Table of Contents Table of Contents
Previous Page  29 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 29 / 32 Next Page
Page Background

03

2016 KOTITILALTA 29

Kuljettajan on kavuttava säiliön

huipulle täytön aluksi ja lopuksi.

kuuluu asiaan sekä täytön alussa että lopussa: ensin on

tähysteltävä säiliön päältä rehun pintaa ja lopussa seu-

rattava säiliön täyttymistä.

Maidell on itsekin viljelijä ja entinen siantuottaja.

Tilaympäristöt ovat hänelle tuttuja paikkoja ja työ mie-

luisaa. Yksi asia häntä kuitenkin sapettaa: jos siilolle

kapuaminen ei ole turvallista.

– Isännät eivät itse useinkaan kulje näillä tikkailla, siksi

niiden kunnosta ei aina huolehdita. Joskus laitan rahti-

kirjaan merkinnän ja toivon nopeaa parannusta asiaan.

Juha Kouvon

tilalla ei ole huomautettavaa. Siilon päälle

pääsee leveitä teräksisiä kierreportaita, joissa on turval-

liset kaiteet. 20 kuutiota ehkä menee, kuljettaja arvioi ja

lähtee käynnistämään pumppua.

MÄÄRÄT VAIHTELEVAT

Kuljetus Mikolan autot ovat ajaneet HKScanin välittä-

miä liemiä sikatiloille kymmenen vuotta, nyt yhteistyössä

Tuoretien kanssa. Harjavallassa toimivan yrityksen 11 säi-

liöautosta seitsemän on HKScanin rehuajossa.

– Kuljettajia meillä on 15 ja omaa perhettä töissä kol-

messa polvessa, kertoo Jarkko Mikola.

– Rehuajot pitävät kiinni seitsemänä päivänä viikossa

läpi vuoden. Kuljettajat ovat hyvin sitoutuneita tähän

hommaan ja osaavat työnsä.

Tuotannon vaihtelu tuo haastetta rehukuljetuksiin. Lie-

miä syntyy siinä tahdissa kuin päätuotetta menee kau-

paksi. Mikola tarkistaa aamulla ensimmäiseksi tiedon

ovr:n määristä ja tarvittaessa soittaa toisen auton avuksi.

Sitten vain viedään pieniä määriä useampaan paikkaan,

vaikka edellisestä täytöstä ei olisi vielä montaa päivää.

Vastaavasti joskus ovr:stä on pulaa. Silloin vastaavaa

tuotetta ajetaan sopimustiloille muualta. Tavallisesti Joki-

oisista viedään 2–3 kuormaa päivittäin. Lisäksi Mikolan

yritys ajaa meijeriteollisuuden sivutuoterehuja Turengista,

Riihimäeltä ja Suonenjoelta.

TUORETIE OHJAA

KULJETUKSIA

HKScan aloitti

liemirehukuljetuksissa

yhteistyön Tuoretie Oy:n

kanssa maaliskuussa

2016. Kuljetuksia hoitavat

Tuoretien ohjauksessa

alueellisesti vahvat,

liemirehuihin erikoistuneet

kuljetusliikkeet, joista osa

on HKScanin pitkäaikaisia

yhteistyökumppaneita.

Jakelureittien entistä parempi

optimointi, päällekkäisten

toimintojen poistuminen

ja kuljetuskaluston

tehokkaampi käyttö säästävät

rehunjakelun kustannuksia.

Tehostuminen näkyy tiloilla

alentuneina rahtihintoina.

Muutoksen myötä käyttöön

otetaan vähitellen 76 tonnin

kuljetuskalusto.