Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 32 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 32 Next Page
Page Background

03

2016 KOTITILALTA 15

NAUTAKETJUN

PELISÄÄNNÖT PÄIVITETTY

Tavoitteena estää tarttuvien

tautien leviäminen

Eläinten terveys ETT ry:n hallinnoimassa

Maito- ja lihaketjun jäljitettävyys-

järjestelmät -hankkeessa on luotu

yhteiset pelisäännöt tilojen väliseen

eläinkauppaan. Myös ohjeet välitys-

kelpoisen vasikan ja teurasnaudan osalta

on päivitetty. Ohjeet on postitettu tiloille

ja päivitetty Sinettiin. Myös HKScanin

omat välitysvasikoita koskevat laatu-

vaatimukset on päivitetty ja tallennettu

Sinetin ohjeisiin.

Pelisääntöjen tarkoitus on ohjata ja yhden-

suuntaistaa tilojen välistä eläinkauppaa

ja teurastamon ohjaamaa eläinliikennettä

siten, etteivät tarttuvat taudit leviä eläinten

mukana tilalta toiselle. Tutustuthan

ohjeisiin huolellisesti.

Maidon- ja naudanlihantuottajille

järjestetään ”Nautaketjun turvallinen

toimintatapa” -koulutusta valtakunnallisesti

lokakuusta alkaen. Koulutuspaikkakunnat ja

-paikat voi tarkastaa Sinetistä.

Työkalu terveystietojen välittymiseen

on nautaterveydenhuollon seuranta­

järjestelmä Naseva. Tarkistathan, että

tilasi kuuluu Nasevaan, ja että

valtuutukset HKScanille ovat kunnossa.

Vasikka-auto saattaa päivän

aikana käydä jopa 20 maitotilalla.

korvissa ja vasikkakortti mukana. Ostajat toivovat, että kortti

täytetään huolella, jotta mahdollisissa ongelmatilanteissa

nähdään mm. vasikan ruokintahistoria, kertoo välityseläin-

kuljettaja

Henri Sainio

.

Tällä hetkellä vasikoille tilattavista merkeistä yli puolet on

e-merkkejä.

– Toivomme määrän kasvavan, sillä osassa juottolaitteita

on käytössä e-merkkitunnistus. Väärään korvaan kiinnitetty

merkki sekoittaa juottolaitteen toimintaa. E-merkki on oikein

kiinnitetty, kun se on vasikan vasemmassa korvassa, Lehto-

nen kertoo.

Matkan aikana kuljettaja on vastuussa vasikoista ja huo-

lehtii niiden hyvinvoinnista. Autoissa on lämpötilan seu-

ranta, jolla varmistetaan, ettei lämpö nouse tai laske liikaa

auton sisätiloissa. Lisäksi autot on varustettu asianmukaisilla

juottolaitteilla.

IKÄRYHMÄT ERI KUORMISSA

Saman päivän aikana purkupaikkoja on yleensä yksi, joskus

useampi. Vasikoiden tarjonta ja kysyntä vaikuttavat kuormien

kokoihin ja siihen, ajetaanko samaan kasvattamoon yhdellä,

kahdella vai jopa kolmella autolla. Tilausmäärät voivat olla

muutamasta vasikasta jopa 200 vasikkaan asti.

Kesäaikaan vasikoiden tarjonta on vähäisempää, joten kuor-

mat ovat yleensä pienempiä kuin talvella.

Eläintautiriskin takia ternivasikat, perinteiset vasikat ja tei-

nivasikat kuljetetaan kukin omissa ryhmissään. Tämä lisää

haastetta kuormien suunnitteluun, mutta on ensiarvoisen tär-

keä asia eläinten terveyden kannalta. Myös pihvivasikat kul-

jetetaan omina ryhminä.

– Epäselvissä esim. tautiasioihin liittyvissä tapauksissa otat-

han yhteyttä eläinhankintaan tai -välitykseen. Näin vastuulli-

sesti toimien pyritään löytämään tapauskohtaisesti paras rat-

kaisu ja järjestämään eläinliikenne tilanteen vaativalla tavalla.

Yhteistyö on kaikkien etu, Lehtonen summaa.

Hanne Lehtonen

pitää päivitettyä

välitysvasikkaohjetta

hyvänä ohjenuorana.

Meille on tärkeää, että vasikka lähtee

ajallaan ja mielellään heti kun ikää on

riittävästi, kertoo lypsykarjatilan emäntä

Riikka Määttänen Paimiosta.