Table of Contents Table of Contents
Previous Page  26 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 32 Next Page
Page Background

26 HKSCAN AGRI

TOIMITUSVARMUUS ON PERUSEDELLYTYS

HEDELMÄLLISELLE YHTEISTYÖLLE

K-ruokakauppojen valtavien volyymien maailmassa toimitusvarmuus on keskeinen

kumppanilta edellytettävä asia. Yhdessä HKScanin kanssa tehtävät, kohdalleen

osuvat kysyntäennusteet ovat tässä tärkeässä asemassa.

TEKSTI:

SANNA HAANPÄÄ-LIUKKO

KUVAT:

KESKO

– HKSCANIN TOIMITUSVARMUUS

on hyvällä tasolla, ja

yhteistyömme sujuu mainiosti, sanoo Keskon tuoretuottei-

den ostojohtaja

Jyrki Karlsson

.

Ketjun automatisointi, johon sisältyvät muun muassa

automaattisesti tapahtuvat tilaukset, on osa nykyaikaista

toimitusvarmuudesta huolehtimista. Kun rutiinit hoitu-

vat helposti, jää vaativampien toimitusvarmuuteen liitty-

vien asioiden tekemiseen enemmän aikaa.

HKScanin tilaus-toimitusketjua ohjaavat muun muassa

kysyntäennusteet. Kuinka Kesko sitten ennustaa tulevaa lihatarvetta?

Karlssonin mukaan perusmyynnin ennustaminen pohjautuu

Keskon keräämään historiatietoon eri tuotteiden menekistä ja kulutta-

jakäyttäytymisestä. Tarjous- ja muiden kampanjoiden kohdalla ennus-

teet tehdään Keskon ja HKScanin yhteistyönä. Selkeä kampanjakalen-

teri on hyvä pohja yhteiselle suunnittelulle.

– Meillä on paljon tietoa siitä, miten kuluttajat käyttäytyvät ja mitä

he ostavat, HKScan puolestaan tuntee kuluttajien lihankäytön ja sen

trendit. Näiden tietojen yhdistämisellä päästään jo pitkälle ennustei-

den laatimisessa.

Yhtäkkisiä muutoksia ei tilaus-toimitusketjussa luonnollisesti ole

mahdollista tehdä, joten suunnittelussa ollaan aina liikkeellä pit-

källä, noin neljän kuukauden aikajänteellä. Näin varmistetaan tie-

tyn tuotteen saatavuus jo etukäteen ja tehdään tarvittaessa muutok-

sia kampanjakalenteriin.

– Joulukinkkukeskustelut tosin käydään aina jo alkukesästä.

VASTUULLINEN ELINTARVIKEKETJU

KOVASSA KURSSISSA

Niin Keskolle kuin K-ruokakauppojen asiakkaille elintar-

vikeketjun vastuullisuus ja ruoan kotimaisuus ovat tär-

keitä asioita. Vastuullisuuteen liittyen Karlsson nostaa

esiin erityisesti tuoteturvallisuuden ja eläinten hyvinvoin-

nin, jotka Suomessa ovat erittäin hyvällä tasolla.

– Keskon Tuottajalle kiitos -toimintamalli on kannanotto

ja teko kotimaisten ruoantuottajien ja elintarviketeollisuuden

elinvoimaisuuden puolesta, Karlsson sanoo.

K-ruokakaupoissa on myynnissä seitsemän Pirkan Tuottajalle kiitos

-lihatuotetta, joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille. Lisä-

tuki on sisällytetty tuotteen hintaan ja se on noin 5 % tuotteen hinnasta.

LISÄARVOA TUOTTAVAT INNOVAATIOT

Kysyntäennusteiden lisäksi, Kesko ja HKScan tekevät yhteistyötä

myös innovaatioiden ja markkinoinnin osa-alueilla.

– Odotamme HKScanin kaltaiselta johtavalta toimijalta oman tuo-

teryhmänsä syvällistä tuntemusta sekä ymmärrystä trendien ja kulut-

tajien lihankäytön vaikutuksista. Meillä taas on käytössämme run-

saasti tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja sen kehittymisestä.

Näiden tietojen yhdistelmästä voidaan löytää uusien, lisäarvoa tuot-

tavien tuoteinnovaatioiden aihioita, sanoo Karlsson.

Hyvä esimerkki lisäarvoa tuottavasta uudesta tuoteperheestä on

viime kesänä myyntiin tullut HK Maakarit -artesaanimakkarat.

/ MARKKINAT /

K-ruokakaupoissa on myynnissä Tuottajalle kiitos -lihatuotteita,

joista K-ryhmä maksaa lisätuen suoraan tuottajille.