Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 52 Next Page
Page Background

Liikuntaa

ilon kautta

ja

elämää varten!

F

ysioterapeutti

Merja Soanjärven

vastaanotolle tulee lapsia ja nuo-

ria molemmista ääripäistä – liikaa

ja liian vähän liikkuvista. – Edelli-

set tulevat nuorempina, jälkimmäiset teini-iässä, kun liikkumattomuuden vaikutukset

alkavat tuntua, Merja Soanjärvi sanoo.

Liikaakin siis voi liikkua? – Kyllä, jos

liikkuu yksipuolisesti. Niin tapahtuu mo-

nissa sellaisissa lajeissa, joissa harjoitellaan

valtavia määriä eikä lapsen omaehtoiselle

liikkumiselle jää aikaa. Samat asiat tois-

tuvat ja samat kehonkohdat kuormittuvat.

Ennen pitkää saatetaan olla ongelmissa.

Kipu on pääsääntöisesti se asia, joka

tuo liikuntaa aktiivisesti harrastavan lapsen

tai nuoren fysioterapeutin vastaanotolle. –

Kun ei pystytäkään enää harjoittele-

maan. Takaa löytyy pääsääntöisesti

ylikuormituksia ja jäykkyyksiä.

Merja Soanjärvi kertoo kym-

menvuotiaasta jääkiekkoilijapo-

jasta, joka itki vastaanotolla sitä,

ettei voinut liikkua – kipu oli niin

kova. Poikaa pystyttiin kuitenkin

auttamaan jo yhdellä fysiotera-

piakerralla.

– Hän oli lajissaan todella

hyvä, harrasti lajia siksi todella

paljon ja oli vielä muutenkin aktiivinen

liikkuja. Yhtäkkiä kymmenvuotiaan selkä

kuitenkin kipeytyi niin pahasti, ettei liik-

kumisesta tullut mitään edes koulussa väli­

tunnilla.

Selkäkipu oli provosoitunut pienellä

viiveellä esiin parin pelin tiimellyksessä

koetun, ei edes kovin kovan taklauksen

ja selän tärähtämisen jälkiseurauksena.

Kivun perimmäinen syy löytyi kuitenkin

rakenteista. – Totesin nelivuotiaasta asti

jääkiekkoa pelanneen pojan kehossa sel-

keän sidekudosjäykkyyden. Hoidin löyty-

nyttä selkeää linjaa neljästä eri kohdasta ja

annoin ohjeita kotiin. Poika oli muutaman

päivän päästä täysin kivuton ja liikkui taas

normaalisti.

Merja Soanjärvi korostaa, että tuki- ja

liikuntaelinongelmissa saadaan usein no-

peasti tuloksia – lapsilla kun ei ole vielä

samalla tavalla komplisoituneita tilanteita

kuin aikuisilla, joilla kulumat ja erilaiset

kompensaatiot mutkistavat oirekuvaa:

mikäolikaan syy ja mikä seuraus.

Oleellista on erottaa rakenteelliset ja

toiminnalliset asiat toisistaan – fysiotera-

peutin tulisi osata tämä, mutta se ei ole aina

helppoa. – Esimerkiksi jalkapalloa paljon

pelanneen pehmytkudokset lonkkanivelen

ympärillä voivat olla niin jäykkinä, ettei

lonkka kerta kaikkiaan liiku normaalilla

tavalla. Silloin kyse ei ole rakenteellisesta,

vaan toiminnallisesta asiasta, jolle on tehtä-

vissä jotakin: oikeanlaiset omaehtoiset liik-

kuvuus- ja tasapainoharjoitteet – kyllä kei-

noja on.

Fysioterapeuttina Merja Soanjärvi

katselee huolestunein mielin niitä lasten

ja nuorten liikuntalajeja, joissa harjoittelu­

määrät ovat suuria ja joissa tekeminen on

kovin tavoitteellista ja tuloskeskeistä heti

lapsesta alkaen. – Liikunnan tulisi olla

hauskaa. Liian usein näkee hyvin totista

tekemistä, Merja Soanjärvi sanoo.

Harjoittelua voi olla yksinkertaisesti

myös liikaa. – Esimerkiksi nuorten tyttöjen

voimisteluharrastus voi käydä työstä. Heiltä

saatetaan vaatia myös sellaisia isoja liikera-

toja, joita heidän nivelissään ei ole olemas-

sakaan. Jos laji vaatii isoa ulkokiertoa, jota

nuorella ei nivelessään ole, liike tehdään se-

län tai polven tai jonkin muun kehon koh-

dan kustannuksella ja seuraus on ennen

pitkää esiin pukkaava kipu.

Fysioterapeutti katsoo vastaanotolle

tulevan nuoren ryhtiä ja liikkuvuuksia,

sitäovatko käytössä normaalit liikeradat

ja ovatko nivelliikkuvuudet vapaat. - Jos

nivelliikkuvuuksissa on jotakin häikkää,

niihin puututaan.

- Katson myös yleistä liikettä: onko

liikeoikea-aikaista ja onko sen rytmi oikea.

Arvioin liikehallintaa: löytyykö selittäviä

tekijöitä kivulle ja oireille. Todella usein

kehossaon ylikuormituksista ja yksipuo-

lisesta liikunnasta johtuvia liikerajoituksia,

jotka vaikuttavat liikehallintaan. Harraste-

taan jotakin tiettyä lajia ja sitä harrastetaan

paljon.

Lihaskuntoharjoittelun, venyttelyjen

ja lihashuollon merkitys on jo ymmärretty

monissa urheiluseuroissa. – Haasteena

on se, että valmentajilla on kyllä paljon-

kin tietoa siitä, miten lajiharjoittelu teh-

dään, muttakuinka monella on silmää

seurata,tehdäänkö tukiharjoittelu oikein?

Tällä alueella voidaan liikuntapuolella

kehittyä vielä paljon: oppia, mikä tietyssä

tukiharjoitteessaon se ydinasia.

Kaikkein tärkeintä Merja Soanjärven

mukaan on kasvattaa lapsia ja nuoria lii-

kunnalliseen elämäntapaan ja ottaa huo-

mioon kaikki liikkujat. – En pidä hyvänä

sitä, että kilpaurheilupuolella keskitytään

vain lahjakkuuksiin. Joidenkin tutkimusten

mukaan 70 % heistä lopettaa murrosikään

mennessä. Kannattaa huomioida nekin,

joilla ei valmiiksi ole niin paljon valmiuk-

sia, mutta jotka ovat innostuneita tekemään

ja kehittymään. Ja muistaa monipuolisuus

ja omaehtoisen liikkumisen tärkeys.

Ja sitten tämä istumakulttuuri! – Käsi

sydämelle – kuinka paljon lasten liiallisessa

ruutuajassa on aikuisten omaa esimerkkiä

ja mukavuudenhalua? Merja Soanjärvi ky-

syy. – Vanhempien kannattaa muistaa, että

liikunnalla on todella paljon ja kauaskan-

toisia vaikutuksia lapsen elämään, kuten

mm. Liikkuva koulu –hanke on osoittanut

– jopa oppimistulokset paranevat, kun lap-

sen arkeen kuuluu riittävä määrä fyysistä

aktiivisuutta.

- Lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinon-

gelmissa saadaan fysioterapialla usein

nopeastikin tuloksia, sanoo fysioterapeut-

ti OMT Merja Soanjärvi, joka myös kou-

luttaa. Kuva Fysin Tule-täydennyskoulu-

tuksesta.

Fysi ry järjestää lasten ja nuorten liikkumisesta kiinnostuneille

NYT lapset liikkeelle -koulutuksen Tampereella 19.3.2015

Kouluttajina: •

Harri Hakkarainen

, LL, LitM, urheilulääkäri ja -valmentaja,Suomen Olympiakomitean vastaava lääkäri, •

Mikko Julin

, ft, THM, lehtori,

Laurea-ammattikorkeakoulu •

Merja Soanjärvi

, ft, OMT. Koulutus järjestetään Fysiotec-messujen yhteydessä Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa.

Katso lisää

www.fysi.fi/koulutus/koulutuskalenteri

Fyysisen aktiivisuuden

perussuositus kouluikäisille

Kaikkien 7–18‐vuotiaiden tulee

liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä

monipuolisesti ja ikään sopivalla

tavalla

Yli kahden tunnin pituisia

istumisjaksoja tulee välttää

Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa

olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä