7
tarkoitetuilta kuntosaleilta ja -klubeilta, jossa he voivat
tuntea olonsa kotoisaksi ja kohentaa kuntoaan yhdessä
muiden naisten kanssa.
Kulttuurikasvatuksen
päämääränä on tutustuttaa ihmisiä
toisenlaisiin kulttuureihin, mutta toisaalta tehdä heidät
myös tietoisemmaksi omasta kulttuuristaan. Peruslähtö-
kohtana on ajatus, jossa ihmisen ollessa vuorovaikutuk-
sessa toisen kulttuurin edustajan kanssa, ennakkoluulot
vähenevät ja ajatusmaailma rakentuu moniarvoisemmaksi.
Yhdessä muiden osa-alueiden kanssa kulttuurikasvatus
lisää suvaitsevuutta.
Kokemuksellinen oppiminen on hyvä tapa tuoda kulttuu-
rikasvatusta esille.
1. Kysymyksiä oppilaille
Tavoite:
ymmärtää, että suvaitsevaisuus koskee meitä kaik-
kia ja katsella sitä omasta näkökulmasta
1. Mitä muiden pitäisi minusta tietää, että
suvaitsevaisuus lisääntyisi?
2. Mitä haluaisin, että muut suvaitsisivat minussa
enemmän ja siten ymmärtäisivät minua
paremmin?
3. Mistä erilaisuus ryhmämme oppilaiden
välillä johtuu?
2. Toiminnallinen ryhmätehtävä
Tavoite:
suvaitsevaisuuden lisääminen monikulttuurisessa
ryhmässä, ryhmäytyminen ja eri kulttuureihin tutustu-
minen. Ellei ryhmässä ole eri kulttuuritaustan omaavia
oppilaita, voidaan samalla tapaa kääntää kaikki ryhmäläis-
ten erityispiirteet positiivisiksi.
Alkuvalmistelu: opettaja tai oppilaat tekevät kysymyk-
siä, joihin vain itse ja joku tietty henkilö luokassa tietää
vastauksen. Kysymykset liittyvät ryhmäläisten kulttuuri-
taustaan, kieleen, tai mihin tahansa erityispiirteisiin, esim.
liikuntarajoitteet, diabeetikot, oppimisvaikeudet ja miksikä
ei myös erityiset osaamiset kuten harrastukset ja musiikki.
Kysymykset laitetaan ohjetaululle.
Oppilaat voidaan jakaa pienempiin ryhmiin, joissa on
edustajia eri kulttuuritaustoista ja/tai mahdollisimman
erilaisia ryhmäläisiä keskenään tai toteuttaa tehtävä koko
luokan kanssa.
Ryhmästä yksi käy valitsemassa haluamansa kysymyksen
ohjetaululta ja esittää sen omalle ryhmälleen tai pienryh-
mälle. Ne, jotka kokevat, että kysymys koskee heidän omaa
asiantuntemustaan saavat vastata kysymykseen. Ryhmä voi
esittää myös jatkokysymyksiä. Tehtävä vaatii luottamusta
ja ohjausta, mutta edistää avointa vuorovaikutusta ja antaa
jokaiselle tunteen siitä, että he ovat erityisiä ja arvostettuja.
Liikunnallisiksi harjoitteiksi sopivat esim. paralympialajit
ja niiden sovellukset.
Juoksusankarit: Luottamusjuoksu, KLL ja
Suomen Paralympiakomitea ry
Teksti suvaitsevaisuudesta: Liike ry
Työryhmä:
Heli Valkama, Olli Kelhä, Marja Pennanen,
Heikki Turunen, Minna Närhi