9
Viitepeli: aarteenetsintä
• Muodostetaan kahden hengen joukkueita, jotka pelaa-
vat toisiaan vastaan.
• Vuorotellen toinen parista käyttää sokkoliinaa.
• Minuutin ajan yksi pelaaja jokaisesta joukkueesta
yrittää kerätä niin monta palloa kuin mahdollista ja
kuljettaa ne omaan kotipesään.
• Joukkueen toinen pelaaja voi antaa äänimerkkejä,
joiden avulla pelaaja löytää takaisin kotipesään.
• Jos keskialueella ei ole enää palloja, pelaajat voivat met-
sästää palloja toisten joukkueiden kotipesistä.
• Palloja saa metsästää vain yhden kerrallaan.
Istumalentopallo
Istumalentopallo on perinteinen liikuntavammaisten laji.
Se soveltuu pelaajille, joilla on hyvä ylävartalon hallinta
ja istumatasapaino sekä hyvä käsien toimintakyky. Yleisin
istumalentopalloilijan vamma on alaraajan vamma, esimer-
kiksi amputaatio. Istumalentopallo sopii hyvin koulujen
liikuntatunneille, sillä se rauhoittaa peliä ja rajoittaa säntäi-
lyä pallon perässä.
Istumalentopalloa pelataan istuen siten, että jompikumpi
pakara on koko ajan maassa. Verkon voi laskea ihan alas.
Jos koululla on käytössä jättikuutio tai ilmalla täytettävä
jättipallo, ne soveltuvat hyvin palloiksi. Tavallisella lento-
pallolla voi kokeilla ainakin koppipalloa ja syöttöharjoituk-
sia.
Harjoituksia:
• Liikkuminen kentällä eteen, taakse ja sivulle siten, että
peppu on koko ajan maassa.
• Koppipallo: oppilas lyö sormilyönnillä pallon toiselle
puolelle, jossa sen voi ottaa kopiksi ja jatkaa sormilyön-
nillä toiselle puolelle.
Lisätietoja verkossa:
http://www.sport.fi/paralympiakomitea/para-school-day/ opetus-ja-ohjausmateriaalejaKuinka esteetön koulusi on?
Taustatietoa esteettömyydestä
Esteettömyys merkitsee sitä, että erilaiset ihmiset voivat
esimerkiksi asua kotonaan, käydä töissä, harrastaa ja osal-
listua yhteiskunnalliseen toimintaan. Se merkitsee palvelu-
jen saatavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon ymmär-
rettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseään koskevaan
päätöksentekoon. Esteettömyys on yhdenvertaisuutta ja
osa kestävää kehitystä.
Testatkaa oman koulunne esteettömyys!
Tutkikaa oman koulun sisäänkäyntiä, ulko-ovea ja sen
ympäristöä. Tarvitset tähän tehtävään mittanauhan ja
muistiinpanovälineet.
1. Selvitä, pääsisikö koulusi ulko-ovesta kulkemaan
esimerkiksi rollaattorin, pyörätuolin tai lastenrattaiden
kanssa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin.
Onko ulko-oven edustalla portaita?
kyllä/ei
Jos ulko-ovella on portaita, onko niiden
vieressä myös luiska?
kyllä/ei
Onko portaiden tai luiskan vieressä kaide,
josta voi pitää kiinni?
kyllä/ei
Kuinka leveä oviaukko on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa
lukema ylös.
Kuinka korkea kynnys on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa
lukema ylös.
2. Pääsisikö koulusi wc-tilaan pyörätuolin tai rollaattorin
kanssa?
Kuinka leveä wc:n ovi on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa
lukema ylös.
Kuinka korkea kynnys on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa
lukema ylös.
Jotta pyörätuoli tai muu apuväline mahtuisi oviaukosta, ul-
ko-oven aukon leveyden tulee olla vähintään 90 cm. Silloin
jää tilaa myös pyörätuolin sivuille, jotta sen käyttäjä saa
kelattua läpi oviaukosta ilman ulkopuolista apua. Wc-tilo-
jen oven leveyden tulee olla vähintään 85 cm.
Jos kynnys oviaukolla on liian korkea, sen yli on mahdo-
tonta päästä pyörätuolin tai rollaattorin kanssa. Kynnyk-
sen korkeus saa tästä syystä olla enintään 2 cm. Sekin voi
tuntua aika korkealta, jos liikkumista pyörätuolilla pääsee
itse testaamaan.
Esteettömyystietoa:
esteetön.fi , helppoliikkua.fi