategiska projekt inom primärproduktionen.
Aki Laiho
, tillförordnad CEOHKScan, gjorde en intressant
presentation om företaget och beskrev på ett bra sätt för delta-
garna var HKScan står idag. Mycket har hänt under de senaste
åren med företagets struktur och mycket arbete har gjorts för
att skapa ”One Company”, det vill säga ett enat HKScan. Aki
Laiho menade att nu har vi ett stabilt läge och vi är bra rustade
för att kunna accelerera och gå vidare mot lönsam tillväxt. Våra
kända varumärken presenterades och Aki berättade att lanse-
ringen av finsk rapsgris i Hongkong under varumärket Flo-
dins har blivit en succé. Ledorden är ”natural, safe, pure taste”.
Presentationerna hölls på engelska men deltagarna kunde
följa med då dessa var översatta både till svenska och finska.
Magnus Sjöholm
, Affärsutvecklingsdirektör på HKScan,
talade om ämnet ”Hur är dagens konsumenter?” Magnus
identifierade sex megatrender: hälsa, digitalisering, bekväm-
lighet, etik, äkthet, tillfredsställelse/erfarenhet.
Framtidens protein kan komma från olika källor men
Magnus påvisade hur protein från kött är mer högvärdigt
och att det blir stora mängder som skall produceras och kon-
sumeras ifall det byts ut mot baljväxter eller sojabaserade pro-
dukter. Mat blir allt mer personligt i takt med ökad teknologi
som berättar om mitt behov av näring och vitaminer uträk-
nat med hjälp av tekniska hjälpmedel sommäter min träning
och tar hänsyn till ålder och hälsa.
Den digitala generationen är år 2020 vuxna konsumenter
vilket kommer att bli en speciell grupp att tillfredsställa. Till
exempel har de nya behov och vanor som on-line shopping.
Hög bekvämlighet och att få sitt behov tillgodosett snabbt kom-
mer att vara avgörande i framtiden. Produkterna skall inte bara
vara hälsosamma och smaka gott, de skall också vara enkla att
ta med och äta medan jag är på väg eller gör något annat – mat
i farten. Samtidigt som vi är stressade under vardagarna så har
vi tid och vill vi njuta av maten och matlagningen under hel-
gen. Vi blir allt mera polariserade med andra ord.
Omsorg om djurens välmående och klimatavtryckets stor-
lek i produktionen kan vara avgörande egenskaper i framti-
den. HKScan jobbar aktivt med att minska vår förbrukning
av resurser–till exempel finns nya och mera klimatsmarta för-
packningslösningar. Hantverket och en touch of lokal känsla
vill konsumenterna höra mer om. Vi är äkta, vi är genuina
och har bra berättelser om våra produkter, avslutar Magnus.
Ulf Jahnsson
är VP för den nya funktionen Producer Servi-
ces. HKScan vill säkra att våra djurproducenter ligger i fram-
kant och är mer effektiva och mer framgångsrika än våra kon-
kurrenter. Ett konkret exempel somUlf visade var antalet små-
grisar per sugga och år. Med bra genetik och utveckling kan