28 HKSCAN AGRI
/ YHTEISTYÖSSÄ /
REHUAJOT
PITÄVÄT KIINNI
SEITSEMÄNÄ
PÄIVÄNÄ VIIKOSSA
LÄPI VUODEN.
ON PILVINEN ELOKUUN AAMUPÄIVÄ
ja kuljet-
taja
Juha Maidell
on ST1:n biodieseltehtaalla Jokioisissa
ottamassa kyytiin päivän toista kuormaa. Juttuseurana
on tällä kertaa työnantaja, Kuljetus Mikolan omistajayrit-
täjä
JarkkoMikola
, joka on tullut rahtikirjoja noutamaan.
Täysperävaunuauto täyttyy kuumalla liemellä tunnissa
ja vartissa. Maidell printtaa rahtikirjan, josta selviää erän
kuiva-aine- ja valkuaispitoisuus, ja suuntaa auton Punka-
laitumelle kohti ensimmäistä asiakas-
tilaa. Rekka nielee tietä loppukesän
vaalentamien viljapeltojen välissä.
Päivän käyntikohteet hän on
suunnitellut itse. HKScanilla on
nelisenkymmentä Jokioisten ovr:ää
käyttävää asiakastilaa. Auton kalen-
teri kertoo, milloin milläkin tilalla
on viimeksi käyty. Sikaloiden koot
vaihtelevat: pienimmälle tilalle pumpataan kerrallaan
viisi tonnia, suurimmalle 45 tonnia.
– Ajoreitti elää koko ajan. Tällä alueella on paljon
tiloja, joten täydennystä saa joustavasti. Jos tilalta soite-
taan, voimme toimittaa rehua usein vielä samana päivänä,
kuljettaja kertoo.
– Tuottajat ovat tottuneet siihen, että säiliö täyttyy
ilman eri tilausta. Aina en edes tapaa tilan väkeä. Tiedon
kulkua on aina varaa parantaa – jos-
kus on käynyt niinkin, että rehua on
viety tyhjään sikalaan kun isäntä ei
ole muistanut ilmoittaa muutoksesta.
Kuljettajan työssä välillä odotel-
laan ja välillä kiipeillään. Joskus jou-
tuu odottelemaan, että tavaraa tulee
prosessista, tilalla taas rehun pump-
paaminen vie aikansa. Kiipeily
REHULIEMI KULKEE
KUMIPYÖRILLÄ
Viljateollisuuden sivutuotteena syntyy jatkuvasti arvokasta rehujaetta. Kuljetus
Mikolan säiliöautot ovat tien päällä joka päivä, jotta laitosten varastosiilot eivät
täyty ja jotta sikatiloilla on koko ajan käytössään ovr:ää liemirehun valmistukseen.
TEKSTI JA KUVAT:
RAILA AALTONEN
Kuljetus Mikolan autot ovat ajaneet HKScanin välittämiä
rehuliemiä sikatiloille jo kymmenen vuotta.