Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 24 Next Page
Page Background

7

tarkoitetuilta kuntosaleilta ja -klubeilta, jossa he voivat

tuntea olonsa kotoisaksi ja kohentaa kuntoaan yhdessä

muiden naisten kanssa.

Kulttuurikasvatuksen

päämääränä on tutustuttaa ihmisiä

toisenlaisiin kulttuureihin, mutta toisaalta tehdä heidät

myös tietoisemmaksi omasta kulttuuristaan. Peruslähtö-

kohtana on ajatus, jossa ihmisen ollessa vuorovaikutuk-

sessa toisen kulttuurin edustajan kanssa, ennakkoluulot

vähenevät ja ajatusmaailma rakentuu moniarvoisemmaksi.

Yhdessä muiden osa-alueiden kanssa kulttuurikasvatus

lisää suvaitsevuutta.

Kokemuksellinen oppiminen on hyvä tapa tuoda kulttuu-

rikasvatusta esille.

1. Kysymyksiä oppilaille

Tavoite:

ymmärtää, että suvaitsevaisuus koskee meitä kaik-

kia ja katsella sitä omasta näkökulmasta

1. Mitä muiden pitäisi minusta tietää, että

suvaitsevaisuus lisääntyisi?

2. Mitä haluaisin, että muut suvaitsisivat minussa

enemmän ja siten ymmärtäisivät minua

paremmin?

3. Mistä erilaisuus ryhmämme oppilaiden

välillä johtuu?

2. Toiminnallinen ryhmätehtävä

Tavoite:

suvaitsevaisuuden lisääminen monikulttuurisessa

ryhmässä, ryhmäytyminen ja eri kulttuureihin tutustu-

minen. Ellei ryhmässä ole eri kulttuuritaustan omaavia

oppilaita, voidaan samalla tapaa kääntää kaikki ryhmäläis-

ten erityispiirteet positiivisiksi.

Alkuvalmistelu: opettaja tai oppilaat tekevät kysymyk-

siä, joihin vain itse ja joku tietty henkilö luokassa tietää

vastauksen. Kysymykset liittyvät ryhmäläisten kulttuuri-

taustaan, kieleen, tai mihin tahansa erityispiirteisiin, esim.

liikuntarajoitteet, diabeetikot, oppimisvaikeudet ja miksikä

ei myös erityiset osaamiset kuten harrastukset ja musiikki.

Kysymykset laitetaan ohjetaululle.

Oppilaat voidaan jakaa pienempiin ryhmiin, joissa on

edustajia eri kulttuuritaustoista ja/tai mahdollisimman

erilaisia ryhmäläisiä keskenään tai toteuttaa tehtävä koko

luokan kanssa.

Ryhmästä yksi käy valitsemassa haluamansa kysymyksen

ohjetaululta ja esittää sen omalle ryhmälleen tai pienryh-

mälle. Ne, jotka kokevat, että kysymys koskee heidän omaa

asiantuntemustaan saavat vastata kysymykseen. Ryhmä voi

esittää myös jatkokysymyksiä. Tehtävä vaatii luottamusta

ja ohjausta, mutta edistää avointa vuorovaikutusta ja antaa

jokaiselle tunteen siitä, että he ovat erityisiä ja arvostettuja.

Liikunnallisiksi harjoitteiksi sopivat esim. paralympialajit

ja niiden sovellukset.

Juoksusankarit: Luottamusjuoksu, KLL ja

Suomen Paralympiakomitea ry

Teksti suvaitsevaisuudesta: Liike ry

Työryhmä:

Heli Valkama, Olli Kelhä, Marja Pennanen,

Heikki Turunen, Minna Närhi