Liikuntaa
ilon kautta
ja
elämää varten!
F
ysioterapeutti
Merja Soanjärven
vastaanotolle tulee lapsia ja nuo-
ria molemmista ääripäistä – liikaa
ja liian vähän liikkuvista. – Edelli-
set tulevat nuorempina, jälkimmäiset teini-iässä, kun liikkumattomuuden vaikutukset
alkavat tuntua, Merja Soanjärvi sanoo.
Liikaakin siis voi liikkua? – Kyllä, jos
liikkuu yksipuolisesti. Niin tapahtuu mo-
nissa sellaisissa lajeissa, joissa harjoitellaan
valtavia määriä eikä lapsen omaehtoiselle
liikkumiselle jää aikaa. Samat asiat tois-
tuvat ja samat kehonkohdat kuormittuvat.
Ennen pitkää saatetaan olla ongelmissa.
Kipu on pääsääntöisesti se asia, joka
tuo liikuntaa aktiivisesti harrastavan lapsen
tai nuoren fysioterapeutin vastaanotolle. –
Kun ei pystytäkään enää harjoittele-
maan. Takaa löytyy pääsääntöisesti
ylikuormituksia ja jäykkyyksiä.
Merja Soanjärvi kertoo kym-
menvuotiaasta jääkiekkoilijapo-
jasta, joka itki vastaanotolla sitä,
ettei voinut liikkua – kipu oli niin
kova. Poikaa pystyttiin kuitenkin
auttamaan jo yhdellä fysiotera-
piakerralla.
– Hän oli lajissaan todella
hyvä, harrasti lajia siksi todella
paljon ja oli vielä muutenkin aktiivinen
liikkuja. Yhtäkkiä kymmenvuotiaan selkä
kuitenkin kipeytyi niin pahasti, ettei liik-
kumisesta tullut mitään edes koulussa väli
tunnilla.
Selkäkipu oli provosoitunut pienellä
viiveellä esiin parin pelin tiimellyksessä
koetun, ei edes kovin kovan taklauksen
ja selän tärähtämisen jälkiseurauksena.
Kivun perimmäinen syy löytyi kuitenkin
rakenteista. – Totesin nelivuotiaasta asti
jääkiekkoa pelanneen pojan kehossa sel-
keän sidekudosjäykkyyden. Hoidin löyty-
nyttä selkeää linjaa neljästä eri kohdasta ja
annoin ohjeita kotiin. Poika oli muutaman
päivän päästä täysin kivuton ja liikkui taas
normaalisti.
Merja Soanjärvi korostaa, että tuki- ja
liikuntaelinongelmissa saadaan usein no-
peasti tuloksia – lapsilla kun ei ole vielä
samalla tavalla komplisoituneita tilanteita
kuin aikuisilla, joilla kulumat ja erilaiset
kompensaatiot mutkistavat oirekuvaa:
mikäolikaan syy ja mikä seuraus.
Oleellista on erottaa rakenteelliset ja
toiminnalliset asiat toisistaan – fysiotera-
peutin tulisi osata tämä, mutta se ei ole aina
helppoa. – Esimerkiksi jalkapalloa paljon
pelanneen pehmytkudokset lonkkanivelen
ympärillä voivat olla niin jäykkinä, ettei
lonkka kerta kaikkiaan liiku normaalilla
tavalla. Silloin kyse ei ole rakenteellisesta,
vaan toiminnallisesta asiasta, jolle on tehtä-
vissä jotakin: oikeanlaiset omaehtoiset liik-
kuvuus- ja tasapainoharjoitteet – kyllä kei-
noja on.
Fysioterapeuttina Merja Soanjärvi
katselee huolestunein mielin niitä lasten
ja nuorten liikuntalajeja, joissa harjoittelu
määrät ovat suuria ja joissa tekeminen on
kovin tavoitteellista ja tuloskeskeistä heti
lapsesta alkaen. – Liikunnan tulisi olla
hauskaa. Liian usein näkee hyvin totista
tekemistä, Merja Soanjärvi sanoo.
Harjoittelua voi olla yksinkertaisesti
myös liikaa. – Esimerkiksi nuorten tyttöjen
voimisteluharrastus voi käydä työstä. Heiltä
saatetaan vaatia myös sellaisia isoja liikera-
toja, joita heidän nivelissään ei ole olemas-
sakaan. Jos laji vaatii isoa ulkokiertoa, jota
nuorella ei nivelessään ole, liike tehdään se-
län tai polven tai jonkin muun kehon koh-
dan kustannuksella ja seuraus on ennen
pitkää esiin pukkaava kipu.
Fysioterapeutti katsoo vastaanotolle
tulevan nuoren ryhtiä ja liikkuvuuksia,
sitäovatko käytössä normaalit liikeradat
ja ovatko nivelliikkuvuudet vapaat. - Jos
nivelliikkuvuuksissa on jotakin häikkää,
niihin puututaan.
- Katson myös yleistä liikettä: onko
liikeoikea-aikaista ja onko sen rytmi oikea.
Arvioin liikehallintaa: löytyykö selittäviä
tekijöitä kivulle ja oireille. Todella usein
kehossaon ylikuormituksista ja yksipuo-
lisesta liikunnasta johtuvia liikerajoituksia,
jotka vaikuttavat liikehallintaan. Harraste-
taan jotakin tiettyä lajia ja sitä harrastetaan
paljon.
Lihaskuntoharjoittelun, venyttelyjen
ja lihashuollon merkitys on jo ymmärretty
monissa urheiluseuroissa. – Haasteena
on se, että valmentajilla on kyllä paljon-
kin tietoa siitä, miten lajiharjoittelu teh-
dään, muttakuinka monella on silmää
seurata,tehdäänkö tukiharjoittelu oikein?
Tällä alueella voidaan liikuntapuolella
kehittyä vielä paljon: oppia, mikä tietyssä
tukiharjoitteessaon se ydinasia.
Kaikkein tärkeintä Merja Soanjärven
mukaan on kasvattaa lapsia ja nuoria lii-
kunnalliseen elämäntapaan ja ottaa huo-
mioon kaikki liikkujat. – En pidä hyvänä
sitä, että kilpaurheilupuolella keskitytään
vain lahjakkuuksiin. Joidenkin tutkimusten
mukaan 70 % heistä lopettaa murrosikään
mennessä. Kannattaa huomioida nekin,
joilla ei valmiiksi ole niin paljon valmiuk-
sia, mutta jotka ovat innostuneita tekemään
ja kehittymään. Ja muistaa monipuolisuus
ja omaehtoisen liikkumisen tärkeys.
Ja sitten tämä istumakulttuuri! – Käsi
sydämelle – kuinka paljon lasten liiallisessa
ruutuajassa on aikuisten omaa esimerkkiä
ja mukavuudenhalua? Merja Soanjärvi ky-
syy. – Vanhempien kannattaa muistaa, että
liikunnalla on todella paljon ja kauaskan-
toisia vaikutuksia lapsen elämään, kuten
mm. Liikkuva koulu –hanke on osoittanut
– jopa oppimistulokset paranevat, kun lap-
sen arkeen kuuluu riittävä määrä fyysistä
aktiivisuutta.
- Lasten ja nuorten tuki- ja liikuntaelinon-
gelmissa saadaan fysioterapialla usein
nopeastikin tuloksia, sanoo fysioterapeut-
ti OMT Merja Soanjärvi, joka myös kou-
luttaa. Kuva Fysin Tule-täydennyskoulu-
tuksesta.
Fysi ry järjestää lasten ja nuorten liikkumisesta kiinnostuneille
NYT lapset liikkeelle -koulutuksen Tampereella 19.3.2015
Kouluttajina: •
Harri Hakkarainen
, LL, LitM, urheilulääkäri ja -valmentaja,Suomen Olympiakomitean vastaava lääkäri, •
Mikko Julin
, ft, THM, lehtori,
Laurea-ammattikorkeakoulu •
Merja Soanjärvi
, ft, OMT. Koulutus järjestetään Fysiotec-messujen yhteydessä Tampereen Messu- ja urheilukeskuksessa.
Katso lisää
www.fysi.fi/koulutus/koulutuskalenteriFyysisen aktiivisuuden
perussuositus kouluikäisille
Kaikkien 7–18‐vuotiaiden tulee
liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä
monipuolisesti ja ikään sopivalla
tavalla
Yli kahden tunnin pituisia
istumisjaksoja tulee välttää
Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa
olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä