26 HKSCAN AGRI
TOIMITUSVARMUUS ON PERUSEDELLYTYS
HEDELMÄLLISELLE YHTEISTYÖLLE
K-ruokakauppojen valtavien volyymien maailmassa toimitusvarmuus on keskeinen
kumppanilta edellytettävä asia. Yhdessä HKScanin kanssa tehtävät, kohdalleen
osuvat kysyntäennusteet ovat tässä tärkeässä asemassa.
TEKSTI:
SANNA HAANPÄÄ-LIUKKO
KUVAT:
KESKO
– HKSCANIN TOIMITUSVARMUUS
on hyvällä tasolla, ja
yhteistyömme sujuu mainiosti, sanoo Keskon tuoretuottei-
den ostojohtaja
Jyrki Karlsson
.
Ketjun automatisointi, johon sisältyvät muun muassa
automaattisesti tapahtuvat tilaukset, on osa nykyaikaista
toimitusvarmuudesta huolehtimista. Kun rutiinit hoitu-
vat helposti, jää vaativampien toimitusvarmuuteen liitty-
vien asioiden tekemiseen enemmän aikaa.
HKScanin tilaus-toimitusketjua ohjaavat muun muassa
kysyntäennusteet. Kuinka Kesko sitten ennustaa tulevaa lihatarvetta?
Karlssonin mukaan perusmyynnin ennustaminen pohjautuu
Keskon keräämään historiatietoon eri tuotteiden menekistä ja kulutta-
jakäyttäytymisestä. Tarjous- ja muiden kampanjoiden kohdalla ennus-
teet tehdään Keskon ja HKScanin yhteistyönä. Selkeä kampanjakalen-
teri on hyvä pohja yhteiselle suunnittelulle.
– Meillä on paljon tietoa siitä, miten kuluttajat käyttäytyvät ja mitä
he ostavat, HKScan puolestaan tuntee kuluttajien lihankäytön ja sen
trendit. Näiden tietojen yhdistämisellä päästään jo pitkälle ennustei-
den laatimisessa.
Yhtäkkisiä muutoksia ei tilaus-toimitusketjussa luonnollisesti ole
mahdollista tehdä, joten suunnittelussa ollaan aina liikkeellä pit-
källä, noin neljän kuukauden aikajänteellä. Näin varmistetaan tie-
tyn tuotteen saatavuus jo etukäteen ja tehdään tarvittaessa muutok-
sia kampanjakalenteriin.
– Joulukinkkukeskustelut tosin käydään aina jo alkukesästä.
VASTUULLINEN ELINTARVIKEKETJU
KOVASSA KURSSISSA
Niin Keskolle kuin K-ruokakauppojen asiakkaille elintar-
vikeketjun vastuullisuus ja ruoan kotimaisuus ovat tär-
keitä asioita. Vastuullisuuteen liittyen Karlsson nostaa
esiin erityisesti tuoteturvallisuuden ja eläinten hyvinvoin-
nin, jotka Suomessa ovat erittäin hyvällä tasolla.
– Keskon Tuottajalle kiitos -toimintamalli on kannanotto
ja teko kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden
elinvoimaisuuden puolesta, Karlsson sanoo.
K-ruokakaupoissa on myynnissä seitsemän Pirkan Tuottajalle kiitos
-lihatuotetta, joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille. Lisä-
tuki on sisällytetty tuotteen hintaan ja se on noin 5 % tuotteen hinnasta.
LISÄARVOA TUOTTAVAT INNOVAATIOT
Kysyntäennusteiden lisäksi, Kesko ja HKScan tekevät yhteistyötä
myös innovaatioiden ja markkinoinnin osa-alueilla.
– Odotamme HKScanin kaltaiselta johtavalta toimijalta oman tuo-
teryhmänsä syvällistä tuntemusta sekä ymmärrystä trendien ja kulut-
tajien lihankäytön vaikutuksista. Meillä taas on käytössämme run-
saasti tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja sen kehittymisestä.
Näiden tietojen yhdistelmästä voidaan löytää uusien, lisäarvoa tuot-
tavien tuoteinnovaatioiden aihioita, sanoo Karlsson.
Hyvä esimerkki lisäarvoa tuottavasta uudesta tuoteperheestä on
viime kesänä myyntiin tullut HK Maakarit -artesaanimakkarat.
/ MARKKINAT /
K-ruokakaupoissa on myynnissä Tuottajalle kiitos -lihatuotteita,
joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille.