HKSCAN AGRI
03
2016 3
FRÅN KÖP OCH SÄLJ
TILL VÄRDEKEDJOR
NÄR JAG PÅBÖRJADE
min karriär på 1990-talet var styrning
av leveranskedjor, (Supply Chain Management), högaktuellt
inom industrin. Det var då ett helt nytt begrepp som ansågs
vara banbrytande, och jag började också jobba med SCM,
som det förkortas. Diskussionerna kring SCM stödde sig på
den dåtida strategigurun
Michael E. Porters
värdekedje
tänkande. Enligt hans teori övergår vi från konkurrens mellan
företag till konkurrens mellan leveranskedjor.
Nu, några årtionden senare, kan vi konstatera att Porters
teorier fungerar i verkligheten. Vi har sett framgångar och
nedgångar bland många stora företag på grund av att
leveranskedjan varit bra eller mindre bra. En allt större del
v värdeskapandet, innovationerna och produktiviteten hos
företag har blivit beroende av ett framgångsrikt samarbete
inom hela värdekedjan.
HKScan är i samma situation. Företaget och primärproduk-
tionen utgör sammanhängande produktionskedjor, där såväl
kvantitets- och kvalitetsförväntningar, innovationer och idéer som kostnads- och lönsamhets
bekymmer till sist är gemensamma. Å andra sidan är vi inte oberoende av andra. Vi är en del
av värdekedjan för mat från åker till konsumenternas bord där HKScan utgör huvuddelen av
värdekedjan för dagligvaruhandeln och restaurangerna. Vi blir också allt mer en del av den
globala kött-, spannmåls- och fodermarknaden på många olika sätt. Konkurrensen om vem
som ska styra värdekedjan blir allt hårdare.
Jag har med tillfredsställelse kunnat se hur kedjetänkandet har blivit allt mer förfinat mellan
HKScan och primärproduktionen. De traditionella köp- och säljmodellerna föråldras snart när
täta samarbetskedjor visar sig vara överlägsna vad gäller konkurrenskraft. Dessutom ger bra
samarbetskedjor möjlighet att förbättra den gemensamma produktiviteten.
För HKScan är detta en tuff utmaning, eftersom förmåga
att styra en produktionskedja inte kommer av sig självt. Det
kräver en långsiktig kompetensutveckling, investeringar och
ett intensivt samarbete. Jag är övertygad om att investeringar
i ett väl fungerande samarbete till slut ger alla som deltar i
ansträngningen allt större fördelar.
Jag önskar läsarna av HKScan Agri-tidningen en trevlig höst!
Aki Laiho
Tillförordnad CEO HKScan
SAMARBETSKEDJOR
VISAR SIG VARA
ÖVERLÄGSNA
VAD GÄLLER
KONKURRENSKRAFT
Aki Laiho
Foto: Lehtikuva