Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 48 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 48 Next Page
Page Background

INTERAKTIIVISTA TERAPIAA JA

ARVIOINTIA DOKUMENTOITUNA

Fysioline Oy

Arvionkatu 2

33840 Tampere

puh. 03-2350 700

info@fysioline.fi www.fysioline.fi

TYMO

®

INTERAKTIIVINEN

TERAPIA-ALUSTA

PABLO

®

SYSTEM

MONIPUOLISTA YLÄRAAJAN

KUNTOUTUSTA

linnanvapautta arvostavat sekä hyvän että huonon terveydenti-

lan omaavat.

Kuntoutujat tekevät palveluntuottajan valinnan pääosin it-

senäisesti tai yhdessä läheisten tai ystävien kanssa. 45 prosenttia

vastaajista on valinnut fysioterapiapalveluidensa tuottajan itse-

näisesti. Läheisten kanssa valinnan on tehnyt noin viidesosa vas-

taajista. Yhdessä julkisen tai yksityisen terveydenhuollon am-

mattilaisten kanssa valinnan on tehnyt 14 prosenttia vastaajista

ja yhdessä fysio- tai muun terapeutin kanssa 12 prosenttia. Ke-

lan toimihenkilön kanssa valinnan on tehnyt noin 4 prosent-

tia vastaajista.

Valtaosa kuntoutujista saa fysioterapiaa vähintään kerran

viikossa. Fysioterapian saanti on kestänyt keskimäärin 13,5

vuotta.

Itselle sopivan tuottajan valinta mahdollistunut

Valinnanvapauden koetaan mahdollistavan juuri itselle omien

kriteereiden pohjalta sopivan tuottajan valinnan. Kuntoutujat

ovat myös olleet valmiita vaihtamaan palveluntuottajaa laadul-

listen tekijöiden vuoksi.

Kuntoutujat ovat listanneet tärkeimpiä valintaan vaikutta-

via tekijöitä. Listan kärkeen sijoittuvat kuntoutuspalvelun tuot-

tajan erikoisosaaminen, kuntoutujien omat käsitykset terapian

laadusta ja vaikuttavuudesta sekä aikaisemmat kokemukset pal-

veluntuottajista (kuvio 2).

Vertailukelpoista tietoa palveluntuottajista

tarvitaan

Yli puolet kuntoutujista kokee tiedon löytämisen ja sopivan fy-

sioterapiapalveluiden tuottajan valitsemisen pääosin helpoksi.

Noin viidesosalle valinta tuottaa kuitenkin vaikeuksia.

Jakaumien perusteella esimerkiksi ne, jotka ovat aikaisem-

min vaihtaneet palveluntuottajaa, kokevat tiedon löytämisen

vaikeahkoksi. Tämä on tutkijoiden mukaan tärkeä havainto, sil-

lä kyseiset kuntoutujat ovat vaihtamisen vuoksi joutuneet etsi-

mään aktiivisemmin tietoa eri tuottajista.

Yli puolet vastaajista ilmoitti saavansa tietoa eri tuottajista

parhaiten terveydenhuollon ammattilaisilta. Lisäksi tietoa saa-

daan erityisesti Kelasta sekä ystäviltä ja sukulaisilta.

Selkeäksi kehittämiskohteeksi asiakkaan valinnanvapaudes-

sa onkin noussut vertailutiedon puute. Jatkossa asiakkaan valin-

nanvapautta voitaisiin tutkijoiden mielestä kehittää tarjoamalla

vertailukelpoista tietoa eri tuottajista.

Kyselyn avoimen palautteen perusteella ilmeni, että hyvin

pieni osa vastaajista ei tiennyt oikeudesta valita omaa palvelun-

tuottajaansa. Oikeudesta valinnanvapauteen olisikin tutkijoiden

mukaan hyvä tiedottaa jatkossa laajemmin asiakkaille.

Tutkimus:

Pitkänen, V. ja Pekola, P.

Asiakkaiden näkemykset valinnanva-

paudesta. Tulokset fysioterapiaa saaville vaativan lääkinnällisen

kuntoutuksen asiakkaille tehdystä kyselystä.

Työpapereita 95. Ke-

la 2016.

Tutkimus lyhyesti (SlideShare)