Table of Contents Table of Contents
Previous Page  3 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 32 Next Page
Page Background

HKSCAN AGRI

03

2016 3

FRÅN KÖP OCH SÄLJ

TILL VÄRDEKEDJOR

NÄR JAG PÅBÖRJADE

min karriär på 1990-talet var styrning

av leveranskedjor, (Supply Chain Management), högaktuellt

inom industrin. Det var då ett helt nytt begrepp som ansågs

vara banbrytande, och jag började också jobba med SCM,

som det förkortas. Diskussionerna kring SCM stödde sig på

den dåtida strategigurun

Michael E. Porters

värdekedje­

tänkande. Enligt hans teori övergår vi från konkurrens mellan

företag till konkurrens mellan leveranskedjor.

Nu, några årtionden senare, kan vi konstatera att Porters

teorier fungerar i verkligheten. Vi har sett framgångar och

nedgångar bland många stora företag på grund av att

leveranskedjan varit bra eller mindre bra. En allt större del

v värdeskapandet, innovationerna och produktiviteten hos

företag har blivit beroende av ett framgångsrikt samarbete

inom hela värdekedjan.

HKScan är i samma situation. Företaget och primärproduk-

tionen utgör sammanhängande produktionskedjor, där såväl

kvantitets- och kvalitetsförväntningar, innovationer och idéer som kostnads- och lönsamhets­

bekymmer till sist är gemensamma. Å andra sidan är vi inte oberoende av andra. Vi är en del

av värdekedjan för mat från åker till konsumenternas bord där HKScan utgör huvuddelen av

värdekedjan för dagligvaruhandeln och restaurangerna. Vi blir också allt mer en del av den

globala kött-, spannmåls- och fodermarknaden på många olika sätt. Konkurrensen om vem​

​som ska styra värdekedjan blir allt hårdare.

Jag har med tillfredsställelse kunnat se hur kedjetänkandet har blivit allt mer förfinat mellan

HKScan och primärproduktionen. De traditionella köp- och säljmodellerna föråldras snart när

täta samarbetskedjor visar sig vara överlägsna vad gäller konkurrenskraft. Dessutom ger bra

samarbetskedjor möjlighet att förbättra den gemensamma produktiviteten.

För HKScan är detta en tuff utmaning, eftersom förmåga

att styra en produktionskedja inte kommer av sig självt. Det

kräver en långsiktig kompetensutveckling, investeringar och

ett intensivt samarbete. Jag är övertygad om att investeringar

i ett väl fungerande samarbete till slut ger alla som deltar i

ansträngningen allt större fördelar.

Jag önskar läsarna av HKScan Agri-tidningen en trevlig höst!

Aki Laiho

Tillförordnad CEO HKScan

SAMARBETSKEDJOR

VISAR SIG VARA

ÖVERLÄGSNA

VAD GÄLLER

KONKURRENSKRAFT

Aki Laiho

Foto: Lehtikuva