Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 24 Next Page
Page Background

9

Viitepeli: aarteenetsintä

• Muodostetaan kahden hengen joukkueita, jotka pelaa-

vat toisiaan vastaan.

• Vuorotellen toinen parista käyttää sokkoliinaa.

• Minuutin ajan yksi pelaaja jokaisesta joukkueesta

yrittää kerätä niin monta palloa kuin mahdollista ja

kuljettaa ne omaan kotipesään.

• Joukkueen toinen pelaaja voi antaa äänimerkkejä,

joiden avulla pelaaja löytää takaisin kotipesään.

• Jos keskialueella ei ole enää palloja, pelaajat voivat met-

sästää palloja toisten joukkueiden kotipesistä.

• Palloja saa metsästää vain yhden kerrallaan.

Istumalentopallo

Istumalentopallo on perinteinen liikuntavammaisten laji.

Se soveltuu pelaajille, joilla on hyvä ylävartalon hallinta

ja istumatasapaino sekä hyvä käsien toimintakyky. Yleisin

istumalentopalloilijan vamma on alaraajan vamma, esimer-

kiksi amputaatio. Istumalentopallo sopii hyvin koulujen

liikuntatunneille, sillä se rauhoittaa peliä ja rajoittaa säntäi-

lyä pallon perässä.

Istumalentopalloa pelataan istuen siten, että jompikumpi

pakara on koko ajan maassa. Verkon voi laskea ihan alas.

Jos koululla on käytössä jättikuutio tai ilmalla täytettävä

jättipallo, ne soveltuvat hyvin palloiksi. Tavallisella lento-

pallolla voi kokeilla ainakin koppipalloa ja syöttöharjoituk-

sia.

Harjoituksia:

• Liikkuminen kentällä eteen, taakse ja sivulle siten, että

peppu on koko ajan maassa.

• Koppipallo: oppilas lyö sormilyönnillä pallon toiselle

puolelle, jossa sen voi ottaa kopiksi ja jatkaa sormilyön-

nillä toiselle puolelle.

Lisätietoja verkossa:

http://www.sport.fi/paralympiakomitea/para-school-day/ opetus-ja-ohjausmateriaaleja

Kuinka esteetön koulusi on?

Taustatietoa esteettömyydestä

Esteettömyys merkitsee sitä, että erilaiset ihmiset voivat

esimerkiksi asua kotonaan, käydä töissä, harrastaa ja osal-

listua yhteiskunnalliseen toimintaan. Se merkitsee palvelu-

jen saatavuutta, välineiden käytettävyyttä, tiedon ymmär-

rettävyyttä ja mahdollisuutta osallistua itseään koskevaan

päätöksentekoon. Esteettömyys on yhdenvertaisuutta ja

osa kestävää kehitystä.

Testatkaa oman koulunne esteettömyys!

Tutkikaa oman koulun sisäänkäyntiä, ulko-ovea ja sen

ympäristöä. Tarvitset tähän tehtävään mittanauhan ja

muistiinpanovälineet.

1. Selvitä, pääsisikö koulusi ulko-ovesta kulkemaan

esimerkiksi rollaattorin, pyörätuolin tai lastenrattaiden

kanssa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin.

Onko ulko-oven edustalla portaita?

kyllä/ei

Jos ulko-ovella on portaita, onko niiden

vieressä myös luiska?

kyllä/ei

Onko portaiden tai luiskan vieressä kaide,

josta voi pitää kiinni?

kyllä/ei

Kuinka leveä oviaukko on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa

lukema ylös.

Kuinka korkea kynnys on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa

lukema ylös.

2. Pääsisikö koulusi wc-tilaan pyörätuolin tai rollaattorin

kanssa?

Kuinka leveä wc:n ovi on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa

lukema ylös.

Kuinka korkea kynnys on? Mittaa mittanauhalla ja kirjaa

lukema ylös.

Jotta pyörätuoli tai muu apuväline mahtuisi oviaukosta, ul-

ko-oven aukon leveyden tulee olla vähintään 90 cm. Silloin

jää tilaa myös pyörätuolin sivuille, jotta sen käyttäjä saa

kelattua läpi oviaukosta ilman ulkopuolista apua. Wc-tilo-

jen oven leveyden tulee olla vähintään 85 cm.

Jos kynnys oviaukolla on liian korkea, sen yli on mahdo-

tonta päästä pyörätuolin tai rollaattorin kanssa. Kynnyk-

sen korkeus saa tästä syystä olla enintään 2 cm. Sekin voi

tuntua aika korkealta, jos liikkumista pyörätuolilla pääsee

itse testaamaan.

Esteettömyystietoa:

esteetön.fi , helppoliikkua.fi