Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 52 Next Page
Page Background

10

Fysi 1

2015

Ruudun

lumoissa

T

apahtui Tapaninpäivänä: Fysio­

terapiayrittäjä,

kouluttaja

SinikkaKilpikoski

oli miehensä

kanssa kutsunut kaikki lapset

perheineen perinteiselle lounaalle ”Mumski-Vaarilaan”. Yhtäkkiä aikuiset heräsivät

ihmettelemään, miksi lastenhuoneessa

oli aivanhiirenhiljaista. – Hiivin kurkis-

tamaan ja nappasin tämän kuvan. Kaikki

lapsenlapsetolivat uppoutuneet iPadinlu-

moihin!, Sinikkakuvailee.

- Onneksi nämä samaiset lapset ovat

myös erittäin innokkaita liikkujia. He pe-

laavat käsipalloa, jalkapalloa ja salibandyä,

harrastavat uimahyppyä ja laskettelua. Yksi

heistä soittaa lisäksi pianoa! Lasten vanhem-

mat pitävät kiitettävästi huolta siitä,ettei

ruutuaikaa tule liikaa, vaan lisäksi ollaan

piilosilla, leikitään, pompitaan ja peuhataan.

Sinikka Kilpikoski pitää tärkeänä, että

lapsia kannustetaan liikkumaan ja viet-

tämään ruudun ääressä vain tietty aika

– muuten lumo voi viedä mennessään.

– Isoäiti-ikäinen potilaani kertoi herättävän

tapauksen. Hänen lapsenlapsensa oli kou-

lua varten haastatellut isoäitiä siitä, mitä tä-

mä teki lapsuudessaan. Isoäiti kertoi hiih-

täneensä viiden kilometrin koulumatkan

päivittäin suuntaansa, kulkeneensa hevos-

kyydillä ja ettei heillä ollut hänen lapsuu-

dessaan vielä puhelintakaan kännyköistä

puhumattakaan. Lapsenlapsen toteamus

oli, että minä en kyllä olisi voinut elää il-

man iPadia!

Sinikka Kilpikoski kertoo kantavansa

huolta niistä nuorista ihmisistä, jotka eivät

ymmärrä arkisen liikkumisen tärkeyttä ter-

veydelle, vaan ovat jämähtäneet kyyryyn

ruutujensa äärelle ja syömäänkin mitä sat-

tuu. – Kaikki ei välttämättä ole korjattavissa

myöhemmin. Nuoren kasvulinjat ovat vielä

pehmeät ja jos nuori liikkuu hyvin vähän,

saattavat esimerkiksi tietyt nikamien kasvu­

häiriöt jäädä pysyviksi. Myös diabetes ja

metabolinen oireyhtymä voivat alkaa jo

nuorella iällä, jos riittävään liikuntaan ja

terveelliseen ravintoon ei kiinnitetä huo-

miota.

Kyselytutkimusten perusteella kolme neljästä koululaisesta istuu

päivittäin ruudun ääressä yli kahden tunnin suosituksen. Viikon-

loppuina ruutuajan määrä lähes kaksinkertaistuu. Erityisesti osal-

la pojista tietokoneen käyttö ja konsolipelien pelaaminen viikon-

loppuisin on huolestuttavan runsasta. Kiihtyvyysanturimittausten

perusteella liikkumaton aika päivän aikana vaihtelee 7‒8-vuotiai-

den viidestä tunnista 13‒14-vuotiaiden lähes yhdeksään tuntiin.

Koulupäivän aikana objektiivisesti mitattu liikkumaton aika vaih-

telee 1.-luokkalaisten 35 minuutista 8.-luokkalaisten 45 minuut-

tiin jokaista koulupäivän tuntia kohti, mikä paljastaa paikallaan

istumisen olevan hyvin hallitseva tila suomalaisissa kouluissa ja

erityisesti yläkouluissa. Liikkuva koulu -ohjelma voi olla tärkeässä

roolissa auttamassa suomalaisia kouluja muuttamaan päivittäi-

siä rutiinejaan fyysisesti aktiivisemmiksi ja vähemmän istuviksi.

Lähde:

”Lasten ja nuorten liikunta; Suomen tilannekatsaus 2014 ja

kansainvälinen vertailu”

Istuminen ja ruutuaika

USEIMPIEN LASTEN JA NUORTEN RUUDUN

ÄÄRESSÄ VIETETTY AIKA YLITTÄÄ KAKSI

TUNTIA PÄIVITTÄIN

Reumaa sairastavan lapsen

fysioterapiatarve

Nivelten liikkuvuudesta huolehditaan sai-

rauden vaiheen mukaan passiivisilla, ak-

tiivisesti avustetuilla tai potilaan omaeh-

toisesti tekemillä liikkeillä, joilla pyritään

estämään niveliä jäykistävän sidekudoksen

muodostumista. Fysioterapian tavoitteita

ovat kivun lievittäminen ja hallinta, toi-

mintakyvyn ylläpito ja parantaminen sekä

sairauden pahenemisen estäminen. Fysio-

terapiamenetelmät tulisi valita yksilölli-

sesti huomioiden aiheet ja vasta-aiheet.

Optimaalinen fysioterapia edellyttää usein

farmakologisten hoitojen yhdistämistä hoi-

to/kuntoutuskokonaisuuteen. Kuntoutus-

tiimin tavoitteena on valtuuttaa TULES-

potilas kuntouttamaan itse itseään.

Teksti : RITVA TIITTANEN-WALLENIUS | Kuva : SINIKKA KILPIKOSKI