10
Fysi 1
•
2015
Ruudun
lumoissa
T
apahtui Tapaninpäivänä: Fysio
terapiayrittäjä,
kouluttaja
SinikkaKilpikoski
oli miehensä
kanssa kutsunut kaikki lapset
perheineen perinteiselle lounaalle ”Mumski-Vaarilaan”. Yhtäkkiä aikuiset heräsivät
ihmettelemään, miksi lastenhuoneessa
oli aivanhiirenhiljaista. – Hiivin kurkis-
tamaan ja nappasin tämän kuvan. Kaikki
lapsenlapsetolivat uppoutuneet iPadinlu-
moihin!, Sinikkakuvailee.
- Onneksi nämä samaiset lapset ovat
myös erittäin innokkaita liikkujia. He pe-
laavat käsipalloa, jalkapalloa ja salibandyä,
harrastavat uimahyppyä ja laskettelua. Yksi
heistä soittaa lisäksi pianoa! Lasten vanhem-
mat pitävät kiitettävästi huolta siitä,ettei
ruutuaikaa tule liikaa, vaan lisäksi ollaan
piilosilla, leikitään, pompitaan ja peuhataan.
Sinikka Kilpikoski pitää tärkeänä, että
lapsia kannustetaan liikkumaan ja viet-
tämään ruudun ääressä vain tietty aika
– muuten lumo voi viedä mennessään.
– Isoäiti-ikäinen potilaani kertoi herättävän
tapauksen. Hänen lapsenlapsensa oli kou-
lua varten haastatellut isoäitiä siitä, mitä tä-
mä teki lapsuudessaan. Isoäiti kertoi hiih-
täneensä viiden kilometrin koulumatkan
päivittäin suuntaansa, kulkeneensa hevos-
kyydillä ja ettei heillä ollut hänen lapsuu-
dessaan vielä puhelintakaan kännyköistä
puhumattakaan. Lapsenlapsen toteamus
oli, että minä en kyllä olisi voinut elää il-
man iPadia!
Sinikka Kilpikoski kertoo kantavansa
huolta niistä nuorista ihmisistä, jotka eivät
ymmärrä arkisen liikkumisen tärkeyttä ter-
veydelle, vaan ovat jämähtäneet kyyryyn
ruutujensa äärelle ja syömäänkin mitä sat-
tuu. – Kaikki ei välttämättä ole korjattavissa
myöhemmin. Nuoren kasvulinjat ovat vielä
pehmeät ja jos nuori liikkuu hyvin vähän,
saattavat esimerkiksi tietyt nikamien kasvu
häiriöt jäädä pysyviksi. Myös diabetes ja
metabolinen oireyhtymä voivat alkaa jo
nuorella iällä, jos riittävään liikuntaan ja
terveelliseen ravintoon ei kiinnitetä huo-
miota.
Kyselytutkimusten perusteella kolme neljästä koululaisesta istuu
päivittäin ruudun ääressä yli kahden tunnin suosituksen. Viikon-
loppuina ruutuajan määrä lähes kaksinkertaistuu. Erityisesti osal-
la pojista tietokoneen käyttö ja konsolipelien pelaaminen viikon-
loppuisin on huolestuttavan runsasta. Kiihtyvyysanturimittausten
perusteella liikkumaton aika päivän aikana vaihtelee 7‒8-vuotiai-
den viidestä tunnista 13‒14-vuotiaiden lähes yhdeksään tuntiin.
Koulupäivän aikana objektiivisesti mitattu liikkumaton aika vaih-
telee 1.-luokkalaisten 35 minuutista 8.-luokkalaisten 45 minuut-
tiin jokaista koulupäivän tuntia kohti, mikä paljastaa paikallaan
istumisen olevan hyvin hallitseva tila suomalaisissa kouluissa ja
erityisesti yläkouluissa. Liikkuva koulu -ohjelma voi olla tärkeässä
roolissa auttamassa suomalaisia kouluja muuttamaan päivittäi-
siä rutiinejaan fyysisesti aktiivisemmiksi ja vähemmän istuviksi.
Lähde:
”Lasten ja nuorten liikunta; Suomen tilannekatsaus 2014 ja
kansainvälinen vertailu”
Istuminen ja ruutuaika
USEIMPIEN LASTEN JA NUORTEN RUUDUN
ÄÄRESSÄ VIETETTY AIKA YLITTÄÄ KAKSI
TUNTIA PÄIVITTÄIN
Reumaa sairastavan lapsen
fysioterapiatarve
Nivelten liikkuvuudesta huolehditaan sai-
rauden vaiheen mukaan passiivisilla, ak-
tiivisesti avustetuilla tai potilaan omaeh-
toisesti tekemillä liikkeillä, joilla pyritään
estämään niveliä jäykistävän sidekudoksen
muodostumista. Fysioterapian tavoitteita
ovat kivun lievittäminen ja hallinta, toi-
mintakyvyn ylläpito ja parantaminen sekä
sairauden pahenemisen estäminen. Fysio-
terapiamenetelmät tulisi valita yksilölli-
sesti huomioiden aiheet ja vasta-aiheet.
Optimaalinen fysioterapia edellyttää usein
farmakologisten hoitojen yhdistämistä hoi-
to/kuntoutuskokonaisuuteen. Kuntoutus-
tiimin tavoitteena on valtuuttaa TULES-
potilas kuntouttamaan itse itseään.
Teksti : RITVA TIITTANEN-WALLENIUS | Kuva : SINIKKA KILPIKOSKI