INTERAKTIIVISTA TERAPIAA JA
ARVIOINTIA DOKUMENTOITUNA
Fysioline Oy
Arvionkatu 2
33840 Tampere
puh. 03-2350 700
info@fysioline.fi www.fysioline.fiTYMO
®
INTERAKTIIVINEN
TERAPIA-ALUSTA
PABLO
®
SYSTEM
MONIPUOLISTA YLÄRAAJAN
KUNTOUTUSTA
linnanvapautta arvostavat sekä hyvän että huonon terveydenti-
lan omaavat.
Kuntoutujat tekevät palveluntuottajan valinnan pääosin it-
senäisesti tai yhdessä läheisten tai ystävien kanssa. 45 prosenttia
vastaajista on valinnut fysioterapiapalveluidensa tuottajan itse-
näisesti. Läheisten kanssa valinnan on tehnyt noin viidesosa vas-
taajista. Yhdessä julkisen tai yksityisen terveydenhuollon am-
mattilaisten kanssa valinnan on tehnyt 14 prosenttia vastaajista
ja yhdessä fysio- tai muun terapeutin kanssa 12 prosenttia. Ke-
lan toimihenkilön kanssa valinnan on tehnyt noin 4 prosent-
tia vastaajista.
Valtaosa kuntoutujista saa fysioterapiaa vähintään kerran
viikossa. Fysioterapian saanti on kestänyt keskimäärin 13,5
vuotta.
Itselle sopivan tuottajan valinta mahdollistunut
Valinnanvapauden koetaan mahdollistavan juuri itselle omien
kriteereiden pohjalta sopivan tuottajan valinnan. Kuntoutujat
ovat myös olleet valmiita vaihtamaan palveluntuottajaa laadul-
listen tekijöiden vuoksi.
Kuntoutujat ovat listanneet tärkeimpiä valintaan vaikutta-
via tekijöitä. Listan kärkeen sijoittuvat kuntoutuspalvelun tuot-
tajan erikoisosaaminen, kuntoutujien omat käsitykset terapian
laadusta ja vaikuttavuudesta sekä aikaisemmat kokemukset pal-
veluntuottajista (kuvio 2).
Vertailukelpoista tietoa palveluntuottajista
tarvitaan
Yli puolet kuntoutujista kokee tiedon löytämisen ja sopivan fy-
sioterapiapalveluiden tuottajan valitsemisen pääosin helpoksi.
Noin viidesosalle valinta tuottaa kuitenkin vaikeuksia.
Jakaumien perusteella esimerkiksi ne, jotka ovat aikaisem-
min vaihtaneet palveluntuottajaa, kokevat tiedon löytämisen
vaikeahkoksi. Tämä on tutkijoiden mukaan tärkeä havainto, sil-
lä kyseiset kuntoutujat ovat vaihtamisen vuoksi joutuneet etsi-
mään aktiivisemmin tietoa eri tuottajista.
Yli puolet vastaajista ilmoitti saavansa tietoa eri tuottajista
parhaiten terveydenhuollon ammattilaisilta. Lisäksi tietoa saa-
daan erityisesti Kelasta sekä ystäviltä ja sukulaisilta.
Selkeäksi kehittämiskohteeksi asiakkaan valinnanvapaudes-
sa onkin noussut vertailutiedon puute. Jatkossa asiakkaan valin-
nanvapautta voitaisiin tutkijoiden mielestä kehittää tarjoamalla
vertailukelpoista tietoa eri tuottajista.
Kyselyn avoimen palautteen perusteella ilmeni, että hyvin
pieni osa vastaajista ei tiennyt oikeudesta valita omaa palvelun-
tuottajaansa. Oikeudesta valinnanvapauteen olisikin tutkijoiden
mukaan hyvä tiedottaa jatkossa laajemmin asiakkaille.
Tutkimus:
Pitkänen, V. ja Pekola, P.
Asiakkaiden näkemykset valinnanva-
paudesta. Tulokset fysioterapiaa saaville vaativan lääkinnällisen
kuntoutuksen asiakkaille tehdystä kyselystä.
Työpapereita 95. Ke-
la 2016.
Tutkimus lyhyesti (SlideShare)