03
2016 KOTITILALTA 15
NAUTAKETJUN
PELISÄÄNNÖT PÄIVITETTY
Tavoitteena estää tarttuvien
tautien leviäminen
Eläinten terveys ETT ry:n hallinnoimassa
Maito- ja lihaketjun jäljitettävyys-
järjestelmät -hankkeessa on luotu
yhteiset pelisäännöt tilojen väliseen
eläinkauppaan. Myös ohjeet välitys-
kelpoisen vasikan ja teurasnaudan osalta
on päivitetty. Ohjeet on postitettu tiloille
ja päivitetty Sinettiin. Myös HKScanin
omat välitysvasikoita koskevat laatu-
vaatimukset on päivitetty ja tallennettu
Sinetin ohjeisiin.
Pelisääntöjen tarkoitus on ohjata ja yhden-
suuntaistaa tilojen välistä eläinkauppaa
ja teurastamon ohjaamaa eläinliikennettä
siten, etteivät tarttuvat taudit leviä eläinten
mukana tilalta toiselle. Tutustuthan
ohjeisiin huolellisesti.
Maidon- ja naudanlihantuottajille
järjestetään ”Nautaketjun turvallinen
toimintatapa” -koulutusta valtakunnallisesti
lokakuusta alkaen. Koulutuspaikkakunnat ja
-paikat voi tarkastaa Sinetistä.
Työkalu terveystietojen välittymiseen
on nautaterveydenhuollon seuranta
järjestelmä Naseva. Tarkistathan, että
tilasi kuuluu Nasevaan, ja että
valtuutukset HKScanille ovat kunnossa.
Vasikka-auto saattaa päivän
aikana käydä jopa 20 maitotilalla.
korvissa ja vasikkakortti mukana. Ostajat toivovat, että kortti
täytetään huolella, jotta mahdollisissa ongelmatilanteissa
nähdään mm. vasikan ruokintahistoria, kertoo välityseläin-
kuljettaja
Henri Sainio
.
Tällä hetkellä vasikoille tilattavista merkeistä yli puolet on
e-merkkejä.
– Toivomme määrän kasvavan, sillä osassa juottolaitteita
on käytössä e-merkkitunnistus. Väärään korvaan kiinnitetty
merkki sekoittaa juottolaitteen toimintaa. E-merkki on oikein
kiinnitetty, kun se on vasikan vasemmassa korvassa, Lehto-
nen kertoo.
Matkan aikana kuljettaja on vastuussa vasikoista ja huo-
lehtii niiden hyvinvoinnista. Autoissa on lämpötilan seu-
ranta, jolla varmistetaan, ettei lämpö nouse tai laske liikaa
auton sisätiloissa. Lisäksi autot on varustettu asianmukaisilla
juottolaitteilla.
IKÄRYHMÄT ERI KUORMISSA
Saman päivän aikana purkupaikkoja on yleensä yksi, joskus
useampi. Vasikoiden tarjonta ja kysyntä vaikuttavat kuormien
kokoihin ja siihen, ajetaanko samaan kasvattamoon yhdellä,
kahdella vai jopa kolmella autolla. Tilausmäärät voivat olla
muutamasta vasikasta jopa 200 vasikkaan asti.
Kesäaikaan vasikoiden tarjonta on vähäisempää, joten kuor-
mat ovat yleensä pienempiä kuin talvella.
Eläintautiriskin takia ternivasikat, perinteiset vasikat ja tei-
nivasikat kuljetetaan kukin omissa ryhmissään. Tämä lisää
haastetta kuormien suunnitteluun, mutta on ensiarvoisen tär-
keä asia eläinten terveyden kannalta. Myös pihvivasikat kul-
jetetaan omina ryhminä.
– Epäselvissä esim. tautiasioihin liittyvissä tapauksissa otat-
han yhteyttä eläinhankintaan tai -välitykseen. Näin vastuulli-
sesti toimien pyritään löytämään tapauskohtaisesti paras rat-
kaisu ja järjestämään eläinliikenne tilanteen vaativalla tavalla.
Yhteistyö on kaikkien etu, Lehtonen summaa.
Hanne Lehtonen
pitää päivitettyä
välitysvasikkaohjetta
hyvänä ohjenuorana.
Meille on tärkeää, että vasikka lähtee
ajallaan ja mielellään heti kun ikää on
riittävästi, kertoo lypsykarjatilan emäntä
Riikka Määttänen Paimiosta.